معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحدجامع رودهن گفت: اخلاق کار، متعهد شدن انرژی ذهنی، روانی، فیزیکی فرد یا گروه با ایده جمعی است در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه.

دکتر کورش پارسا معین در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در مورد اخلاق حرفه ای گفت: اخلاق حرفه ای یکی از شعبه های دانش اخلاقی است که می کوشد به مسائل و ارزش های اخلاقی حرفه ای گوناگون پاسخ داده و برای آن قواعد، ضوابط و اصول خاصی در محیط حرفه ای متصور می گردد. به عبارت دیگر وجدان و فطرت خویش را در انجام کار حرفه ای رعایت کنند بدون آن که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف به مجازات های قانونی دچار شوند.

وی در مقایسه اخلاق حرفه ای و اخلاق فردی گفت: اخلاق حرفه ای مسئولیت پذیری یک فرد است در برابر رفتار حرفه ای و شغلی خود به مثابه صاحب یک حرفه، شغل یا پست سازمانی، ولی اخلاق فردی مسئولیت پذیری فرد است در برابر رفتار فردی خود صرفاً به منزله یک فرد انسانی

دکتر پارسا گفت: انسان‌ها نه تنها برای امرار معاش، بلکه اهداف دیگری مانند احترام به خود و عزت نفس و ... وارد زندگی شغلی و حرفه‌ای می‌شوند. بزرگی می‌گوید: همانطور که انسان با هدف خوردن زندگی نمی‌کند، تنها هدف کسب و کار هم کسب سود نیست. بنابراین کسب و کارها با اهداف مختلفی تدوین می‌شوند افراد به هر دلیل و با هر هدفی که وارد زندگی حرفه‌ای می شوند، بایستی از یکسری اصول پیروی کنند.

معاون اداری و مالی واحد رودهن اظهار داشت: رعایت اخلاق از ضروری‌ترین اصولی است که هر فردی نه تنها بایستی در کسب و کار خود رعایت کند، بلکه بایستی به آن ایمان داشته و بر مبنای اعتقاد خود به آن عمل کند.همانطور که اصول دین پایه‌های اعتقادی دین است و باید به آن ایمان آورد و بعد به فروعی که از آن برخواسته است پای بند شد، اصول اخلاقی نیز زمانی کاربردی است که بر پایه‌های اعتقادی افراد استوار باشد.

وی گفت: ما در مملکت اسلامی زندگی می‌کنیم که دین مبین اسلام، کامل و جامعترین دین می باشد و پاسخگوی تمام نیازهای بشر است و در زمینه اخلاق حرفه‌ای دستورهای لازم را دارا می باشد. درست است که علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، اما اصول اخلاقی هیچ وقت قابل تغییر نمی باشد. اخلاق همیشه زنده بوده و خواهد بود و هیچ ارتباطی به تجدد و توسعه فرهنگی و پیشرفت انسانی ندارد. چون مقررات دین برای حقیقت انسان وضع شده و بر اساس فطرت مشترک انسان‌هاست و همیشه ثابت باقی می ماند.

دکتر پارسا گفت: در جامعه کنونی علی‌رغم فعالیت‌هایی که در زمینه اخلاق شده است باز هم نیاز به بازبینی و سازماندهی در این زمینه احساس می شود و اخلاق حرفه ای دارای وجوه مختلفی است که بسته به هر حرفه‌ای تدوین و تعریف می شود. و با بررسی در ابعاد مختلف نقاط ضعف آن را شناسایی کرده و در جهت بهبود و ترمیم آن برنامه ریزی می نماید و اخلاق حرفه ای در اخلاق عمومی تاثیر بسزایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروزه در سازمان‌ها منشور اخلاقی به منزله یک میثاق عمومی که برخواسته از فرایند گفت و گو و مشارکت در همه کارکنان و مدیریت به وجود آمده است را پذیرفته‌اند که شناسایی ابعاد اخلاق، نیمی از راه است و نیم دیگر آن اجرائی کردن آن است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.