نخستين نكته‎اي كه هنگام خريد يخچال‌فريزر بايد مورد توجه قرار گيرد، دقت به علامت استاندارد ايمني و برچسب انرژي است؛ در هنگام خريد حتماً به برچسب انرژي دستگاه توجه کنید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو،‌ مطالعه‌های انجام‌شده در سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) نشان مي‌دهد اندازه يخچال‌فريزر با توجه به شمار افراد خانواده و شرايط زيست‌محيطي، گرمسير يا سردسير بودن منطقه، دوري و يا نزديكي به مراكز فروش مواد غذايي، شهري يا روستايي بودن محل سكونت، ازجمله نكته‌هایی هستند كه در انتخاب يخچال‌فريزر بايد درنظر گرفته شوند.

به‌عنوان مثال، اگر ما در منطقه‎اي سردسير زندگي مي‎كنيم و امكان خريد مواد غذايي را از نزديك محل سكونت‌مان داريم، خريد يك يخچال‌فريزر بزرگ كه از همه ظرفيت آن در بيشتر مواقع استفاده نشود، انتخاب درستي نخواهد بود.

نوع تغذيه خانواده نيز مهم است؛ اگر خانواده‎اي پرجمعيت باشد و مواد پروتئيني زيادي استفاده مي‎كند، بهتر است از يخچال‌فريزرهايي كه بخش فريزر آنها بزرگ‌تر است و قدرت سرمايش بيشتري دارند، استفاده شود.

در هر صورت، بهترين انتخاب در اندازه يخچال‌فريزر آن است كه بتوانيم از تمام حجم آن استفاده كنيم؛ زيرا اگر يخچال‌فريزر ما خالي يا نيمه‎خالي بماند، در واقع انرژي را به‌هدر داده‎ايم.

در هنگام خريد به بسته شدن كامل درها و مرغوبيت و چسبندگي نوار لاستيكي درِ يخچال و فريزر دقت و توجه شود.

حجم يخچال و فريزر بايد با توجه به نياز و شمار افراد خانواده انتخاب شود تا از فضاي آن به‌طور كامل استفاده شود. در بسياري از موارد يك يخچال‌فريزر 14 فوت يا حتي 12 فوت مي‎تواند نياز يك خانواده دو تا چهار نفره را برآورده کند.

با انتخاب يخچال و فريزرهاي مجهز به سامانه برفک آب‌کن اتوماتيک، مصرف انرژي بدون دخالت مصرف‌کننده کاهش مي‌يابد.

*** مديريت مصرف برق در يخچال‌فريزر

فضاي پشت يخچال و فريزر براي گردش هوا بايد دست‌کم به اندازه 20 سانتي‎متر با ديوار فاصله داشته باشد. ضمناً لازم است لوله‎هاي پشت يخچال و فريزر دست‌کم سالي دو بار گردگيري شود.

رعايت اين موارد سبب انتقال حرارت بهتر بين هوا و لوله‎ها خواهد شد.

از باز و بسته کردن متناوب و بي‌مورد درب يخچال و يا فريزر بپرهيزيد.

ضروري است تا ظروف و اشيايي كه داخل يخچال‌فريزر مي‎گذاريد، تميز و بدون بو باشد.

از قرار دادن انواع قوطي‎هاي كنسرو، رب گوجه‎فرنگي، گالن‎ها و بطري‎هاي حاوي شربت  ترشي‌جات، شيشه‎هاي مربا، عسل و ... در يخچال خودداري كنيد. اين كار موجب اشغال بي‎مورد فضاي يخچال‌فريزر و به تبع آن افزايش مصرف انرژي دستگاه خواهد شد.

سعي كنيد از منجمد كردن مواد غذايي و سبزيجات در فصل‎هايي كه دسترسي به مواد غذايي تازه وجود دارد، خودداري کنيد.

از كنار هم‎ چيدن و چسباندن ظروف و مواد غذايي در داخل يخچال و فريزر پرهيز كنيد؛ چون اين كار گردش هوا را در داخل يخچال يا فريزر دچار اختلال كرده و سبب افزايش مصرف برق مي‎شود.

جهت نگهداري مواد غذايي، پس از گذاشتن آنها در كيسه‎هاي فريزر، در آنها را به‌صورتي ببنديد كه ديگر هواي اضافي در داخل آن وجود نداشته باشد.

