به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن قزوین؛
ˈمحمدنادر محمدزادهˈ افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز، در آینده نزدیک می توانیم بهره برداری از این خط را تا رشت شاهد باشیم.
وی اظهارکرد: این طرح بنام خط راه آهن قزوین - رشت - انزلی می باشد که طول مسیر قزوین تا رشت 165 کیلومتر و رشت تا انزلی 40 کیلومتر و در مجموع 205 کیلومتر می باشد که تاکنون هیچگونه عملیاتی از رشت تا انزلی صورت نگرفته است.
محمدزاده گفت: 135 کیلومتر از این خط در استان گیلان و 70 کیلومتر آن نیز در حوزه استان قزوین قرار دارد که ما در این استان هم اکنون 35 کیلومتر ریل گذاری کرده ایم و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، مابقی آن نیز امسال به اتمام می رسد.
به گفته محمدزاده برای این طرح که هفت پیمانکار و چهار مشاور ناظر در قطعات مختلف بکار گرفته شده اند، تاکنون هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز دو هزار و 380 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به سایر مشخصات این طرح، بیان کرد: مسیر خط راه آهن قزوین - رشت - انزلی با انشعاب از خط راه آهن سراسری تهران - تبریز، از سه راهی دولت آباد به سمت کوهین تغییر مسیر داده و با عبور از مناطق کوهستانی و تپه ماهوری های لوشان، منجیل و رودبار، به شهرستان رشت و از آنجا به بندر انزلی امتداد می یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: این خط راه آهن در مراحل بعدی نیز از انزلی به آستارا و از آنجا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.
محمدزاده پیش بینی سرعت قطارهای مسافری و باری در این مسیر را به ترتیب 160 و 120 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این میزان سرعت در طراحی پروژه دیده شده اما در واقع سرعت متوسط در بخش مسافری 120 و در بخش باری 85 کیلومتر در ساعت می باشد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های بعمل آمده سالانه جابجایی سه میلیون 800 هزار مسافر و 10 میلیون تن بار برای این خط در نظر گرفته شده است/س