رقابت های 20 روزه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به آخرین ساعات خود نزدیک می شود و دو کاندیدای تصاحب پست ریاست جمهوری از بامداد روز پنجشنبه با ورود به دوره سکوت، در انتظار نتایج انتخابات روز شنبه، خواهند ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، عبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ که از میان هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دور اول بیشترین آرا را از آن خود کردند، اما نتوانستند حدنصاب لازم را برای پیروزی در این دور از انتخابات کسب کنند، امروز (چهارشنبه) در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی بر شدت نشست های خبری و همایش های تبلیغاتی خود افزوده اند.
 
براساس زمان بندی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان زمان تبلیغات و ارائه برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری این کشور ساعت 12 امشب پایان می یابد و از ابتدای روز پنجشنبه دوره سکوت آغاز خواهد شد.
 
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی را به رعایت دوره سکوت فراخوانده و از آنان خواسته است در این دوره از اظهار نظر و برگزاری نشست های خبری جدا خودداری کنند.
 
در این دوره رسانه ها نیز مجاز به انتشار اخبار نامزدها نیستند.
 
عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی از آغاز دور دوم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردند صفوف خود را با پیوستن شخصیت های سیاسی، جهادی، مذهبی و مردمی مستحکمتر کنند و پیوستن شخصیت های برجسته و نخبه را به تیم انتخاباتی خود، به رخ رقیب بکشند.
 
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در نشست هایی با حضور ˈزلمی رسولˈ نامزد دور اول انتخابات و نفر سوم این دوره ، ˈگل آغاشیرزیˈ نامزد دور اول و نفر ششم، ˈمحمود کرزیˈ برادر حامد کرزی رییس جمهور فعلی، ˈجمیل کرزیˈ رهبر حزب همبستگی جوانان و پسر عموی حامد کرزی، ˈامرالله صالحˈ رهبر جنبش روند سبز افغانستان، پیوستن این افراد را به تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرد.
 
اعضای ستاد انتخاباتی ˈعبدالرب رسولˈ سیاف نامزد دور اول ریاست جمهوری و نفر چهارم این دوره، ˈمحمد اکبریˈ رهبر حزب وحدت ملی افغانستان، ˈقربانعلی عرفانیˈ رهبر حزب وحدت ملت افغانستان، حزب اقتدار ملی به رهبری علی کاظمی، حزب انسجام ملی به رهبری صادق مدبر نیز در این دوره تبلیغاتی حمایت خود را از عبدالله عبدالله اعلام کردند.
 
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در همین حال در نشست های خبری متعددی برای پیوستن سید اسحاق گیلانی رهبر سابق جهادی، اعضای تیم قطب الدین هلال نامزد دور اول و نفر پنجم که مورد حمایت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نیز قرار داشت و همچنین بیش از 120 نماینده مجلس نمایندگان افغانستان برگزار کرد که آنان حمایت خود را از عبدالله عبدالله اعلام کنند.
 
ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمد زی نیز در نشست های خبری جداگانه پیوستن داود سلطان زوی نامزد دور اول و نفر هفتم، هدایت امین ارسلا نامزد دور اول و نفر هشتم، قیوم کرزی برادر حامد کرزی رییس جمهوری فعلی افغانستان را اعلام کرد.
 
صبغت الله مجددی رییس جمهوری اسبق این کشور، احمد ضیا مسعود برادر احمد شاه مسعود و معاول اول زلمی رسول در دور اول انتخابات، سید منصور نادری رهبر اسماعلیه افغانستان نیز در نشست هایی حمایت خود را از اشرف غنی احمد زی اعلام کردند.
 
احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی، جعفر مهدوی رهبر حزب ملت افغانستان و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور و شمار دیگری از احزاب و گروهها و تشکل های مدنی نیز حمایت خود را در دور دوم انتخابات از اشرف غنی احمد زی اعلام کردند.
 
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت عبدالله عبدالله که در دور اول با کسب 45 درصد آرا در جایگاه اول و اشرف غنی احمدزی با کسب 31.6 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند، روز شنبه 24 خرداد ماه در سراسر افغانستان برگزار می شود.
 
براساس زمان بندی اعلام شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قرار است که پس از برگزاری انتخابات در روز شنبه، 11 تیرماه نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات اعلام شود و در پس از رسیدگی به شکایات نامزدها 31 تیرماه نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بطور رسمی اعلام گردد.
 
در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در 16 فروردین ماه با مشارکت حدود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدالرب الرسول سیاف، قطب الدین هلال، گل آغا شیرزی، داود سلطان زوی، هدایت امین ارسلا به رقابت پرداختند اما هیچ یک از نامزدان نتوانستند آرای 50 درصد بعلاوه یک رای را برای ورود به کاخ ریاست جمهوری بدست آوردند.
 
عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی که بیشترین آرا را در این دور از انتخابات بدست آورده بودند برای رقابت در دور دوم آماده شدند.
 
میزان حضور مردان در دور اول انتخابات 64 درصد و حضور زنان 36 درصد اعلام شد.
 
جهانیان دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کرد.
 
پذیرفته شدن شفافیت و سلامت برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اکنون مهمترین چالش پیش روی این کشور دانسته می شود.
 
ˈنورمحمد نورˈ سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در همین حال کاندیداها را به لزوم احترام به قانون فرا خوانده است و از 2 کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان می خواهد که از خط قرمزها عبور نکنند و از ایجاد حساسیت های قومی، مذهبی و نژادی، پرهیز نمایند.
 
کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان در دور دوم انتخابات این کشور صندوق های اخذ رای را از 19 هزار و 700 صندوق به 23 هزار و 313 صندوق افزایش و اطمینان داده است که مردم افغانستان در این دور از انتخابات با کمبود برگه رای در حوزه ها که مشکلاتی را در دور نخست به وجود آورد، مواجه نخواهد شد.
 
کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان برای نظارت بیشتر نامزدها ، شمار ناظران آنها را نیز در حوزه های رای گیری از 50 هزار نفر به 70 هزار نفر افزایش داده است تا هر یک از نامزدها با 35 هزار ناظر بر روند برگزاری انتخابات در حوزه های رای گیری نظارت داشته باشند.
 
نیروهای زمینی و هوایی افغانستان هم در سراسر این کشور برای تامین امنیت دور دوم انتخابات به حالت آماده باش کامل در آمده اند و تاکید کرده اند که امکان هرگونه تحرکی را از نیروهای طالبان و مخالفان مسلح خواهند گرفت.
 
تدابیر شدید امنیتی نیز از شب گذشته در اکثر مناطق افغانستان به اجرا گذاشته شده است و مقامهای امنیتی از مردم این کشور خواسته اند با اطمینان خاطردر پای صندوق های رای حاضر شوند و حماسه ای دیگر را از مشارکت سیاسی مردم افغانستان رقم بزنند.
/انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.