پنجاه‌و‌یکمین همایش مدیران‌کل ستادی و فرودگاهی کشور صبح امروز با موضوع تفویض اختیار به مدیران فرودگاهی در سالن اجتماعات شرکت فرودگاه‌های کشور گشایش یافت.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، این همایش که نخستین حضور محمد‌علی ایلخانی به‌عنوان رئيس هيات مديره و مدیرعامل و اعضای جدید هیات مدیره را تجربه می‌کرد، در حالی برگزار شد که علی‌محمد نوریان قائم‌مقام وزیر راه‌ و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، مهمترین هدف این همایش را دنبال کردن رهنمودهای مقام عالی وزارت و قائم‌مقام ایشان در جهت تفویض اختیار به مدیران فرودگاهی دانست و افزود: این اقدام به یقین کاهش بروکراسی در سیستم اداری شرکت و آسان‌سازی تصمیمات را در پی خواهد داشت.

ایلخانی خواستار تدوام برگزاری سمینار تفویض اختیار به مدیران متناسب با رده‌بندی فرودگاه‌ها شد و افزود: در این راستا باید سطح و رده فرودگاه‌ها را در نظر گرفت چرا که هرکدام از رده‌های فرودگاهی شکل خاصی از تفویض اختیار را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در خط مشی‌یی که وزارت راه‌ و شهرسازی ترسیم کرده حرکت کنیم که لازمه آن برگزاری هم‌اندیشی است تا راهکارهای لازم جهت کاهش هزینه‌های جاری و ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات و افزایش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها گام‌های موثر برداریم.

یادآور می‌شود؛ در این همایش معاونین، مشاوران، مدیران‌کل ستادی و مدیران کل فرودگاه‌های کشور نیز حضور داشتند.

 در همایش مدیران فرودگاهی مطرح شد:

×××وظایف را در فرودگاه‌ها تفکیک کنیم

در این همایش نوریان قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اینکه پیش از تمركز زدايي در فرودگاه‌ها بايد تفکیک وظايف صورت گيرد، گفت: قبل از تفویض اختیاری در مجموعه فرودگاهی کشور، باید وظایف افراد از هم تفکیک شده و بعد واگذاری اختیارات صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: نکته مهم‌تر آنکه در کنار تفویض اختیار باید یک رساله عملی به‌عنوان ضوابط و روش و چگونگي اجراي آن وجود داشته باشد تا مدیران فرودگاهی در اجرای با مشکلات مواجه نشوند.

تفویض اختیار در شرکت در دو سطح کلی است

همچنین سیاوش امیرمکری عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت و منابع نیز در سخنانی با اشاره به اینکه تفویض اختیار در اساسنامه شرکت فرودگاه‌های کشور در دو سطح کلی به آن توجه شده است، گفت: در چارچوب اساسنامه ارکان شرکت فرودگاه‌ها، مجمع عمومی و هیات مدیره، با اختیارات و مسئولیت‌های تعريف شده  هستند كه براساس قانون، بخشي از آن قابل تفویض است.

امیرمکری با اشاره به اساسنامه شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: مدیرعامل شرکت نيز می‌تواند بخشی از وظایف خود را به کارکنان شرکت تفویض کند.

×××جایگاه فعالیت‌ها مشخص شود
 
مرتضی دهقان مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در ادامه به تفویض اختیار در فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ضمن تفکیک وظایف باید همه ارگان‌ها در زمینه‌های مربوط به فعالیت خود پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: تفویض اختیار و مشخص شدن فعالیت‌ها باید جزء ارکان مهم در تدوین سیاست‌گذاری‌های مدیران ستادی و فرودگاهی باشد.

×××ما متعهد به پاسخگویی هستیم

در ادامه همایش علی قاسم‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت فعالیت‌ها باید متمرکز شود، اظهار داشت: در این صورت تفویض اختیار در مجموعه فرودگاهی روند مطلوبی را طی خواهد کرد.

