رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تشریح شیوه شناسایی دانش‌آموزان استثنایی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  نامدار عبدالهیان، درباره نُرم استثنایی بودن دانش‌آموزان و چگونه شناسایی آنان اظهار کرد: این موضوع  براساس بهره‌هوشی دانش‌آموزان است.

وی تصریح کرد: بر اساس بهره‌هوشی دو استاندارد داریم؛ هر استاندارد 15 است که مجموع آن 30 می‌شود و اگر این عدد را از 100 کسر کنیم 70 می‌شود؛ بهره‌هوشی از 55 تا 70 را به عنوان دانش‌آموزان آموزش‌پذیر شناسایی می‌کنیم.

عبدالهیان با بیان اینکه سه گروه دانش‌آموزی داریم، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان آموزش‌پذیر، دانش‌آموزان تربیت‌پذیر و دانش‌آموزان حمایت‌پذیر سه گروه دانش‌آموزی هستند که "تربیت‌پذیر" و "حمایت‌پذیر" در حوزه استثنایی نیست و دانش‌آموزان "آموزش‌پذیر" که بهره‌هوشی آنها بالای 55 تا 70 هستند درحوزه استثنایی شناسایی می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: اگر دانش‌آموز، "کم توان ذهنی" باشد و "اختلالات رفتاری" هم داشته باشد در مدارس "کم توان ذهنی" حضور می‌یابد؛ اگر دانش‌آموزی باشد که "اوتیسم" باشد ولی هوش خوبی داشته باشد در مدارس "تلفیقی فراگیر" حضور می‌یابد که می‌تواند در مدارس عادی و مدارس استثنایی باشد اما محتوای کتاب‌هایشان با کتاب‌های دیگر متفاوت است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه محتوای کتاب‌های دانش‌آموزان عادی را برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی می‌کنیم، گفت: به دانش‌آموزی که "کم توان ذهنی" است، مطالب" کم توان ذهنی" را آموزش می‌دهیم و آنهایی که از لحاظ هوشی وضعیت خوبی دارند، محتوای کتاب دانش‌آموزان عادی را می‌آموزند و همین محتوای کتاب‌های عادی را برای آنها مناسب‌سازی می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار