روزنامه الجریده در مقاله ای نوشت اعتماد به خود، شریک کردن مردم در دولت و پایبندی به اصول ثابت دینی میانه رو کلید موفقیت ایران در منطقه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الجریده در مقاله ای نوشت اعتماد به خود، شریک کردن مردم در دولت و پایبندی به اصول ثابت دینی میانه رو کلید موفقیت ایران در منطقه است.

این روزنامه چاپ کویت در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان "راز موفقیت الگوی ایران" به قلم حسن مصطفی الموسوی نوشت: ایران به علت تاثیرگذاری زیاد در منطقه به قدرتی تبدیل شده است که به هیچ وجه نمی توان بر آن غلبه کرد. آشکارترین شاهد این ادعا شکست گروه های تروریستی مورد حمایت برخی از کشورهای عربی و غربی در سوریه به رغم صرف کردن هزینه های سنگین است. اما چه عاملی موجب شده است ایران به رغم تحریم و خصومت غرب با آن به این میزان نفوذ دست یابد؟

با بررسی تاریخ معاصر ایران از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی می توان دریافت که این تاریخ از دو ویژگی متمایز برخوردار است. نخستین ویژگی تکیه بر معادلات الهی به ضرر معادلات دنیایی است. اولین اقدام امام خمینی بنیانگذار انقلاب قطع رابطه با اسرائیل و تحویل سفارت آن در تهران به سازمان آزادیبخش فلسطین بود. وی می دانست که این اقدام به خصومت کشورهای غربی با ایران و توطئه چینی آن ها علیه این کشور منجر خواهد شد. اتفاقاتی که تا کنون برای ایران افتاده است مانند جنگ هشت ساله صدام و ترور بسیاری از افراد کلیدی انقلاب اعم از روحانیون و سیاست مداران برای هر کشور دیگری اتفاق می افتاد نمی توانست از آن ها به سلامت عبور کند اما انقلاب ایران توانست آن ها را با قدرت و ثبات پشت سر بگذارد و امروز به کشوری قوی تبدیل شده است که با کشورهای قدرتمند از جایگاه برابر تعامل می کند.

اما در مقابل اخوان المسلمین مصر به معادلات دنیوی تکیه کردند و گفتمان ایدئولوژیک خصمانه نسبت به اسرائیل و غرب را کنار گذاشتند. بر همین اساس دیدیم که مرسی پرز را با عبارت «دوست عزیزم» مورد خطاب قرار داد. خیرت الشاطر در آغاز حکومت اخوان المسلمین گفت اولویت کاری دولت نزدیک کردن روابط با آمریکا برای به دست آوردن وام های لازم برای احیای اقتصاد مصر است و نتیجه این سخن سقوط حکومتشان تنها در ظرف یک سال بود.

اما دومین ویژگی انقلاب ایران این است که ثابت کرد دین و تکامل با یکدیگر مغایرت ندارند بر همین اساس الگوی دولت دینی مبتنی بر حضور مردمی را در پیش گرفت و به رغم همه چالش ها و تحریم اقتصادی غرب توانست در تمامی زمینه های علمی و فن آوری پیشرفت کند. تحریم موجب شد ایران به بازوی فرزندان خود بیشتر تکیه کند و آنان شروع به ساخت همه چیز از سوزن گرفته تا موشک کردند. علاوه بر این، ایران خودکفایی را در زمینه کشاورزی افزایش داد،در زمینه های تحقیقات علمی پیشرفت کرد و دانشگاه هایش را توسعه داد تا سالیانه دانشمندان بیشتری تولید کند.

در اوایل ماه جاری در کنفرانس سالیانه ارتحال امام خمینی (ره) شرکت کردم و دیدم که ایرانی ها در همه زمینه ها و مشاعل بدون تکیه به نیروهای خارجی کار می کنند. این صحنه را حتی در پیشرفته ترین کشورها مانند آمریکا نمی بینیم زیرا این کشور برای شغل هایی که درآمد ناچیزی دارند، از کارگران مکزیکی و دیگر کشورها استفاده می کند.

میزان توسعه زیرساخت ها و شبکه های ارتباطی مترو و پل های شهرهای تهران و قم، که آخرین بار ده سال پیش آن ها را دیدم، مرا شگفت زده کرد. همه این تحولات به رغم تشدید تحریم اقتصادی و محدودیت انتقال پول از ایران و به این کشور صورت گرفته است.

همچنین میزان گسترده مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان که بیش از هفتاد درصد بود، شاهدی دال بر محبوبیت نظام نزد مردم و ایمان مردم به این مسئله است که حضور آنان در انتخابات بر تغییر و ترسیم سیاست های دولت تاثیر می گذارد. دقیقا برعکس بیشتر کشورهای عربی که حضور کم رنگ در انتخابات نشان دهنده ایمان نداشتن مردم به موثر بودن در ایجاد تغییرات واقعی در روند فعالیت دولت است.

ما به عنوان ملت های منطقه باید از الگوی ایران درس بگیریم زیرا این تجربه ثابت کرد که اعتماد به خود و شریک کردن مردم در دولت و نیز پایبندی به اصول ثابت دینی میانه رو نه تندرو کلید موفقیت است اما تکیه بر دیگر کشورها و نادیده گرفتن ظرفیت های ملت و پیروی نکردن از شیوه های حکومتی روزی به شکست منجر خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، موفقیت ، منطقه ، درس ، الگو ، ملت ، امام ، خمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار