با توجه به اهمیت و نقش اقیانوس‌ها در سطح جهان حفاظت از اقیانوس‌ها به مناسبت روز جهانی اقیانوس، مورد تاکید قرار گرفت.

وحید چگینی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگارارن گفت: 8 ژوئن و 18 خرداد ماه 1393 به عنوان روز جهانی اقیانوس نامگذاری شده است به همین مناسبت، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ضمن گرامیداشت این روز و تاکید بر حفاظت و توجه به دریاها و اقیانوس‌ها، پیام ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو به مناسبت این روز اینطور منتشر شده است که  اهمیت اقیانوس برای توسعه پایدار در کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار در سال 2012 میلادی شناخته شد و در قلب مذاکرات کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل قرار گرفت. روز جهانی اقیانوس فرصتی است تا حفاظت از اقیانوس‌ها و اهمیت آنها برای حیات بر روی زمین را گرامی بداریم. 

وی افزود: در زمانی که خطرات ما را تهدید می‌کنند، تجارت دیگر به کار نمی‌آید، ما باید نحوه شناخت، مدیریت و استفاده از منابع اقیانوسی و منابع ساحلی را تغییر دهیم. به همین دلیل باید بیشتر در مورد اقیانوس‌ها بدانیم و علم قوی‌تری را ترسیم کنیم تا بتوانیم به سیاست‌های پایدار و زیست بوم محور دست پیدا کنیم چنانچه در بخش دیگری از این پیام آمده است یونسکو از طریق کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی با ثبت 46 سایت میراث جهانی دریایی و به اجرا گذاشتن کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب به عنوان پیشگام دولت‌های جهان برای تعمیق سیاست‌ها و پژوهش‌های اقیانوس‌شناسی می‌کوشد. یونسکو برای تقویت رویدادهایی که به تصمیم‌گیری هوشیارانه‌تر برای اقیانوس‌ها منجر شوند، تلاش می‌کند و می‌کوشد علم را هرچه بیشتر با سیاست و جامعه پیوند دهد. این امر مشارکت هرچه بیشتر با جامعه مدنی را می‌طلبد. یونسکو از خط مشی جامع سازمان‌های غیردولتی حمایت می‌کند تا در جهت ترسیم نیمرخ مسایل اقیانوسی در کنفرانس‌های کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل که در لیما (Lima)در سال 2014 میلادی و در سال بعد در پاریس برگزار خواهد شد گام بردارد. 

چگینی تصریح کرد: در ادامه این پیام آمده است که در عین حال، کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی، انجمن اقیانوس‌شناسی و سازمان اقیانوس‌شناسی بارسلونا(FundacioNavegacioOceanica Barcelona) ، در دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های اقیانوسی که در ماه نوامبر در شهر بارسلونااسپانیا برگزار می‌شود، با هدف ارتقا همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علوم و فنون دریایی، متخصصان علم اقیانوس‌شناسی را گرد هم آورده‌اند، چنانچه یونسکو با همکاری بسیاری از دست‌اندکاران سازمان ملل و نهادهای دیگر، در برنامه ارزیابی جهانی اقیانوس و برنامه ارزیابی آب‌های بین مرزی تاسیسات زیست محیطی جهانی فعالیت دارد و در جهت بهبود دانش اقیانوسی و فراهم کردن اطلاعات علمی برای تصمیم‌گیران این حوزه تلاش می‌کند.همه این تلاش‌ها برای کاهش مخاطرات اقیانوسی و تاثیر تغییر اقلیم اهمیت دارد و در سال بین‌المللی کشورهایکوچک جزیره‌ای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد. یونسکو به برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی کشورهای کوچک جزیره‌ای در حال توسعه (Small Island developing States)با محوریت حضور جوانان در ماه سپتامبر سال جاری در Apia, Samoaکمک خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: اقیانوس‌ها برای سلامت و آینده سیاره‌مان بسیار اهمیت دارند و روز جهانی اقیانوس روزی است که همه دولت‌ها و جوامع برای حفاظت از آن‌ها به هم می‌پیوندند. یک سیاره، یک اقیانوس با هم می‌توانیم از هردو محافظت کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.