مصرف برخی مواد غذایی نظیر فست فودها و یا غذاهای آماده و کنسرو شده، مصرف نوشابه‌های گازدار و پرخوری، به خصوص در ماه مبارک رمضان مشکل سوءهاضمه را تشدید می‌کند.

دکتر افشین هوشیار، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از رژیم‌های غذایی غلط که بیشتر در وعده سحر اتفاق می‌افتد، مصرف زیاد مواد قندی در وعده سحر است، معمولا افراد برای ذخیره انرژی و جلوگیری از افت قند خون سعی می‌کنند در وعده سحر از مواد قندی بیشتری استفاده کنند در صورتیکه بدن با مواجه شدن با حجم بالایی مواد قندی، انسولین بالایی ترشح می‌کند و این انسولین ترشحی کاهش قند خون و احساس ضعف و بی‌حالی در اوایل روز را موجب می‌شود.

دکتر هوشیار در ادامه گفت: برای جلوگیری از افت قند خون در طول روز، توصیه می‌شود از قندهای مرکب مثل نان، برنج و سیب‌زمینی استفاده شود.
با مصرف قند مرکب،‌ جذب قند در زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد که این مسئله مانع افت قند خون در طی روز می‌شود، مصرف قندهای ساده‌تر و خرما و عسل در وعده افطار بسیار مناسب است تا به سرعت قند خون را بالا ببرد.

وی افزود: مصرف میوه جات و سبزی‌های تازه بدلیل فیبر بالا و جذب بالای آب و آزادسازی تدریجی آب، مانع تشنگی در طول روز می‌شود ضمن اینکه موجب سیری فرد در طی روز، بدون دریافت اضافی کالری، می‌شود.

دکتر هوشیار با ارائه تعریفی از سوءهاضمه گفت: هر نوع شکایت فوقانی دستگاه گوارش مانند درد، احساس پری، سیری زودرس، تهوع، احساس گاز و نفخ شدید در معده، به عنوان سوءهاضمه شناخته می‌شود.
داشتن سوءهاضمه در ماه مبارک رمضان با توجه به مدت طولانی روزه‌داری و همچنین فاصله کوتاه افطار تا سحر، تا حدی طبیعی است ولی رعایت مواردی مثل: آهسته خوردن غذا،‌ جویدن کامل، پرهیز از مصرف غذاهای نفاخ و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر، کاهش سوءهاضمه در این ماه را به دنبال دارد.



انتهای پیام/

برچسب ها: سوء هاضمه ، روزه ، معده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار