حجم آب ٥٢‌ سد کشور ازجمله سدهای استقلال، دوستی، لار، کرخه، پانزده ‌خرداد و وشمگیر تا پایان هفته گذشته به کمتر از ٤٠‌درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،گفت: ٢٨سد کشور در حال حاضر بین ٥٠ تا ٧٠‌درصد پرشدگی دارند که از آن جمله می‌توان به سدهای ارس، گاوشان، گتوند علیا، تهم، شمیل و نیان، گلستان٢، اکباتان، کمال صالح و شهیدرجایی اشاره کرد که ١٩درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می‌دهند.

محمد حسین جعفری افزود: همچنین در پایان هفته گذشته ٢٠سد ازجمله زاینده‌رود، رئیسعلی دلواری، ماملو، ستارخان، گلستان، علویان و سفیدرود که ٩درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می‌دهند، بین ٤٠ تا ٥٠درصد حجم مخزن آب داشتند.
براساس این گزارش، در زمان حاضر ٣٦درصد از سدهای کشور کمتر از ٤٠درصد پرشدگی دارند.

وی درباره وضعیت سد دوستی اظهار داشت: حجم مخزن سد دوستی در طراز نرمال و عادی یک‌میلیاردو٢٥٠میلیون‌مترمکعب است اما در حال حاضر حجم آب این سد ٣٩٠‌میلیون‌مترمکعب یعنی کمتر از ٤٠‌درصد است.

جعفری گفت: در حال حاضر درباره کمبود آب در تابستان سال جاری نگران نیستیم. جیره‌بندی آب در مشهد و استان در دستور‌کار قرار ندارد و احتمالا برای سال آبی آینده مشکلاتی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: درحال حاضر به صورت ماهیانه جلسه‌ای را با معاون وزیر نیرو برای بررسی تأمین آب مشهد برگزار می‌کنیم.همچنین در همین رابطه ٢٧خرداد جلسه‌ای با وزیر نیرو و چهارم ماه جاری جلسه‌ای با معاون ایشان برای مسئله تأمین آب مشهد برگزار کردیم.مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: این جلسات حول سه محور تأمین آب سال‌٩٣ و سال‌٩٤ و افق‌١٤٢٠ برگزار می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، علی مروی نیز در جمع مدیران شرکت آب‌وفاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: این کمیسیون در مجلس به مباحث مربوط ‌به آب توجه ویژه‌ای دارد و تا جایی‌که امکان‌پذیر بوده، به بودجه شرکت‌های آب‌وفاضلاب به ‌ویژه بحث آب روستایی در تبصره‌های مختلف پرداخته است.

وی با بیان اینکه در موضوع آب واقعا با بحران مواجه هستیم، گفت: شاید به توان یکی از دلایل مهم این وضعیت را مصرف بی‌رویه آب عنوان کرد؛ از‌این‌رو باید برای مقابله‌با این بحران، به فرهنگ‌سازی و آموزش مصرف درست و بهینه به مردم بیش‌ازپیش توجه کرد.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی به‌معنای کم‌مصرف‌کردن نیست، گفت: صرفه‌جویی درحقیقت به معنی مصرف درست و مدیریت شده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سرانه مصرف آب در ایران از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است، افزود: در خراسان ١٥سال و در کشور هفت تا هشت سال است که با خشکسالی و کاهش بارندگی و سیلاب‌ها و درنتیجه آن با کمبود آب مواجه هستیم/س

 

برچسب ها: سد ، دوستی ، کمبود ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.