دبیر همایش نقش احزاب در تبین گفتمان اعتدال گفـت: "اصلاح قانون انتخابات" و "افزایش نقش احزاب در آن" یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد سالاری" دبیر همایش نقش احزاب در تببین گفتمان اعتدال حزب همبستگی ایران اسلامی که امروز (پنجشنبه 22 خرداد ماه) برگزار شد، گفت: ما در آستانه یکسالگی انتخابات 24 خرداد ماه قرار داریم، انتخاباتی که یکی از مهم‌ترین پیامش دفاع مردم از عقلانیت و خردورزی بود. 
 
عضو شورای عالی حزب همبستگی خاطر نشان کرد: ائتلاف با اعتدال، تدبیری شد برای بسیج همه نیروها در راستای رفع نابسامانی‌ها و ایستادگی مقابل برخی افراطی‌گری‌ها لذا اعتدال فقط درس امروز دنیای مدرن نیست و مسلمانی مکتب اعتدال است.  
 
وی با اشاره به آیه 143 سوره بقره گفت: ما از خیرالعمور، "اوستاها" را از بزرگان دینمان آموخته‌ایم و یادمان هم هست که پیر جماران، بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) هم اسلام ناب محمدی (ص) را بیانگر اعتدال در مقابل افراط و تفریط می‌دانستند.  
 
سالاری با بیان اینکه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هوای تازه‌ای در عرصه سیاسی کشور دمیده است، اظهار داشت: مردم به تفکری رأی دادند که اصلاحات و اعتدال را پرچم‌داری می‌کرد.  اصلاح وضع موجود، بهبود شرایط و مقابله با افراط و تفریط پیام واضح مردم برای مدیران اجرایی بود. پیامی که دولت تبدیر و امید به خوبی شنیده و در راستای آن گام بر می‌دارد اما فراموش نکنیم که مردم تا زمانی پای این گفتمان می‌ایستند که نتایج سودمند و عملی آن را در زندگی روزمره‌شان مشاهده کنند و نباید ناامیدشان کرد لذا اینجاست که برای اداره امور تدبیر می‌طلبند تا اشتباهات گذشته چراغ راه آینده باشد.  
 
سالاری خاطر نشان کرد: اعتدال مفهومی است که هنوز درعرصه سیاسی نیاز بیشتری به تعریف و تعیین حد و حدود دارد لذا باید شاخص‌های آن مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا برداشت‌های مشترکی از آن بدست آید.  
 
دبیر همایش نقش احزاب در تببین گفتمان اعتدال گفت: براساس تجربه تاریخی وقتی چهارچوب و حد و حدود یک گفتمان تعریف نشود با گذر زمان چالش‌هایی درباره شاخص‌های آن بدست می‌آید و یکی از این چالش‌ها توقف و مطالبات احساسی از شرایط کشور است که نگاه غیرواقع بینانه تصمیمات را به همراه خواهد داشت که بازهم می‌تواند افراطی‌گری را جایگزین عقلاینت و خردورزی کند و این مهم‌ترین آسیبی است که می‌تواند به گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی وارد کند.

وی ادامه داد: ضروری است جریان‌‌ها و احزاب موثر در تداوم این گفتمان طی نشست‌هایی ابعاد و اضلاع گفتمان اعتدال را تبیبن کنند تا بتوان به یک مفهوم حداقل و حداکثری رسیده و معیاری برای فعالیت‌ها بدست آورد.  
 
این عضو شورای عالی حزب همبستگی ادامه داد: همان طور که رئیس جمهور مطرح کردند اعتدال آرمان‌خواهی و واقع بینانه و محملی برای بهتر زیستن ایرانیان است و این همان تدبیری است که جریان اصلاحات هم به دنبال تحقق آن در کشور است.  
 
محمد سالاری خاطر نشان کرد: شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای است که برای منزوی کردن تندروها و افراطیون، ضرورت دارد جریان‌های مخالف افراطی‌گری برای ترویج عقلانیت و خردورزی روز به روز متحدتر شوند و این یک ضرورت برای خروج کشور از نابه سامانی‌هایی است که با بی‌تدبیری دولت قبل ایجاد شده است و این‌جاست که گفتگو برای رسیدن به تفاهم نظر بیشتر و تعریف دقیق‌تر از اعتدال ضرورت بیشتری می‌یابد.  
 
وی با بیان اینکه حزب همبستگی ایران اسلامی به عنوان یکی از احزاب پیشگام در جریان اصلاحات جهت تببین گفتمان و مشی اعتدال در کشور از سوی جامعه حزبی پیش قدم شد، خاطر نشان کرد: شورای عالی حزب همبستگی با بررسی‌های همه جانبه به این نتیجه رسید که در آستانه سالگرد انتخابات 24 خرداد همایشی راهبردی با عنوان "نقش احزاب در تببین گفتمان عدالت" برگزار کند تا از یک طرف حرکت در مسیر عقلانیت و خردورزی تداوم یابد و از طرف دیگر توسعه تحزب در کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود چرا که فعالیت احزاب و تحقق نظام حزبی یکی از موازن اساسی مشارکت حداکثری مردم و تضمینی برای بقای مردم سالاری است.  
 
عضو شورای عالی همبستگی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از فرصت امروز برای توسعه فعالیت حزبی تصریح کرد: "اصلاح قانون انتخابات" و "افزایش نقش احزاب در آن" یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری شود تا همان گونه که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اخیرا تأکید کرده است سیاست انتخاباتی در ایران از جبهه محوری و جناح محوری غیر شفاف به سمت حزب محوری شفاف و از کاندیدا محوری به سمت حزب محوری حرکت کند.  
 
وی با اشاره به سابقه حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: حزب همبستگی به عنوان نخستین حزب مولود تفکر اصلاحات در تیرماه سال 77 پروانه فعالیت خود را توسط وزارت کشور گرفت این فرصت را غنیمت می‌شمارد تا در راه توسعه نظام حزبی در فضای اعتدال گام‌های اساسی بردارد.  
 
سالاری خاطر نشان کرد: امیدواریم این همایش فتح باب اثرگذار و منصوبی برای تحقق اهداف همایش در آستانه انتخابات 24 خرداد باشد.  
 
همچنین وی در پایان گزارشی کوتاه از شکل‌گیری همایش نقش احزاب در تبین گفتمان اعتدال را ارائه کرد. 

انتهای پیام/  
 
 

برچسب ها: اعتدال ، عقلانیت ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار