معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرهای یاسوج، دهدشت، لیکک، مادوان و سوق در وضعیت تنش آبی قرار دارند که باید با مدیریت و اصلاح الگوی مصرف از ورود به مرحله بحرانی در این شهرها جلوگیری کرد.

 
پژمان نیک اقبال  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: ساماندهی مشکلات آب این پنج شهر استان به طور کوتاه مدت 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش می شود بخشی از آن از محل اعتبارات استانی تامین شود.
وی یکی از مهمترین مشکلات افزایش مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد را استفاده از انشعاب های غیرمجاز اعلام کرد و گفت: استفاده از این انشعاب ها به لحاظ قانونی، اخلاقی و عرفی صحیح نیست.
نیک اقبال به کاهش منابع آب در کشور و کهگیلویه و بویراحمد اشاره و اظهار کرد:آب سدهای استان در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته که باید با مدیریت و اصلاح الگوی مصرف از این منابع نهایت استفاده را برد.
وی عنوان کرد: منابع پایدار آب شهرهای استان باید از طریق تخصیص آب از سدها و ساخت سدهای جدید تامین شود.
نیک اقبال با بیان اینکه اختصاص آب از سد کوثر می تواند بخش زیادی از مشکلات شهرهای گچساران و کهگیلویه را مرتفع کند، ابراز داشت: احداث سد تنگ سرخ با هدف تامین آب شهر یاسوج تا افق 50 ساله باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در پنج شهر استان شامل یاسوج، دهدشت، لیکک، سوق و مادوان فرسودگی 30 درصدی شبکه توزیع منجر به هدررفت بالای 30 درصد آب می شود.
سید علی لدنی نژاد مشارکت سازمان های مربوطه، جلوگیری از انشعاب های غیرمجاز، تشکیل پلیس آب برای برخورد با متخلفان در حوزه آب شهری، راه اندازی شعب قضایی ویژه برای رسیدگی به پرونده های متخلفان و پرداخت آب بهای معوق ادارات و نهادهای دولتی را از جمله راهکارهای جلوگیری از بحران آب اعلام کرد.
وی استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری فضاهای سبز در شهرها و دستگاه های اجرایی را از مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: اصلاح شبکه های فرسوده آب در شهرهایی که با تنش آبی رو برو هستند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
لدنی نژاد با اشاره به اینکه در یاسوج دو حلقه چاه احداث شده که باید برای تامین و تقویت آب این شهر به بهره برداری برسند، گفت: طرح آبرسانی دهدشت نیزکه هزینه های زیادی تاکنون برای آن صرف شده نیز باید وارد مدار استفاده قرار گیرد.
وی بیان کرد: برای تامین آب لیکک نیز دو حلقه چاه باید گود برداری و پس از افزایش آبدهی وارد مدار بهره برداری شوند.
لدنی نژاد اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی های امسال در کهگیلویه و بویراحمد و کم شدن منابع آب های زیرزمینی مشترکان با مصرف بهینه آب و گزارش فوری شکستگی های لوله آب این شرکت را برای جلوگیری از جیره بندی آب یاری کنند./س
برچسب ها: وضعیت ، تنش ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.