مطالعۀ مركز تحقیقات پیو چهار تهدید آزادی اینترنت را مشخص كرد. این چهار تهدید شامل نظارت دولت‌ها بر ارتباطات و افزایش محدودیت‌های ناشی از منافع تجاری‌ست.

به گزارش جامعه اطلاعاتی باشگاه خبرنگاران، بر اساس تحقیقی كه پیو انجام داده و در تاریخ 3 ژوییه منتشر كرده است، چهار گرایش اصلی آیندۀ اینترنت را تهدید می‌كند و ممكن است به محدودسازی شبكه توسط دولت‌ها، انحصار آن توسط شركت‌ها و از دست رفتن اعتماد شهروندان به آن منجر شود.

جامعۀ آماری پیو در این تحقیق بیش از 1400 متخصص اینترنت بودند و طی آن محدودیت‌های روزافزون در دسترسی به اطلاعات آنلاین كه دولت‌ها بانی آن ‌اند و محصولی‌ سازی جنبه ‌های مختلف اینترنت در زمرۀ خطراتی برشمرده شده است كه به طور بالقوه این حوزه را تهدید می‌كند.

به علاوه، نگرانی‌ فزایندۀ شهروندان از نظارت شركت‌ها و دولت‌ها بر فعالیت‌های آنلاین خود، و نیز تضعیف تدریجی حریم خصوصی ‌شان به منزلۀ تهدیداتی معرفی شده است كه می‌تواند تشریك اطلاعات و اقدامات مشترك آنلاین را بیش از پیش محدود سازد.

این تحقیق نشان داد كه متخصصان تمایل كشورها به فیلتر كردن برخی اطلاعات و تمایل شركت‌ها به بدل كردن اتصالات اینترنتی و داده ‌ها به محصول را درك می‌كنند، با این حال، به گفتۀ لی رینی، مدیر پروژۀ اینترنت در مركز تحقیقات پیو، از دست رفتن آزادی آنلاین هزینه‌ های چشمگیری در بر دارد.

رینی می‌گوید: "این متخصصان كاملاً درك می‌كنند كه حاكمیت قانون ضروری است و از فعالیت نقش‌ آفرینان نامناسب باید جلوگیری شود، و نیز می‌دانند كه باید ساختارها و هنجارها و حتی اجزایی از معماری وجود داشته باشد تا تحقق آن را میسر كند. در عین حال، با وجود آشفتگی و سویۀ تاریك این وضعیت، آن‌ها حامیان بزرگ آزادی بیان‌ و جریان آزاد اطلاعات ‌اند."

در مجموع، از این سنجش نكتۀ مثبتی نیز دریافته شد: دو سوم از پاسخگویان اعلام كردند كه در دهۀ آتی، توانایی ‌شان در دسترسی به اطلاعات و تعامل آنلاین در مقایسه با امروز كاهش عمده‌ای نخواهد یافت.

اقدامات مصر، سوریه، پاكستان، و تركیه معرف دستۀ نخست تهدیدات است – كه كشورها به طور روزافزونی محتواها را فیلتر می‌كنند یا دسترسی به امنیت را به نام امنیت ملی مسدود می‌كنند. به گفتۀ متخصصان، كشورها با ذكر این نكته كه اقدامات مذكور با هدف جلوگیری از جرایم سایبری و فعالیت‌های تروریستی در جهان صورت می‌گیرد، ‌توانستند دست به توجیه كار خود بزنند.

با این حال، متخصصان دیگری هم بودند كه موضعی خوش‌بینانه‌ تر داشتند. پل جونز، استاد دانشگاه كارولینای شمالی و بنیانگذار آیبیبلیو (ibiblio.org) در این گزارش چنین ذكر كرده است: "طبق روال تاریخی، با بلوغ هر رسانۀ ارتباطی، كنترل از نوآوری پیشی می‌گیرد. این بار موضوع متفاوت خواهد بود، اما نه بدون مبارزه."

با این همه، احتمالاً واكنش مشتریان به افزایش قدرت نظارتی دولت‌ و شركت‌ها، بی‌اعتمادی شدید به اینترنت خواهد بود. افشاگری‌های پیمانكار سابق مؤسسۀ امنیت ملی امریكا، ادوارد اسنودن، نیز احتمالاً منجر به آن خواهد شد كه سایر كشورها شبكه‌ های خود را كم‌تر در دسترس قرار دهند.

تهدید سوم عبارت است از محصولی‌ سازی روزافزون داده‌ها، شبكه ‌های اجتماعی و فعالیت‌های آنلاین افراد. بنا بر این گزارش، بحث‌های جاری بر سر بی‌طرفی شبكه و محدویت‌هایی كه تحت عنوان كپی رایت و محافظت از حق اثر بر تبادل اطلاعات اعمال می‌شود، نمونه‌هایی از این روند است.

لی لیورو، یكی از اساتید مطالعات اطلاعات در دانشگاه كالیفرنیا در لی آنجلس در گزارش مذكور چنین گفته است: "بازیگران نهادی متعددی وجود دارند كه مایل‌اند توان مردم "عادی" در تولید، دسترسی و به اشتراك گذاشتن دانش و آثار خلاقۀ آنلاین را محدود سازند، كنترل كنند و تحت هدایت خود در آورند."

سرانجام، متخصصانی كه با آن‌ها مصاحبه شد این نكته را ذكر كردند كه تلاش شهروندان و كسب و كارها برای حل مشكل نشت اطلاعات و طول عمر كلی اطلاعات در اینترنت ممكن است موانعی را بر سر راه تشریك اطلاعات ایجاد كند.

این تهدیدات مؤید آن‌اند كه در آینده، اینترنت یا به سمت الگوی بالكانی پیش می‌رود (كه در آن، اعمال محدودیت بر حركت داده‌ها در درون مرزها بدل به امری عادی می‌شود)، یا به سمتی آزادتر سوق می‌یابد (كه در آن، روش‌های قانونی همگن‌تری با محدودیت‌های كم‌تری بر اطلاعات اعمال می‌شود).

این گزارش ششمین تحقیقی است كه مركز تحقیقات پیو بر روی موضوع اینترنت انجام داده است اما نخستین گزارش این مؤسسه است كه به آیندۀ "شبكۀ شبكه‌های" جهانی و تهدیدات آتی پیش روی آن می‌پردازد.

برچسب ها: نظارت ، دولت ، تحقیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار