مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از اجرا شدن طرح مشاغل سبز در استان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری و هم‌افزایی همه‌ی دستگاه‌ها و بهره‌برداران ذی‌ربط با حفظ محیط زیست می‌توانند حرکت به سوی اقتصاد سبز و پایدار را تسریع کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، «بهروز اکرمی» در نشست تبیین و تشریح اجرا شدن مفاد تفاهمنامه‌ی مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان محیط زیست در خصوص «مشاغل سبز»، بر ضرورت ترویج و عمومی‌سازی فرهنگ محیط زیست در جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی در استان، طرح مشاغل سبز و کارآفرینی محیط زیست اجرا می‌شود، چون این طرح علاوه‌بر توسعه‌ی مشاغل سبز موجود در کشور، در بسترسازی برای ایجاد دیگر مشاغل سبز نیز می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این امر نیازمند شناسایی، سازماندهی و بسیج همه‌ی امکانات با جلب همکاری موثر نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است، گفت: باید همه‌ی دستگاه‌های ذی‌نفع در دادن ایده، طراحی و اجرای این طرح همکاری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان محیط‌زیست کشور بر اساس تفاهمنامه‌ی مشترکی که امضاء کردند، مقرر شد برای گسترش مشاغل سبز با یکدیگر همکاری کنند و در این خصوص استان هرمزگان نیز قابلیت اجرای این طرح را با توجه به موقعیت‌های متعدد و ویژه دارد.

 «مجید وفادار»، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این نشست با تأکید بر اجرا شدن این طرح وعملیاتی کردن مفاد این تفاهمنامه، اظهارامیدواری کرد که هرمزگان بتواند بعنوان نخستین استان در اجرای این طرح پیشقدم شود.

وی افزود: مشاغل سبز و سبز کردن مشاغل به این معناست که در تولید کالا و خدمات با کاهش مصرف انرژی، کنترل تولید پسماندها و استفاده‌ی بهینه از آنها، از یک سو از هزینه‌ی بنگاه‌ها کاسته شود و از سوی دیگر تخریب کمتری در محیط‌زیست صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه از دل رعایت مسائل زیست محیطی باید مشاغل سبز را در حوزه‌ی تصفیه‌خانه‌ها، انرژی‌های پاک، مراکز بازیافت، انرژی‌های نو و فنآوری‌های مربوط به بخش‌های مختلف ایجاد کرد، افزود: تلاش ما همگام بودن اقتصاد با محیط زیست و داشتن اقتصادی سبز است که آلوده‌کننده و تخریب‌کننده‌ی محیط زیست نباشد به‌گونه‌ای که چرخ توسعه و صنعت با رعایت مسائل محیط زیست بچرخد.

وفادار، ایجاد انگیزه وارتقای بهره‌وری نیروی کار، توسعه‌ی محیط‌های کاری سالم، کاهش حوادث و بیماری‌ها را از مزایای مشاغل سبز برشمرد و افزود: ایجاد بسترهای لازم برای گسترش فرهنگ اقتصاد سبز و توجه به محیط‌ زیست ضروریست که در این زمینه فعالان اقتصادی و مدنی، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ابزار مناسبی برای این مهم هستند.

شناسایی فرصت‌های شغلی سبز استان، برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها، معرفی یک کارآفرین، کارگر و شرکت تعاونی سبز در جشنواره‌های مرتبط، شناسایی و تقدیراز واحدهای اقتصادی و شرکت‌هایی که با رعایت مصرف انرژی در حفظ محیط زیست کوشا بودند از جمله مصوبات این نشست بود.

مشاغل سبز، به مشاغلی گفته می‌شود که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند و پسماندهای کمتر و قابل بازیافتی تولید می‌کنند که در نتیجه‌ی آن هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی کمتر می‌شود و به حفظ طبیعت و محیط‌ زیست کشور نیز کمک می‌کنند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: هرمزگان ، مشاغل ، سبز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.