یک دیپلمات ارشد روس روز دوشنبه اعلام کرد روسیه هر گونه تقویت بیشتر نیروهای ناتو را نزدیک مرزهای این کشور به عنوان "نمایش اقدامات خصمانه" قلمداد می‌کند و اقدامات نظامی و سیاسی به منظور تامین امنیت خود اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات ارشد روس روز دوشنبه اعلام کرد روسیه هر گونه تقویت بیشتر نیروهای ناتو را نزدیک مرزهای این کشور به عنوان "نمایش اقدامات خصمانه" قلمداد می‌کند و اقدامات نظامی و سیاسی به منظور تامین امنیت خود اتخاذ خواهد کرد.

این اظهارات در بحبوحه وقوع بحرانی شدید بین روسیه و غرب بر سر اوکراین و چند روز پس از آن بیان شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای افزایش حمایت نظامی از اعضای ناتو در شرق اروپا به منظور برطرف کردن نگرانیهای آنها در خصوص اقدامات مسکو، اعلام آمادگی کرد.

ولادیمیر تیتوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با اینترفاکس اعلام کرد: ما نمی‌توانیم تقویت این چنینی نیروی نظامی ائتلاف (ناتو) را نزدیک مرز روسیه به عنوان چیزی به جز نمایش اقدامات خصمانه، قلمداد کنیم.

اوباما هفته گذشته در لهستان، عضو ناتو، طرح‌هایی را برای صرف تا یک میلیارد دلار برای آموزش و حمایت از نیروهای مسلح کشورهای عضو این ائتلاف هم‌مرز با روسیه، اعلام کرد.

کاخ سفید همچنین با اعلام اینکه با توجه به بحران اوکراین استقرار دائمی نیرو را در اروپا بررسی خواهد کرد، در عین حال از ارائه تعهدی قطعی به منظور استقرار نیرو در این منطقه آن‌طور که لهستان به عنوان یک تضمین امنیتی خواهان آن بود، خودداری کرد.

تیتوف افزود: قلمداد کردن استقرار بیشتر نیروهای نظامی ناتو در مرکز و شرق اروپا، حتی بر مبنای چرخشی، به عنوان چیزی به جز نقض مستقیم مفاد مصوبه سال 1997 درباره روابط بین روسیه و ناتو، دشوار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما مجبور خواهیم شد همه اقدامات سیاسی و نظامی لازم را به منظور حفظ مطمئن امنیت خود اتخاذ کنیم.

روسیه همواره مخالف گسترش ناتو به سمت شرق به علت تهدید شدن امنیت خود بوده است و می‌گوید طرح اوکراین برای نزدیک‌تر شدن به غرب از جمله از طریق ائتلاف نظامی با اتحادیه اروپا، مسکو را وادار به واکنش کرده است.

غرب نیز روسیه را به دخالت در اوکراین به منظور نگه داشتن این جمهوری سابق شوروی تحت نفوذ خود متهم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بین الملل ، ناتو ، روسیه ، مرز ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار