اسماعیل فصیح نویسنده آثاری چون "لاله برافروخت" را از خود به جای نهاد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ "اسماعیل فصیح" داستان نویس و مترجم ایرانی بود که رمانهای "شراب خام"، "داستان جاوید"، "ثریا در اغما" و "درد سیاوش" از مهمترین آثار او به شمار می‌روند. وی در سال 1313 در خورانگاه تهران زاده شد.
 
فصیح ابتدا تحصیلات خود را در دبستان "عنصری" آغاز و سپس در دبیرستان "رهنما" ادامه داد. وی در سال 1961 میلادی در شهر مزولا به دانشگاه مانتانا می‌رود و مدرک ادبیات انگلیسی خود را اخذ می‌کند. وی در همانجا با "ارنست همینگوی" نویسنده معروف آمریکایی ملاقات کرد.
 
فصیح پس از ملاقات با همینگوی به دانشگاه میشیگان می‌رود، اما بنابر دلایلی مقطع کارشناسی ارشد را نیمه‌تمام رها می‌کند و به تهران می‌آید.
 
وی پس از بازگشت به ایران از سال 1342 در شرکت ملی نفت ایران به مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارمند بخش آموزشی به کار پرداخت. فصیح در سال 1359 با سمت استادیار دانشکده نفت آبادان بازنشسته شد، وی در مجموع به مدت 19 سال در این شرکت به خدمت مشغول بود.
 
فصیح در 25 تیر 88 در بیمارستان شرکت نفت تهران به دلیل مشکلات عروق مغزی درگذشت، آثار وی همواره مورد استقبال کتابخوانان ایران بوده است، هرچند معمولا کارهای وی در بین منتقدین با استقبال جدی روبرو نمی‌شد.
 
آثار فصیح بنابر گفته وی از "احمد محمود"، "محمدعلی جمالزاده" و "بزرگ علوی" تاثیر پذیرفته است و خودش به طور مستقیم به این تاثیرپذیری اشاره کرد.
 
"شراب خام"، "دل کور" ، "داستان جاوید"، "ثریا در اغما"، "درد سیاوش" ، "زمستان" ، "شهباز و جغدان"، "باده کهن" ، "اسیر زمان"، پناه سرحافظ" ، "کشته عشق"، "طشت خون"، "لاله برافروخت"، "نامه‌ای به دنیا" و "در انتظار" از آثار "اسماعیل فصیح" محسوب می‌شود.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.