دكتر سيد ضيا هاشمي گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب برای رواج این کرسی ها در دانشگاه ها به دلیل ایجاد جنب و جوش و خلاقیت در این مراکز است که وزارتخانه هم با جدیت به دنبال انجام آن است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر هاشمی در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه ، وجود فضای راکد بدون گفتمان آزاد را برای دانشگاه ها خطرناک توصیف کرد و گفت : رکود فضای دانشگاه یکی از خطراتی است که همواره دانشگاه های ما را تهدید کرده است و این وظیفه متولیان و مدیران است که اجازه ندهند چنین فضایی در دانشگاه ها حکمفرما شود.

وي افزود : انزوا، گوشه نشینی و سکوت معنادار دانشجویان را یکی از آسیب های مهم فرهنگی در دانشگاه ها برشمرد و گفت: هر زمان که این رویه در مراکز علمی مشاهده شد باید مسئولان بدانند كه عیب و ایرادی در کارشان وجود دارد.

دكتر هاشمی در ادامه سخنان خود ، یکی از موارد انزوای دانشگاه ها را عدم نقد مسئولان از سوی دانشجویان عنوان كرد و گفت: در هر دانشگاهی که دانشجویان آن نتوانند روسا، اساتید و سایر مسئولان آن را نقد کنند در نهایت گوشه نشینی و انزوا را اختیار خواهند کرد که این انزوای خود را با سکوت معنادار و عدم همراهی با برنامه های دانشگاه نشان می دهند.

وی ایجاد شرایط لازم برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی را یکی از وظایف اصلی روسا و مدیران دانشگاهی برشمرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا دانشجویان و حتی اساتید بتوانند به راحتی اظهار نظر کرده و در مورد موضوعات مختلف به بحث و تحلیل بپردازند.

دكترهاشمی خاطرنشان کرد: در هر دانشگاهی که استاد و دانشجو خود را با یکدیگر محرم ندانند آن دانشگاه به پیشرفت و توسعه کیفی دست نخواهد یافت و محیط بسته ای برای خود رقم می زند و ایجاد این شرایط وظیفه روسای دانشگاه هاست.

وی همچنین به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها برای تحقق موضوع فرهنگ نقش مهم و اساسی دارند و باید برنامه های فرهنگی خود را همانگونه که مدنظر رهبری است تقویت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعي وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون مقالات زیادی از سوی نخبگان علمی و دانشگاهی ما در پايگاه استنادي ISI  به چاپ می رسد اما باید ببینیم خروجی این مقالات برای حل مشکلات کشورمان تا چه اندازه است.

دكترهاشمی گفت: ما هم اکنون در شاخص های علمی رتبه 70 را در دنیا داریم اما باید کاری کنیم که این شاخص ها به کارمان بیاید.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات دکتر محمد مهدی خدایی رئيس پیشین دانشگاه رازی، ابراز امیدواری کرد تا دکتر اعلمی آل اقا در سمت ریاست این دانشگاه بتواند به پیشبرد اهداف وزارت علوم کمک کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار