"پری صابری" نویسنده نمایشنامه‌ "سوگ‌ سیاوش" نشان شوالیه فرانسه را دریافت کرد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ پری صابری، کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده  زمان اهل کرمان در 18 بهمن 1311 متولد شد وی گروه تئاتر پازارگاد‌ را ایجاد و تئاتر مولوی را در تهران تاسیس کرد.
 
"صابری" نشان "لژیون دو نور" فرانسه را در سال 2004 دریافت کرد وی پس از طی دوران متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت صابری در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی پیرامون یکی از رباعیات‌ خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی در سال 1954  در فرانسه برگزیده شد.
 
صابری پس از دریافت جایزه بهترین فیلم دانشجویی در سال 1954  در فرانسه،  در سال‌های 1958-1955  در مکتب تاینا‌ بالاشوا‌ تئاتر آموخت پس از مدتی اقامت در اسپانیا برای مطالعه در سال 1324  به ایران بازگشت.
 
 صابری در ایران گروه تئاتر  پازارگاد‌ را ایجاد کرد همچنین در سال‌های 47 تا 57 مدیریت فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران را بر عهده داشت و تالار مولوی را در دانشگاه تهران تاسیس کرد.
 
نمایشنامه‌ شمس پرنده‌ و اسطوره  سیاوش‌ دو نمایشی است که پری صابری  در تالار‌ یونسکوی‌ پاریس به روی صحنه برد و نشان  شوالیه کشور فرانسه به وی اعطا شد.
 
از آثار نمایشنامه‌ صابری بیژن‌و منیژه، رستم و سهراب‌،  شمس پرنده با موضوع دیدار شمس و مولوی در اندرون  من خسته، 2 قصه برای فیلم لیلا در نصف جهان،  مرغ سحر و رند خلوت‌ نشین با موضوع حافظ است.
 
 از دیگر نمایشنامه‌ های وی  می توان یوسف و زلیخا، سوگ سیاوش، من از کجا عشق از کجا،  لیلی و مجنون،  هفت خان رستم و رستم وا سفندیار را بر شمرد.
 
 صابری جوایزی چون نشان ابن سینا‌ی یونسکو  و شوالیه فرانسه را در سال 2004  را دریافت کرد وی همچنین موفق به اخذ لوح سپاس از هفد‌همین دوره جشنواره بین‌المللی  فجر شد.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار