چاینا تایمز نوشت : روسیه پس از بحران اوکراین، برای رویارویی با آمریکا و قدرت های ناتو باید با ایران و چین ائتلاف تشکیل دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از چاینا تایمز، یک تحلیلگر روسی مسائل دفاعی که خواست معرفی نشود گفت: اگر روسیه بتواند درصدد مشارکت با چین بربیاید ، می توان سیستمی امنیتی برای به چالش کشیدن نفوذ آمریکا در جهان بوجود آورد.

وی گفت: روسیه و چین می توانند با استفاده از  سازمان همکاری شانگهای  که سال 2001 تشکیل شد ، کشورهای آسیایی را در نظم نوین منطقه ای متحد کنند.

به گفته تحلیلگر روس، چین و روسیه تا پیش از این از طریق این سیستم امنیتی در خصوص مقابله با جرائم و فعالیت های تروریستی با یکدیگر همکاری کرده اند. اعضای سازمان همکاری شانگهای در مورد موضوعات فرهنگی ، فناوری و اقتصادی نیز همکاری داشته اند. اعضای سازمان همکاری شانگهای عبارتند از: چین ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان. 

از سوی دیگر ، کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا ‌نیز به سازمان بین المللی دیگری تبدیل شده است تا روسیه و چین ائتلاف های تازه ای تشکیل دهند. با وجود این ، کشورهای آسیایی مانند ژاپن ، فیلیپین و اندونزی به سبب نفود آمریکا از پیوستن به کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا خودداری کرده اند.

مسکو و پکن باید از کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا  به عنوان پلی برای ائتلاف با ایران استفاده کنند زیرا تهران باید به عنوان حائلی در برابر نفوذ آمریکا در خاورمیانه عمل کند.

تحلیلگر روسی معتقد است، سیاست آمریکا در خصوص منزوی کردن ایران از ثبات منطقه ای خطر دارد و روسیه و چین تنها از طریق همکاری با ایران می توانند نظم را به آسیای مرکزی باز گردانند.

وی معتقد است با به رسمیت شناختن ایران به عنوان یک قدرت این امکان وجود دارد تا ایران به جای سوریه ، به متحد اصلی روسیه در خاورمیانه تبدیل شود.

تحلیلگر روس مدعی شد: با وجود این ، روسیه نباید خودش را وارد مناقشه میان ایران ، قدرت های دیگر منطقه ای در خلیج فارس و آسیای مرکزی کند. بنابراین ، احتمال دارد روسیه و چین به جای حمایت نظامی از ایران از این کشور حمایت اقتصادی کنند.

وی در پایان نوشت: آمریکا سخت تلاش می کند جلوی تشکیل ائتلاف جدید منطقه ای را بگیرد و اکنون زمان آن است کشورهای مخالف حکومت کردن آمریکا به یکدیگر کمک کنند. به این ترتیب ، فقط سه متحد و شریک امنیتی در شرق دور برای آمریکا باقی می ماند که عبارتند از : ژاپن ، کره جنوبی و تایوان.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار