امسال جشن ییلاق در منطقه اولن دلبر شهرستان زنجان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با اعلام اینکه این مراسم در روزهای 28 و 29 خرداد برگزار می شود،گفت: منطقه اولن دلبر(اولنگ دلبر) در فاصله 35 کیلومتری شهرستان زنجان به مساحت کل230 هکتار جزو مراتع ییلاقی استان وتنها یک تیپ مرتعی در مراتع این نقطه مشاهده میشود.

اسکندری، معرفی عشایر نشین منطقه،ترویج فرهنگ منطقه و نگهداری از منابع طبیعی،آشنایی مسئولان با زندگی عشایری و ییلاقی و مشکلات مرتعداران و عشایر جزو اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی با بیان اینکه مرتعداران منطقه اولن دلبر از نظر ساختاراجتماعی جزو مرتعداران نیمه کوچ رو محسوب می شوند، درباره وضعیت زیستی– معیشتی این منطقه اظهار کرد : این منطقه جزوییلاقات استان بوده و مرتعداران جهت تعلیف دامها از اواسط تیر به این منطقه کوچ کرده و از مراتع این منطقه بهره برداری می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با اعلام اینکه عشایرتا اواسط شهریور در ییلاق اطراق می کنند، افزود: منابع آبی طبیعی موجود در منطقه شامل دو دهنه چشمه دائمی به نامهای قالاخلی بلاغ و بیگ بلاغی بوده که جهت تامین آب مورد بهره برداری قرار می گیرد .

اسکندری شناسایی ارزش های اکوتوریسمی منطقه را یادآور شد و ادامه داد:گیاهان صنعتی و دارویی، غذایی و زینتی در تمام سطوح مرتع وجود دارد .

وی تصریح کرد :بهره برداری از گیاهان داروئی بصورت سنتی انجام شده و نیازهای داروئی بهره برداران مراتع در طول سال متناسب با رویش گیاهان ، برداشت و مورد استفاده قرار می گیرد .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برگزاری این جشنواره را در احیا مراتع و ظرفیت های نهفته در آن موثر دانست و اضافه کرد:مکان برگزاری جشنواره با حضور کارشناسان میراث فرهنگی شناسایی شده و تابلوها و علائم راهنمایی منطقه نیز نصب شده است.

اسکندری از برگزاری جلسات با نمایندگان محلی طی هفته های گذشته خبر داد و تقسیم وظایف و مشخص شدن مسئولیت های ارگانهای دخیل را مورد تاکید قرار داد./س



برچسب ها: اولن ، دلبر ، ییلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.