به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علیاصغر فانی" وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسه علنی امروز یکشنبه 25 خرداد به تشریح اولویتهای سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: فرمایشات جامع مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت مقام معلم و تاکید ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مبنی بر لزوم حمایت همگانی از آموزش و پرورش و تاکیدات ریاست محترم جمهوری در حمایت مستمر از تعلیم و تربیت آینده سازان انقلاب اسلامی و عنایتی که تاکنون مجلس محترم داشته است اینجانب را برآن داشت تا به نمایندگی از 12 و نیم میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی شریف در محضر شما نمایندگان بزرگوار حضور یافته و گزارشی از سیاستها و برنامههای آموزشی و پرورشی را تقدیم حضورتان نمایم.
وی ادامه داد: با حمایت و همدلی و هم فکری هم جانبه شما نمایندگان محترم همکارانم در قوه مجریه در جهت اعتلای آموزش و پرورش گامهای موثر برداشته شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش به عنوان وسیعترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بیبدیلی را در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا میکند، مدارس و واحدهای سازمانی وزارت آموزش و پرورش به گستردگی میهن اسلامی در اقصی نقاط کشور حضور جدی داشته و پرچم پرافتخار میهن اسلامی را به اهتزار درآورده و ارتباطی دو سویه را بین حاکمیت و مردم برقرار میسازد.
فانی تصریح کرد: مدارس آموزش و پرورش، ارزشها و پیامهای انقلاب و میهن اسلامی را در قالب کتابهای درسی و برنامههای آموزش و پرورش به طور مستقیم با دانش آموزان و به طور غیرمستقیم با اولیای آنها مبادله میکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در بسیاری از مواقع به دلیل شخصیت پرنفوذ معلم در جوامع روستایی و شهری بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات، آمارگیری، توزیع کالاها و خدمات حمایتی، شناسایی اقشار آسیب پذیر، حل دعاوی و مشکلات منطقهای، آموزش و پرورشهای محلی در زمینههای بهداشتی و محیط زیست، بزرگذاشت مناسبتهای ملی و انقلابی و بسیاری دیگر از این نوع خدمات از سوی معلمین و توسط مدارس مستقر در مناطق شهری و روستایی و عشایری صورت میپذیرد.
*تحصیل 12.5 میلیون دانشاموز در سال تحصیلی جاری فانی ادامه داد: در این میان تعداد 719 اداره آموزش و پرورش منطقه یا
شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش مسئولیت سازماندهی، برنامهریزی
و نظارت بر فعالیتهای رسمی و در مواردی غیررسمی مدارس را برعهده دارد.
وی
اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری افتخار خدمترسانی به
حدود 12 و نیم میلیون دانش آموز را در عرصه پهناور میهن اسلامی دارا بوده
از این تعداد 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل میدهند.
وزیر
آموزش و پرورش گفت: برای اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به دانش آموزان
105 هزار واحد آموزشی با قریب به 542 هزار کلاس درس دایر بوده است در
مجموع تعداد دانش آموزان کشور حدود 1 میلیون و 80 هزار یعنی 8 و 6 دهم درصد
در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل میباشند.
فانی تصریح کرد:
دامنه تغییر بین میزان سهم دانش آموزان مدارس غیردولتی از کل دانش آموزان
بین استانهای کشور بسیار زیاد میباشد، به نحوی که در استان کردستان 2 و
نیم درصد و در شهر تهران 17 درصد در نوسان است.
وی افزود: نیروی
انسانی مهمترین عامل در حلقه کیفیت و موثرترین مولفه در اجرای برنامههای
آموزشی و پرورشی است نقش نیروی انسانی چنان است که حتی در صورت نقص و یا
کاستی در سایر عوامل آموزشی میتواند ارتقای کیفیت را تضمین و دستیابی به
اهداف آموزش و پرورش را محقق سازد.
* رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش امکانپذیر نمیباشد وزیر
آموزش و پرورش بیان داشت: به دلیل همین نقش بیبدیل است که گفتهاند رسیدن
به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش باکیفیت و آموزش و پرورش با کیفیت
بدون معلمین متعهد، علاقهمند و متخصص ناممکن است.
فانی ادامه
داد: نظام آموزش و پرورش به مدد آموزههای دینی و انقلابی و علی رغم
تنگناهای موجود موفقیتهای خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته و معلمان
متعهد میداند که ماموریت خطیر خود را هم سو با رسالت عظیم پیامبران رشد و
تعالی جامعه قرار دادهاند.
*آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است وی
اظهار داشت: از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش با دار بودن حدود یک میلیون
نفر اعم از معلمان، کادر اداری و.... بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی
انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: از این تعداد حدود 53 درصد
را خانمها و 47 درصد را آقایان تشکیل میدهند این نسبت در استانهای
مختلف تفاوت فراوانی را داراست به نحوی که در شهر تهران قریب به 72 درصد از
کارکنان را خانمها تشکیل میدهند و در مقابل استان کهکیلویه و بویراحمد
حدود 35 درصد کمترین درصد کارکنان زن را دارا میباشد.
فانی ادامه
داد: این تفاوت از یک سو نشان میدهد مشکل جدی در توزیع نیروی انسانی است و
از سوی دیگر با توجه به ترکیب دانش آموزان دختر از کل دانش آموزان که
تقریبا 50 درصد میباشد قابل تامل میباشد.
*67 درصد از کارکنان آموزش و پرورش دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستندوی
تصریح کرد: نیروی انسانی در آموزش و پرورش از جهت دیگر نیز نسبت به سایر
دستگاههای دولتی از امتیاز برخوردار است قریب به 67 درصد از کارکنان شاغل
در آموزش و پرورش دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند در این میان
قریب به 9 درصد آنها دارای مدارج تحصیلی فوق لیسانس و دکتری میباشند.
*به ازای هر 250 دانش آموز تنها یک معاون پرورشی فعالیت میکند وزیر
آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش آموز یک معلم به
کار اشتغال داشته و علی رغم توجه و تلاش به عمل آمده به ازای هر 250 دانش
آموز تنها یک مربی یا معاون پرورشی امکان تخصیص پیدا کرده است.
*به ازای هر هزار و 670 دانش آموز تنها یک مربی بهداشت داریم فانی
تاکید کرد: لازم به ذکر است که در حوزه سلامت و بهداشت نیز به ازای حدود
هر هزار و 670 دانش آموز تنها یک مراقب سلامت یا مربی بهداشت به خدمت مشغول
است.
وی تصریح کرد: این نکته نیز برای استحضار بیشتر شما نمایندگان
حایز توجه است که حدود نیمی از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش بیش از 20
سال سابقه خدمت دارند و در این میان حدود ده درصد کارکنان طی سال آینده به
سن بازنشستگی خواهند رسید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در بین
استانهای کشور استانهای گیلان، یزد و شهر تهران و مرکزی بیش از سایر
استانهای کشور در معرض خروج نیرو قرار دارند؛ تحلیل دیگر این موضوع آن است
که طی سه سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخصهای اشتغال موجود حدود 100
هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.
*130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد/ 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره میشود فانی
اظهار داشت: در مورد فضاهای آموزشی با اذعان به اقدامات بسیار موثر و مثبت
نظام آموزش و پرورش و خیرین محترم مدرسهساز پس از پیروزی انقلاب اسلامی
به ویژه توجه جدی مجلس و دولت در اختصاص اعتبارات ویژه برای تخریب و
بازسازی فضای آموزشی و تامین سامانههای گرمایشی اما هنوز حدود یک سوم دانش
آموزان در فضاهای آموزشی تخریبی و نیازمند مقاوم سازی مشغول به تحصیل
هستند و کماکان 130 هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد میباشند و
در این میان هنوز 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره میشود.
وی
ادامه داد: آموزش و پرورش اکنون حدود 5 هزار و 900 پروژه نیمه تمام دارد
که حدود 31 هزار کلاس درس را شامل میشود. مجلس در یکی از احکام بودجه سال
93 این اجازه را به آموزش و پرورش داده است که پروژههای نیمه کاره توسط
خیرین مدرسه ساز تکمیل شود.
فانی با بیان اینکه در سال 93 حدود 20 هزار
و 400 میلیارد تومان اعتبارات اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش میباشد،
گفت: این اعتبار 2.5 درصد بودجه عمومی دولت است و این در حالی است که در
سال گذشته این رقم 8 درصد بوده است، علیرغم اینکه اعتبارات هزینههای دولت
در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 17 درصد افزایش داشته است لکن اعتبارات
هزینهای وزارت آموزش و پرورش با رشد حدود 26 درصد مواجه بوده است.
وی
اضافه کرد: این درصد افزایش حاکی از توجه دولت و مجلس به اهمیت آموزش و
پرورش دارد و در جای خود شایسته تقدیر و تشکر است. ساختار بودجه آموزش و
پرورش به نحوی است که متأسفانه که حدود 99 درصد اعتبارات و هزینههای
پرسنلی و حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص مییابد و تنها یک درصد آن برای
فعالیتهای عملیاتی و اجرای برنامههای آموزشی به هزینه گرفته میشود.
وزیر
آموزش و پرورش تأکید کرد: این نکته بسیار مهمی است که از همه اعتباراتی که
در اختیار ما گذاشته میشود ما حدود 99 درصد آن را عیناً حقوق میدهیم و
فقط یک درصد برای ما میماند که به کیفیت بخشی و رسیدگی به مسائل مختلف
بپردازیم.
وی ادامه داد: همه برنامهها از فعالیتهای قرآنی،
اقامه نماز جماعت، برنامههای پرورشی، مسابقات و جشنوارهها، اردوهای علمی و
فرهنگی، از دانشآموزان گرفته تا برنامههای بهسازی نیروهای انسانی،
ارتقاء مهارتهای دانشهای انسانی، برنامههای رفاهی و تفریحی معلمان،
پرداخت هزینههای مدارس شبانهروزی از روستا مرکزی گرفته تا تعمیر و
نگهداری فضاهای آموزشی، تعمیر سقف فروریخته کلاس و خرابی موتورخانه مدرسه
همگی با همین یک درصد تأمین و پرداخت میشود.
فانی افزود: این
درصد در کنار اعتباری که برای اجرای طرح تحول و برنامههای کیفیت بخشی سال
93 پیشبینی شده است و در بهترین وضعیت اعتباری صرفاً حدود 500 میلیارد
تومان را شامل میشود که باید در طول یک سال برای 105 هزار مدرسه و 13
میلیون دانشآموز هزینه شود.
فانی تأکید کرد: در این میان شاید
مؤثرترین تأثیر برای بهسازی نیروی انسانی معلمان یعنی ایجاد تقویت انگیزه
شغلی معلمین و ارتقای مهارتهای تخصصی معلمان وارد آمده است و این مشکل جدی
آموزش و پرورش است.
فانی تصریح کرد: معلمان ما انگیزه لازم را
برای کار ندارند و مهارتها و شایستگیهای لازم را در حد موردنیاز در
اختیار ندارند. اختلال در نظامهای انگیزشی معلمان همانان که باید
دانشآموزان و آیندهسازان ایران اسلامی را مورد تعلیم و تربیت اسلام قرار
دهند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان امروز صبورانه
منتظر اقدامات دولت و مجلس برای اعتلای جایگاه معیشتی و منزلت اجتماعی خود
هستند گفت: با توجه به اینکه از دیگر سو پیچیدگی محیط های آموزشی و
عوامل مؤثر در آن و همچنین مواجه تخصصی با چالشهای جدی در نظام آموزشی با
آن روبروست اقتضا میکند برنامههای ارتقاء دانش و مهارت معلمان به صورت
مستمر به اجرا درآید تا این نیروی عظیم اجتماعی بتواند بر مسائل عدیده نظام
آموزشی فائق آید.
فانی افزود: نکته قابل تأمل دیگر که میتواند
به عنوان مصداقی از مشکل مورد استناد قرار گیرد کاهش توجه نهادهای استانی و
منطقهای است به عنوان مثال سهم اعتبارات مصوب ادارات کل نوسازی استانها
از کل اعتبارات عمرانی مستمر که روزگاری در آغاز برنامه چهارم حدود 21 درصد
به تدریج در این 10 ساله کاهش داشته و به حدود 8 درصد رسیده است.
وی
اضافه کرد: سهم بودجه عمرانی آموزش و پرورش استانها از 21 درصد در 10 سال
اخیر به 8 درصد رسیده است که البته این سهم در استانهایی مثل کرمان،
ایلام حدود 3 درصد بوده است. شما تصور کنید با این سهم عمرانی استانی آموزش
و پرورش برای تعمیر و نگهداری و رسیدگی به برنامههای آموزش و پرورشی خود
چه کارهایی میتواند بکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چالشهای نوپدید
در عرصههای فرهنگی و آموزشی به ویژه تحولات محیطی از قبیل توسعه فضاهای
مجازی، حجمی فرهنگی، نگرانی از گسست نسلها، سیطره کمیت گرایی، حافظه
محوری به جای تفکر خلاق، پیچیدگی روابط اجتماعی و خانوادگی، به فراموشی
سپردن نقش تربیتی مدرسه و تأکید محض بر برنامههای آموزشی و عدم استاندارد
سازی منابع انسانی، فضای آموزش و روشها و 10 ها مسائل دیگر ما را با
مسئولیت سنگینی مواجه کرده است.
فانی ادامه داد: سند تحول بنیادین
برای پاسخگویی مطلوب این چالشها راهکارهای زیادی را پیشبینی کرده است
که از سال تحصیلی جاری تعدادی از راهکارهای سند تحول به تدریج مورد بررسی
قرار خواهد گرفت.
فانی با مورد خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس گفت: اینجانب در مورخ 5 آبان
سال گذشته حدود 8 ماه قبل و برای بررس صلاحیت و اخذ رای شما نمایندگان
محترم برنامهای را تقدیم شما کردم که قانونا و شرعا خود را مکلف به اجرای
آن میدانم. برنامه ارائه شده به مجلس مبنی بر اسناد فرادستی چون سیاستهای
کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و
سند تحول نظام آموزشی بنیادی ،تمام اجزای آن متناسب با اسناد این مفاد بوده
است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز بسیار خرسندم که به
عرض شما برسانم برنامه سال تحصیلی 93_94 با استناد به اسناد مذکور و علاوه
بر آن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و
انتظارات ریاست جمهوری و الزامات و احکام بودجه سال 93 در راستای محورهای
برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی ، تنظیم و آماده اجرا شده است.
فانی
تاکید کرد: این برنامه که برخی رئوس آن را به استحضار میرسانم، در جلسات
کمیسیون آموزش و تحقیقات مشروح آن را عرض خواهم کرد و در طی جلسات فراوان
با حوزههای تخصصی و متناسب با بودجه سال 93 طراحی و تنظیم شده و سپس
مجریان استانی با مختصات آن آشنا شدند.
وی اضافه کرد: در هفته
گذشته سمینار مدیران کل آموزش و پرورش کل استانها و معاونین وزارت آموزش و
پرورش در یک کار فشرده دوروزه برنامههای تحصیلی سال 94_93 را قطعی و ابلاغ
کردند و امیدواریم که به اجرای برنامههای آنها بپردازیم.
فانی
با بیان اینکه بیشک محدودیتهای اعتباری در اولویتبندی برنامهها و
عملیاتی کردن آنها تاثیرگذار بوده، تصریح کرد: همه همکاران بنده در آموزش و
پرورش همه اهتمام خود را برای اجرای این برنامهها و ارتقای کیفی نظام
آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اصلی در سال تحصیلی جدید به کار خواهند بست.
فانی با اشاره به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی
مقام معظم رهبری یکی از محورهای برنامههای سال 93 را ترتیب داده است، گفت:
6 سیاست از 21 سیاست از سیاستهای مذکور که ارتباط مستقیم با ماموریت
وزارت آموزش و پرورش دارد، به 15 سیاست اجرایی و 54 برنامه اجرایی تنظیم
شده است که جزوه تفسیری آن به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه شده است.
* طرح رتبهبندی معلمین در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است وی
ادامه داد: امروز طرح رتبهبندی معلمین در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، که
جزء برنامههای دولت بوده و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است،
امیدواریم طرح رتبهبندی معلمین در آینده نزدیک به صورت لایحه تقدیم مجلس
شود. در این طرح هم بحث انگیزش هم بحث ارزیابی صلاحیت حرفهای معلمان و هم
بحث معیشت معلمان با هم دیده میشود و به نظر میرسد که طرح بسیار مفیدی
باشد.
فانی تاکید کرد: نمایندگان محترم اینک که در آستانه تنظیم
برنامه ششم اقتصادی و اجتماعی کشور و بودجه 94 قرار داریم، فرصت مغتنمی است
برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید برای اعتلای نظام
آموزش کشور و دستیابی به برنامههای باکیفیت و تحصیل استانداردهای متناسب
با آموزش کشور در تراز جمهوری اسلامی میباشد.
وی در پایان
خاطرنشان کرد: بنده همانند گذشته با احترام به جایگاه رفیع نمایندگان ملت
ضمن تعامل کامل و ترجیح مسائل آموزش و پرورش انتظار دارم به طور ویژه مجلس
حمایتهای خود را مبذول داشته تا آموزش و پرورش به یکی از اولویتهای جدی
کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/