وی گفت: تفویض اختیار باید در چارچوب قانون عملیاتی شود و مسئولیت‌های بسیاری از پروژه‌ها باید به فرودگاه مورد نظر واگذار شود تا مدیر آن فرودگاه بهتر تصمیم‌گیری کند.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: فرودگاه باید برای انتخاب مشاور صاحب اختیار باشد چراکه برای اجرای پروژه ما متعهد به پاسخگویی هستیم.

×××مدیران فرودگاهی اختیار جابجایی‌ها را به دست بگیرند

سعید چلندری مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه با تفویض اختیار، بسیاری از مشکلات فرودگاهی حل شده است، افزود: اتفاقات خوبی با اجرای تفویض اختیار در فرودگاه‌ها افتاد که جا دارد از ستاد فرودگاهی کشور قدردانی شود.

وی گفت: در این میان نقش مدیران فرودگاهی باید پررنگ‌تر شود و از اختیار بیشتری نسبت به جابجایی افراد در چارت فرودگاهی برخوردار باشند.

×××مهرآباد به هزینه‌های زیادی برای تامین ایمنی نیازمند است

نصرالله منصوری شیرازی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی فرودگاه مهرآباد در همایش مدیران ستادی و فرودگاهی کشور با بیان اینکه جایگاه مدیران باید در فرودگاه برجسته‌تر شود، گفت: در شرایط اضطراری این مدیر فرودگاه است که باید پاسخگو باشد بنابراین باید نقش مدیر را در آن فرودگاه برجسته‌تر کرد و اختیارات بیشتری را برای تصمیم‌گیری در مسائل مختلف به وی سپرد.

وی در ادامه اظهار داشت: فرودگاه مهرآباد به‌منظور توسعه و همچنین افزایش ایمنی نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است که این امر با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدون عملیاتی خواهد شد.

×××روان‌سازی در واحدهای فرودگاهی گسترش یابد
 
در ادامه علی رستمی مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه واحدهای فعال در فرودگاه‌ها، نیازمند روان‌سازی در فعالیت‌های خود هستند، گفت: مسائلی که می‌تواند یک فرودگاه را با چالش مواجه سازد باید با پیگیری عوامل موثر در فرودگاه و همچنین مجموعه فرودگاهی که پاسخگوی درخواست‌ها و نظرات مختلف هستند، روان‌سازی شود و زمان پاسخگویی مدیران طولانی نشود.

رستمی برخورداری از روحیه تعاملی را از دیگر مواردی دانست که باید در مجموعه فعالیت‌ها وجود داشته باشد و مدیران در زمینه پاسخگویی به مشکلات از اختیارات لازم برخوردار باشند.

وی به بحث سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: روان‌سازی در جذب سرمایه‌گذاران نیز از موارد مهمی است که باید در فرودگاه‌های کشور شکل اجرایی‌تری به خود بگیرد.

به گفته رستمی با تشکیل جلسات عمرانی در فرودگاه، طرح‌های عمرانی که سرمایه‌گذاران را به سمت و سوی خود جذب می‌کند به صراحت بازگو شود.

×××مدیریت استراتژیک را احیا کنیمحمیدرضا سیدی مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نیز در ادامه به اجرای مدیریت استراتژیک در فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شعار مدیریت استراتژیک که از سال 1383 شکل عملیاتی به خود گرفت، باید با جدیت ادامه داشته تا مسائل پیش روی فرودگاه‌ها براساس محوریت‌های مورد نظر در این مدیریت یکی پس از دیگری از سر راه برداشته شود.

گفتنی است؛ این همایش با سخنان دیگر مدیران فرودگاهی در حال برگزاری است و هر کدام از این مدیران مطالب مورد نظر خود درباره تفویض اختیار در فرودگاه‌ها را ایراد کرده و به ارائه نظرات و پیشنهادات خود برای اجرای هرچه بهتر این طرح می‌پردازند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار