به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، "محمدهاشمی" در گفتگویی در وهله اول اعتدال و عدم جانبداری از دولت را مدنظر قرارداد و با صداقت به سوالات پاسخ داد. هاشمی از نقد عملکرد دولت ابایی نداشت البته بارها تاکید کرد که میراث رسیده به دست این دولت، میراث خوبی نبوده است. هاشمی مانند بسیاری از صاحبنظران اظهارات غیرکارشناسی و بدون علم را به ضرر کشور دانست و خواست تا فشارها به این تیم کاهش یابد.
بخشی از گفتگوی محمد هاشمی در ادامه میآید: به عنوان یک هموطن ایرانی وضعیت اقتصادی جامعه و قدرت خرید مردم و… را ملاحظه میکنید و اگر فعال اقتصادی هم نباشید از میزان رضایت مردم آگاه هستید و خودتان هم خرید میکنید. بنابراین حتما میتوانید یک ارزیابی داشته باشید.
قبل از پاسخ به سوال شما باید توجه کنید که دولت آقای روحانی وارث یک اقتصاد بیسامان و ورشکسته است که در کوتاهمدت امکان اصلاح آن نیست. بنابراین مشکلات اقتصادی فعلی مربوط به این دولت نیست.
طبق آنچه سخنگوی دولت گزارش میدهد، دولت مدعی این است که تورم نقطه به نقطه پایین آمده و کمتر شده است اما آنچه واقعیت میدان است، این موضوع را تایید نمیکند. وقتی به فروشگاهی برای خرید میروید، مشاهده میکنید که قیمتها نسبت به گذشته تغییری نداشته است همچنین یکسری از کالاهای مورد مصرف مانند لبنیات، حبوبات، برنج، و روغن و این ارزاقی که مورد مصرف خانوادههاست یا در حوزه کالاهای خانگی مثل یخچال، تلویزیون و… تعریف میشود، هم تغییر قیمتی نداشته است.
اکنون از یک سو، با افزایش زیاد نرخها در زندگی روزمره خود مواجه هستیم و از سوی دیگر با اظهارات سخنگوی دولت مواجه میشویم که مدعی است تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است؛ نمیدانیم این کاهش در کجا بوده است.اما این سوال را دارم که این دولت چند فرصت شغلی مولد را ایجاد کرده است؟ هیچ خبری نداریم اما دولت در برنامه ۵ ساله تعهد دارد که سالانه یک میلیون شغل مولد ایجاد کند.
وضعیت نقدینگی در جامعه هم بهبود پیدا نکرده است؟ وضعیت نقدینگی را در جامعه را خودتان میبینید؛ بسیاری از پروژهها و امور عمرانی خوابیده است و دلیل آن را اینگونه عنوان میکنند که پول نداریم! قیمت ارز و دلار را میبینید که تغییر چندانی نکرده است؛ درزمانی، کمی کاهش داشت که بار دیگر افزایش یافت. در نهایت معتقدیم در این موارد که مربوط به شاخصهای اقتصادی و در حوزه کمی است فعلا تغییر محسوسی را در شاخصها ندیدیم.
ببینید شما فرمودید که نتوانستند شغل ایجاد کنند. خب؛ به هر حال مدیری که تازه به اداره یا بخشی میرود هنوز بسیاری از کارمندان خودش را نشناخته است که بخواهد استخدام کند و نیروهای جدید بیاورد. از این منظر گفتم که زود است. خب این هم جزو اشکالات است. مگر چقدر زمان داریم؟ دولت در مرداد عوض میشود و ۷ ماه از سال باید کشور را اداره کند. اگر قرار باشد یک وزیر یا استاندار هنوز کارمندش را نشناخته باشد که وای به حال مردم! بالاخره باید دولت اگر برنامهای دارد، این برنامه را به فردی بسپارد که شناخت، تجربه و نیرو داشته باشد و بتواند برنامههای دولت را در نزدیکترین زمان انجام دهد. برنامه که نمیتواند معطل من باشد چون بلد نیستم و کارمندم را نمیشناسم. برنامه مجری میخواهد و مجری باید برنامه را اجرا کند. البته یکسری از کارهاست که زمانبر است. اما ما همینقدر که زمان میبرد، از زمان استفاده نکنیم خسارتزاست و بعدا باید خسارت را بدهد. بحث کشور است و خانه شخصی من و تصمیم فردی من نیست. اداره کشور نیاز به همکاری، همدلی و توان اجرایی دارد. اگر کسی میگوید من میخواهم برنامه اجرا کنم یعنی برنامه محور است و نمیخواهد برنامه را طرح کند بلکه باید برنامه موجود را اجرا کند.
خب من هم به این موضوع اشاره کردم که وزیر نمیتواند تصمیم بگیرد؛ چون با احضارهای مکرر و کارت زرد دادنهای مجلس نوعی ترس به وجود میآید که با هر تصمیمی برای وزارتخانه تحت مدیریتش به مجلس فراخوانده خواهد شد. وزیر شده برای چه؟
وزیر نباید آسایش داشته باشد. او در برابر مجلس مسئول است و باید پاسخ دهد. چطور وزیر میخواهد فشار خودش را بجای مجلس بر روی مردم بیاورد. وزیر یعنی فردی که هیچ تعهدی نسبت به مردم و مصرفکننده ندارد؟ اگر اینطور باشد که خیلی بد است.
ظاهرا امروز قبضی برایتان ارسال شده که قیمت آن بسیار بالاست و اینچنین صحبت میکنید!
بحث امروز نیست. من
قبض آب، گاز و گازوئیل را خودم میدهم و حتی خرید خانه را خودم انجام میدهم. وقتی شما سوالی میپرسید من باید سوال شما را واقع بینانه پاسخ دهم و آنچه هست را بگویم. نمیتوانم آنچه که نیست را به عنوان پاسخ شما بگویم تا بگویند دارم از دولت حمایت میکنم!
شما عضو کارگزاران هستید پس یک نیروی باسابقه سیاسی محسوب میشوید. از این منظر تحلیلتان درباره فضای سیاسی بعد از آغاز دولت یازدهم را جویا شدم. مردم یک مقدار امید دارند که برخی مشکلاتشان حل شود و این اخبار به ما میرسد.
این دولت میتواند امیدی که به آن اشاره کردید را محقق و به واقعیت تبدیل کند؟ نمیدانم. نمیتوانم پیشبینی کنم.
ظاهرا تمایلی برای ورود به موضوعات سیاسی ندارید. پس این سوال را میپرسم که عملکرد دولت یازدهم در عرصه هستهای و مذاکراتی که تاکنون انجام گرفته را چطور ارزیابی میکنید؟ نگاهی که من به پرونده هستهای دارم به این نحو است که در طول ۸ سال گذشته چندین قطعنامه علیه ما صادر شد و جهت حرکت غرب و یکسری از کشورها نسبت به کشور ما جهت منفی بود. این روند از سالهای ۸۴ و ۸۵ شروع و چندین قطعنامه صادر شد و گرفتاریهای مختلفی پیرامون قطعنامهها و این مسائل به وجود آمد. در این دولت در چند دور مذاکره در ژنو و نیویورک، توانست جهت حرکت منفی غرب را متوقف کند و حتی به جهت مثبت تغییر دهد. رویکردی که در توافقنامه ژنو وجود دارد تغییر جهت حرکت به سمت مثبت است و از منفی تغییر کرده است. بنابراین من در حد اینکه قدم اولیه که برداشته شده، تغییر جهت حرکت منفی به مثبت و پذیرفتن یکسری موارد از سوی غرب را گام بلند و موثری میدانم که توفیقی برای دولت و تیم مذاکرهکننده است که با مهارت جلو رفتند. تیم مذاکرهکننده در این راه باید مورد حمایت قرار گیرد. دنیا نشسته است که بین ما اختلاف بیندازد و سوءاستفاده کند. آنها دنبال تفرقه هستند. بنابراین در داخل نسبت به موضوعی که به روابط بینالملل و غرب مربوط است همه باید از تیم هستهای حمایت کنیم. اگر احتمالا ضعفی هم وجود دارد باید کارشناسی شود. اگر فضای همدلی نه در رسانه و نه در تریبونهای دیگر بگویند این بخش ضعف دارد خیلی خوب است. این مسائل را موضوعات رسانهای و قضاوت رسانهای ندانیم. بنابراین نگاه من این است که توافقنامه ژنو یک توفیق بوده و جهت حرکت عوض شده است.
کاهش تحریم، مهمترین بخش توافقنامه است. فکر میکنید طرفهای دیگر به اجرای آن متعهد باشند؟
با توجه به تجربیاتی که از عملکرد طرف مقابل و بعضا دشمنیهای آنها داریم تا چهاندازه حدس میزنید آنها به این تعهدات عمل کنند؟ من که علم غیب ندارم که بگویم عمل میکند یا نمیکند. من میگویم توافقنامه طرفین را ملزم کرده است. این توافقنامه در صورتی ارزش حقوقی دارد که طرفین به تعهدشان عمل کنند. اگر طرفی عمل نکرد برای طرف دوم الزامی وجود ندارد که به توافقنامه عمل کند و چیزی از دست نمیدهد. بنابراین باید عمل کند. ما اظهارات متفاوتی را از طرف مقابل که عمدتا آمریکاست، میشنویم. اروپا اظهارنظر کمی دارد اما از سوی آمریکا شاهد اظهارنظرهای دوگانه هستیم. یعنی آقای اوباما ایستاده که هیچ تحریم دیگری علیه ایران اعمال نشود و گفته که اگر سنا تحریم کند، او وتو خواهد کرد. وزیر خارجه، وزیر دفاع و سخنگوی کاخ سفید و… حرف دیگری میزند. در این شرایط تا چهاندازه اینها با هم هماهنگ هستند و تقسیم کار کردند، باید بررسی شود. در بحثهای بینالمللی هر حرفی به معنای اجرا یا عدم اجرا نیست. ممکن است من و شما توافق کنیم که یکی مثبت و دیگری منفی صحبت کنیم، به خاطر اینکه طرف را وادار به انجام توافقنامه کنیم که این در فرهنگ سیاسی بینالمللی و ادبیات سیاسی بینالمللی بسیار متداول است. درباره پدیدهای نسبت به کشوری، یکی موضع مثبت میگیرد و دیگری منفی تا حاصل برد آن را به نفع خودشان استفاده کنند. من این نوع اظهارات متفاوت از آن طرف و حتی از این طرف (این طرف اظهارات متفاوتی دارد) را در راستای ادبیاتی که در حوزه بینالملل حاکم است ارزیابی میکنم. از نظر متن توافقنامه طرفین ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در این توافقنامه ظرف زمانی معین پذیرفتهاند.
آیتا…هاشمی نقش موثری در پیروزی آقای روحانی داشتند. این نقش تا آخر دولت یازدهم حفظ خواهد شد؟ این سوال را باید از آقای هاشمی بپرسید اما مشخص است که پس از ۲۴ خرداد و مشخص شدن پیروزی آقای روحانی یک رابطه دو طرفه ایجاد شده است.
هیچ کس نسبت به نقش و تاثیر آقای هاشمی در پیروزی آقای روحانی تردید ندارد و همه این موضوع را تایید میکنند حتی برخی به ما که میرسند، میگویند که دولت یازدهم دولت آقای هاشمی است. اما واقعیت موجود نسبت به دولت متفاوت با این موضوعات است.
باید دید که آقای روحانی که پیروزی خود را مرهون آقای هاشمی میداند، تا چهاندازه به مشورت با آقای هاشمی و توصیههای ایشان پایبند عملی است و توصیههای ایشان را مفید میداند و عمل میکند. این رابطه دوجانبهای است که باید بین دولت و آقای هاشمی برقرار باشد؛ به هر حال امیدواریم که دولتمردان به ویژه شخص رئیسجمهور و کابینه ایشان نسبتا به این موضوع توجه داشته باشند و نسبت به سرمایه عظیمی که آقای هاشمی در اختیار دارد، از تجارب بسیار قوی و محبوبیت در بین مردم و مقبولیت بینالمللی ایشان به بهترین نحو بهره ببرند و به تعهدات خودشان عمل کنند.
آیتا…هاشمی در ابتدای دولت چه توصیهای به آقای روحانی داشتند؟ نمی دانم. من در مذاکرات آنها نبودم.
بعد از ریاستجمهوری دیداری برقرار شد ؟ دیدار که دارند. اگر در رسانهها به صحبتهای آقای هاشمی دقت کنید، تقریبا جزو اشخاص نادری هستند که در قضیه روابط بینالملل، پیشتاز دولت حرکت کرد. در حمایت از دولت و تعاریفی که از دیدارها، مذاکرات و… دارند و محکم به آمریکا میگوید که باید به تعهداتتان عمل کنید. من کمتر سیاستمدار و شخصیتی را دیدم که مثل آقای هاشمی حرکت کند. ایشان در بستر منظم متعادل که ناشی از خردورزی است، حرکت کرده و از تیم مذاکرهکننده حمایت میکند. این موضوعات در رسانهها مشهود است؛ البته برخی از رسانهها، صحبتهای ایشان را منتشر نمیکنند یا کامل انتشار نمیدهند اما در همان بخشهایی که منتشر میشود، نقش آقای هاشمی مشهود است.
از اظهارات آقای هاشمی میتوان استنباط کرد که نظرش نسبت به دولت یا حمایت از دولت برنگشته است. در حوزه اقتصادی یا مشکلاتی که دولت در حوزههای مختلف دارد، مشکلاتی است که از دولت قبل به این دولت رسیده است. آقای هاشمی به طرق مختلف این موضوعات را قبل و بعد از پیروزی این دولت اعلام کرد و اکنون هم اعلام میکند. راهکارهایی که ایشان معمولا ارائه کرده است هم در این راستاست که ما یک کشور فقیر نیستیم، ثروتمند هستیم و برای اینکه بخواهیم از این مسائل عبور کنیم در مرحله نخست بحث تولید مطرح است. باید در حوزه اقتصاد از هر آنچه داریم تولید و آن را صادر کنیم. تولید ایجاد اشتغال میکند و اشتغال میتواند تورم را کاهش دهد که این چرخه، بینیازی به کشورهای دیگر را به دنبال دارد؛ یعنی مجبور نیستیم هر کالایی را با هر قیمتی وارد کنیم. بالاخره ایشان در این زمینهها توصیههای شفاف و روشن دارد و در حوزه فرهنگ و سیاست هم توصیههای خوبی میکند. آقای هاشمی فعلا بر عهد خود پایبند است و انشاأ… طرف مقابل هم پایبند باشد.
اشاره داشتید به نقش آقای هاشمی و همراهان ایشان در پیروزی آقای روحانی؛ سوال اینجاست که این جریان تا انتخابات مجلس دوام خواهد داشت تا در آنجا هم بتواند لیستی ارائه و وارد مجلس شوند؟ نمیدانم. اطلاعی از استراتژی آنها نسبت به انتخابات آینده مجلس ندارم.
این تنها
بخشی از گفتگوی "محمد هاشمی" با روزنامه آرمان بود، که خواندید.
انتهای پیام/