عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر کارگروهی تشکیل شود و یک نماینده از طرف کمیسیون انرژی نیز برای اصلاح قانون استفاده از توان، تولید ملی نظارت داشته باشد، ما اعتراضی نداریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نادر قاضی‌پور نماینده مردم اردبیل در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان رسیدگی به سوال مشترک خود و محجوب از وزیر نفت گفت: ما بحث شخصی با آقای زنگنه نداریم، ایشان وزیری بودند که جهادی آمده و به خودکفایی اعتقاد دارند، ما مجموعه و زیر مجموعه را بحث داریم که دستورات را اجرایی نمی‌کنند.
 
وی افزود: آقای وزیر ما نیز دغدغه شما را داریم، اگر وزیر نیازهای خود را از داخل تهیه می‌کند اتفاق خوبی خواهد افتاد، امکان بهسازی صنایع، ارتقای فناوری بخش تولید، بهره‌وری عوامل تولید بهبود یافته و در عین حال اشتغال نیز بهبود می‌ِیابد پس یکی از عوامل مهم تعیین سطح کیفیت و تولیدات هر کشور، میزان سفارشی است که به بخش تولید داده می‌شود.

قاضی‌پور خطاب به ابوترابی‌فرد که ریاست مجلس را برعهده داشت تاکید کرد: آقای ابوترابی‌فرد شما به عنوان رئیس جلسه می‌گفتید که این کارگروه چه کرده و چه تعهدی به مجلس دارد، تمام تولیداتی که در داخل استاندارد تولید می‌شود را خریداری کنند، چرا که وزارت نفت گسترده‌ترین مسیر انتقال درآمد ارزی نفت به سمت تولیدکنندگان است.
 
وی افزود: اگر بخواهیم درآمد ارزی نفت در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد وزارت نفت باید تقاضای تجهیزات فنی و مواد مصرفی خود را متوجه تولید داخل کرده مگر در موارد بسیار استثنایی.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: آقای وزیر آیا درست است که 19 کارخانه معتبر لوله سازی در تمام کشور با سرمایه گذاری میلیاردها تومان و داشتن نیروهای متخصص و متعهد و هم چنین جوانان تحصیل کرده به علت نداشتن سفارش تعطیل و یا با ظرفیت 20 درصدی فعالیت کنند؟
 
وی ادامه داد: سال‌های اخیر واردات بالای 1000 کیلومتر لوله فولادی برای انتقال گاز ترش پارس جنوبی ضربه بزرگی به صنعت لوله سازی کشور وارد کرد اما به رغم تلاش‌های فراوان شرکت‌های لوله‌سازی اهواز و شرکت لوله‌سازی ماهشهر که هر دو تجهیزات و امکانات تولید لوله‌های انتقال گاز ترش را دارا بودند ولی کارفرما به بهای واهی و غیرواقعی از ارجاع کار به سازندگان داخلی امتناع کرد و به کام واردات عمل نمود، آیا این خیانت نیست؟
 
قاضی‌پور تاکید کرد: با چشم خودم در پارس جنوبی واردات لوله دسته دو از هند را مشاهده کردم این که روای خودم هستم، به هر حال ما قسم خورده‌ایم که از تولیدات ملی و اشتغال جوانان به هر قیمتی دفاع کنیم هر چند خوشایند بعضی‌ها نیاید چرا که روز قیمتی نیز است.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هزاران زن و مرد کارگر، مهندس بیکار خواهند شد آیا در روز قیامت هم جوابگو هستیم.
 
این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: انواع اکوموتورها که در ایران تولید می‌شود اما آقایان رفتند و از آلمان خرید کردند چون که خرید خارجی پورسانت، هدیه و دلار دارد، ما اینجا تشکیل جلسه دادیم که زیرمجموعه شما بفهمد، وزیر، مجلس و نظام با هم می‌خواهند از تولید ملی دفاع کنند شما نیز باید از این فرصت طلایی استفاده کنید.
 
قاضی‌پور تصریح کرد: اگر وزیر متعهد شود و کارگروهی تشکیل دهد ما دیگر نظری نداریم.
 
ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش پایانی جلسه را برعهده داشت در پاسخ به قاضی‌پور گفت: همان طور که از سوی سوال کنندگان اشاره شد دغدغه همکاران ما در مجلس این است که هر قدر امکان دارد از تولیدات باکیفیت داخل کشور در همه عرصه‌ها مخصوصا در عرصه صنعت نفت استفاده و ارتقا پیدا کند که این در فرمایشات وزیر نفت نیز تاکید شد.  
 
وی افزود: سیاست وزارت نفت بر این است که هر قدر امکان دارد این فرصت را خلق کند و راه را برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و ظرفیت‌های مدیریتی و سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت نفت فراهم کنند و به دو نتیجه برسند، اولا هزینه کمتر کارهای بزرگتر انجام شود و ثانیا بستر رشد اقتصادی و علمی کشور فراهم شود.  
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت و مجلس نیز در این حوزه نگاه مشترک دارند در سخنان آقای زنگنه نیز مشخص شد که وی نیز در این امر التزام دارد.
 
ابوترابی‌فرد خطاب به وزیر نفت گفت: اگر آقای زنگنه اراده جدی برای این که از ظرفیت داخلی در صورت استانداردهای لازم وجود دارد نظر خود را اعلام کند.
 
قاضی‌پور نیز در پایان خاطر نشان کرد: اگر کارگروهی تشکیل شود و یک نماینده از طرف کمیسیون انرژی نیز برای اصلاح قانون استفاده از توان، تولید ملی نظارت داشته باشد، ما اعتراضی نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار