خراسان جنوبی تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

تولید 95 درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی خراسان جنوبی تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ کشور ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا است که در این میان استان خراسان جنوبی و شهرستان قائن با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۷ درصد از اراضی زیرکشت این محصول، تولید ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

نوع محصول در این استان خصوصاً در شهرهای قاین و مهموئی و سیدان و فنود کشت و زراعت می‌شود و فاصله آن تا مرکز حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومتر است و این استان خراسان مقام اول کشوری را در تولید این محصول دارا می‌باشد.

زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است ، چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است ، برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است.

انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه های زرد رنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.

سبوس و ریشه زرشک حاوی مواد شیمیایی است، این ترکیبات دارای خواص آنتی بیوتیکی دارد و برخی از آن‌ها باعث پائین آوردن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می‌کنند.

زرشک دارای مقدار زیادی ویتامین ث می باشد بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفید دارد و در موقع آنژین و گلودرد، دم کرده برگ زرشک را غرغره می کنند.

زرشك از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است که از جمله فواید آن تقویت كننده قلب و كبد است ، خونریزی را برطرف می كند ، برای برطرف كردن بیماری های كبدی مفید است ، زرشك صفرا آور بوده و در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.