از گذاشتن بطري‎هاي حاوي نوشابه‎هاي گازدار در قسمت جايخي يخچال‎ها و يا قراردادن آنها در قسمت فريزر يخچال‌فريزرها به‌طور جدی خودداري کنيد؛ اين كار موجب مي‎شود تا پس از انجماد كامل مايع در داخل بطري، در بطري باز شود و يا بر اثر فشار زياد به بطري، بطري شكسته و مايع آن در داخل يخچال پراكنده شود.

عدم رعايت همين موضوع موجب مي‎شود تا دست‌کم زماني بين 10 تا 15 دقيقه درِ يخچال‌فريزر را براي تميز كردن ناشي از تركيدن بطري باز بگذاريم كه خود موجب اتلاف انرژي خواهد شد.

مواد غذايي گرم و داغ را در يخچال و فريزر قرار ندهيد. مواد غذايي را پيش از سرد شدن كامل در يخچال و فريزر قرار دهيد و از گذاشتن همزمان مقدار زيادي مواد غذايي در يخچال و به‌ويژه فريزر خودداري كنيد. اين كار سبب ايجاد فشار زيادي بر موتور آن خواهد شد.

چنانچه روي ظروف حاوي غذا پوشانده نشود، بخار توليد شده از مواد غذايي برفک به‌وجود مي‌آورد.

برفك‎هاي يخچال و فريزر را به‌طور منظم آب كنيد زيرا با افزايش قشر برفك، مصرف انرژي بالا مي‎رود.

 با انتخاب يخچال‎هاي مجهز به سامانه برفك آب‎كن اتوماتيك، مصرف انرژي بدون دخالت مصرف‎كننده كاهش مي‎يابد.

حتي‌الامکان يخچال و فريزر را در مکان‌هايي که گرم نمي‌شوند، قرار دهيد. دقت شود که يخچال و فريزر نزديک اجاق و اجسام گرم و يا در معرض تابش مستقيم خورشيد قرار نگيرند.

قرار دادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاه‎هاي گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرم‎كن، شوفاژ و همچنين زير نور مستقيم خورشيد، مصرف انرژي آن را افزايش مي‎دهد.

درصورتي كه امكان ديگري براي قراردادن يخچال فريزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با يك پوشش مناسب (عايق حرارتي) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ كنيد.

هنگامي كه يخچال و فريزر بر روي يك سطح تراز و صاف قرار نمي‎گيرد، موجب مي‎شود تا درب يخچال به‌طور كامل بسته نشود و كاركرد درستي نداشته باشد و درنهايت مصرف انرژي آن افزايش يابد.

نوار لاستيكي درب يخچال و فريزر به‌مرور زمان انعطاف و كارآيي خود را از دست مي‎دهد. توصيه مي‎شود كه سالي يك بار سالم بودن نوارها كنترل شود تا درصورت كوچك‌ترين نشت هوا، نسبت به تعويض آنها اقدام شود.

افتادگي درب يخچال يا فريزر به علت وزن آن به مرور زمان موجب جدا شدن نوار لاستيكي از بدنه مي‎شود كه مي‎بايست نسبت به تعويض لولاي درب اقدام شود تا از اتلاف انرژي به جهت خروج هواي سرد يخچال جلوگيري شود.

بايد توجه داشت كه تنظيم صحيح و به‌موقع ترموستات يخچال و يا فريزر با عنايت به مواردي همچون حجم و ميزان مواد غذايي درون آنها، محل قرار گرفتن يخچال و فريزر و دماي محيط وسايل مزبور، نقش مهمي در كاهش مصرف انرژي اين وسايل خواهد داشت و به‌عبارتي تنظيم نادرست و يا بی‌توجهی به تنظيم به‌موقع ترموستات موجب فاسد شدن و يا يخ‎زدگي مواد غذايي و به تبع آن افزايش مصرف انرژي خواهد شد.

توصيه مي‌شود ترموستات فريزر را بين 15 تا 18 درجه سانتي‌گراد زير صفر و ترموستات يخچال را بين سه تا چهار درجه بالاي صفر تنظيم کنيد.

درصورتي که لازم است يخچال را جابه‌جا کنيد، دست‌کم دو ساعت پس از جابه‌جايي، آن را به برق وصل کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار