در حال حاضر 152 کیلومتر مترو در دست بهره برداری داریم وبا پیش بینی انجام شده انتظار میرود در سال 97 با توجه به اعتباراتی که شهرداری تهران دارد، طول مترو تهران به 300 کیلومتر برسد.

 
به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران،‌ محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این هم اندیشی گفت: حمل و نقل یکی از اولویت‌های اصلی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران است و شهرداری تهران نیز پیش‌بینی کرده تا پایان برنامه پنج ساله دوم، توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های اصلی این ارگان باشد.
 
وی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی چند شاخه داریم که در بین آن‌ها نیز اولویت نخست شورای اسلامی شهر تهران توسعه مترو می‌باشد که یکی از سیستم‌های پاک حمل و نقل به شمار می‌رود.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر 152 کیلومتر مترو در دست بهره برداری داریم و تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران سالانه 30 کیلومتر مترو به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: پیش‌بینی می‌شود سال 97 با توجه به اعتباراتی که شهرداری تهران دارد، طول مترو تهران به 300 کیلومتر برسد.
 
سرخو ادامه داد: کوتاه کردن زمان فاصله حرکت قطارها،‌ افزایش واگن‌ها و نوسازی و بهسازی آن‌ها از دیگر اقداماتی است که در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 6500 دستگاه اتوبوس در تهران داریم که دو هزار دستگاه آن به لحاظ آیین نامه فرسوده تلقی می‌شود، بیان کرد: پیش بینی شده تا پایان سال 97 ، نه هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم و این در حالی است که در تهران حداقل 11هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
 
مهندس روحی مدیر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ریشه مشکلات حمل‌و نقلی را در سیاست‌های تعریف شده در حوزه شهرسازی و اقدامات اجرایی حوزه فنی و عمرانی دانست.
 
وی تاکید کرد: حمل و نقل پایدار به دنبال جستجوی روش‌هایی است که امکان دسترسی مناسب‌تر برای همه اقشار جامعه فراهم آورده، هزینه‌های اقتصادی را تعدیل نموده و از همه مهم‌تر اینکه زمینه مصرف منابع تجدیدناپذیر و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی را کاهش دهد.
 
روحی مسئولیت شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری را سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، ساخت و اجرا و مدیریت، تعمیر و نگهداری بیان کرد.
 
مدیر گروه حمل‌ونقل و ترافیک مرکز مطالعات اظهار کرد: تهیه و تدوین، بررسی و مرجع تصویب، الزامات اجرایی، یکپارچگی با سایر سیاست و ارزیابی و اصلاح از جمله مواردی است که باید در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.
 
دکتر مهرداد تقی‌زاده مشاور سابق شهردار تهران در حوزه حمل و نقل نیز یکی دیگر از سخنرانان این هم اندیشی بود که به طرح سوال مشکلات تردد شهرهای ما چرا حل نمی‌شود؟ پرداخت و گفت: با وجود صرف هزینه‌های بسیار، ساخت معابر و بزرگراه‌ها، زیرگذرها و روگذرها، تونل‌ها، متروها، مسیرهای ویژه اتوبوس، افزایش ناوگان اتوبوس و تاکسی، مسیرهای دوچرخه و نظایر آن همچنان زمان رسیدن به مقصد چه با خودروی شخصی و چه با حمل و نقل عمومی افزایش یافته و در حال افزایش است.
 
 وی علت این موضوع را توسعه همزمان حمل‌ونقل شخصی و حمل‌ونقل عمومی و مشخص نبودن سیاست غالب دانست و افزود: راهکار پیشنهادی این است که باید فقط روی حمل‌ونقل همگانی کار کنیم و بودجه‌ها را به سمت توسعه حمل‌ونقل همگانی سوق دهیم و در واقع شیوه حمل و نقلی رقیب را تقویت نکنیم.
 
گفتنی است در پایان این جلسه هم اندیشی هر کدام از مهمانان به ارائه نظرات خود در حوزه حمل و نقل پرداختند.

روحی/
برچسب ها: آسیب شناسی ، نقل ، ترافیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار