رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: داستان سوریه در سه سال گذشته غم انگیز است و کارنامه سیاهی برای کشورهای غربی در این زمینه دیده می‌شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه که در 11 خرداد و در محل هتل اسپیناس خلیج فارس برگزار شد در ابتدای مراسم از کشورهای دوست سوریه که دعوت پارلمان ایران را پذیرفتند سپاسگزاری کرد.
 
وی خطاب به کشورهای دوست سوریه گفت: شما می‌دانید که در شرایط بسیار حساس تاریخی این نشست در تهران در حال انجام است و همچنین همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کشور سوریه است.
 
وی ادامه داد: داستان سوریه در سه سال گذشته غم انگیز است و کارنامه سیاهی برای کشورهای غربی در این زمینه دیده می‌شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه ما از ابتدای ماجرای سوریه به همه کشورهایی که در این زمینه اقداماتی انجام داده بودند گفته بودیم که از تعمیق دموکراسی در سوریه حمایت می‌کنیم، گفت: ما با روش خشونت و ارسال سلاح مخالف هستیم متأسفانه کشورهای مختلفی در منطقه در صحنه بین‌المللی بودند و با اغراض مختلفی وارد ماجرای کثیف در منطقه شدند.
 
وی افزود: برخی کشورها تصور می‌کردند ظرف دو هفته می‌توانند شرایط را در سوریه به هم بزنند و این یک تصور خام بود.شما با چه دلیلی کشوری را به سمت بحران اقتصادی و امنیتی سوق می‌دهید.
 
لاریجانی اضافه کرد: با انگیزه واهی آنها در آن شرایط نمی‌پذیرفتند و تلاش کردند که هم پول و سلاح به سمت سوریه سرازیر کنند و شرایط داخل آن کشور را بر هم بزنند.
 
لاریجانی تأکید کرد: جالب است برخی کشورها که خود در کشورشان تلاشی برای دموکراسی نمی‌کنند در این ماجرا دلسوزانه برای مردم سوریه اشک می‌ریختند که باید در آنجا دموکراسی بوجود آید.
 
وی افزود: برخی از این کشورها پارلمان شکلی دارند و همه افراد نماینده در این کشور را خودشان منصوب می‌کنند و به رأی مردم این کشور توجهی ندارند.
 
رییس مجلس تأکید کرد: اما متأسفانه برای سوریه ماجرا درست کردند و یکی از اشتباهات بزرگ کشورهای غربی در این بود که فکر می‌کردند با به هم ریختن شرایط سوریه فرصتی می‌توانند بوجود بیاورند که رژیم صهیونیستی تنفس جدیدی بگیرد و با این جهت سوریه یکی از کشورهای مقاوم در حمایت از حقوق کشورهای فلسطین بود را مورد هدف قرار دادند.

لاریجانی افزود: در طول سه سال کشورهای غربی همه گونه کمک‌های نظامی و سیاسی انجام دادند تا شرایط سوریه را به هم بریزند.
 
لاریجانی با بیان اینکه اخیراً یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود بودجه بیشتری برای افرادی که کارهای تروریستی در این کشور انجام می‌دهند گفت: این افتخاری برای این کشور ندارد بلکه برای آمریکا این یک سند سیاه است که به تربیت افراد تروریست و کمک تسلیحاتی و مالی می‌کنند.
 
رییس مجلس افزود: در این سه سال شرایط سختی بر سوریه گذشت و مردم سوریه بسیار مقاومت کردند و این امر پر ارزشی است که در مقابل صف کشی کشورهای مختلف یک ملت تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد و موفق خواهد شد.
 
لاریجانی تأکید کرد: انتخاباتی که در حال حاضر در سوریه در حال اجراست متعارف نیست همچنین که در کشورهای مختلف انتخابات صورت می‌گیرد و نشان از اراده ملت‌ها در تصمیم گیری کشورشان است اما انتخابات سوریه پیام‌های مختلفی دارد به همین دلیل نشست امروز با حضور شما اثر تاریخی به جای خواهد گذاشت.
 
لاریجانی با مورد توجه قراردادن یکی از پیام‌های انتخابات سوریه گفت: این انتخابات نشان از آن دارد که دولت سوریه تابع رأی مردم است و این انتخابات نشان می‌دهد دولت سوریه به رأی مردمش تبعیت می‌کند.
 
وی افزود: برخی از کشورها بهانه می‌آورند که در انتخابات ما نمی‌دانیم که آیا دولت سوریه انتخابات پاکی دارد ما به آنان گفتیم که شما ناظر بفرستید اما نپذیرفتند و راه‌هایی را پیشنهاد می‌کردند که ملت سوریه نپذیرفت.
 
لاریجانی افزود: آنان در اتاق‌های بسته درباره  آینده سوریه تصمیم می‌گیرند و این در حالی است که کشورهای غربی حق ندارند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرند و ملت سوریه این امر را نمی‌پذیرد اما ملت سوریه این را پذیرفت رأیی را که از صندوق رأی خارج می‌شود را مبنای حرکت خود قرار می‌دهند.
 
وی اضافه کرد: رفتارهای تروریست‌ها در سوریه پایگاه‌های زیادی دارد و در خارج از مرزهای سوریه مردم زیادی پای صندوق‌های رأی رفتند و این برای من شگفت‌آور بود که استقبال زیادی از انتخابات شد و مردم این کشور برای سرنوشتشان حضور فعال داشتند.
 
لاریجانی ادامه داد: امیدواریم انتخابات سوریه با صحت و حضور چشم‌گیر ملت سوریه انجام شود و تروریست‌ها مانعی برای حضور مردم در پای صندوق‌ها ایجاد نکنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: پیام دوم انتخابات سوریه این است که مردم سوریه یک رفتار مسالمت آمیز را دنبال می‌کنند و نفرت دارند از کسانی که کارهای تروریستی در داخل سوریه انجام می‌دهند.
 
وی در ادامه بیان کرد: پیام دیگر این انتخابات این است که سوریه هم چنان برای این که کشوری مستقل بماند سرمایه گذاری کرده و هزینه می‌دهد و مردم سوریه افتخار می‌کنند که برای آرمان‌های خودشان حساب قوی باز کرده و با یک حرکت سیاسی پرمعنا از حرکت دولت خودشان حمایت می‌کنند.  
 
نماینده مردم قم گفت: پیام دیگر این انتخابات این است که این گروه‌هایی که پرچم مبارزه به دست گرفته‌اند و در خارج از سوریه دنبال منافع مختلف هستند چه قدر پایگاه در درون سوریه دارند؟  
 
لاریجانی اظهار داشت: برخی از این افراد که ما می‌شناسیم حرفهایی می‌زنند که با انگیزه‌های مختلف برای منافع خودشان کاری را دست و پا می‌کنند نفوذی در داخل سوریه نه در بین مسیحیان و نه در بین سنی‌ها و نه شیعیان و نه علوی‌ها و.... ندارند.
 
رئیس مجلس گفت: اقوام مختلف و مذاهب مختلفی که در سوریه هستند خواسته‌های روشن دمکراتیک دارند و می‌خواهند در سرنوشت خودشان حضور داشته باشند به دنبال این نیستند که افرادی بروند در خارج از کشور به عنوان مبارزه ویلا بخرند و دنبال منافع خودشان باشند.

وی با بیان این که ما این‌ها را نمایندگان واقعی مردم سوریه نمی‌دانیم تصریح کرد: اگر این افراد نمایندگان سوریه بودند باید تا امروز یک معجزه‌ای برای مردم سوریه صادر می‌شد این ناتوانی‌ آن‌ها برای تغییر شرایط سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها پایگاهی بین افراد مختلف و گروه‌ها و فرقه‌های مختلف سوریه ندارند.
 
نماینده مردم قم با اشاره به این که پیام دیگر انتخابات سوریه این است که آدم کشی در منطقه بس است بیان کرد: مردم سوریه می‌خواهند یک زندگی متعارف عادی داشته باشند چرا این تروریست‌ها را از کشورهای مختلف به سوریه سرازیر کرده‌اید؟ البته این اشتباه استراتژیک برای کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه است در نتیجه با مسئله تروریست برخورد تاکتیکی می‌کنند.
 
لاریجانی ادامه داد: گاهی بعضی از رجال سیاسی غرب که به ایران می آیند اظهار نگرانی می‌کنند از این که تروریست‌هایی که در سوریه نوعی جنگ افروزی را تمرین کردند در بازگشت به کشورهای خودشان ماجراهایی را برای آن‌ها به وجود بیاورند؛ این بخشی از مسئله است چرا به این دامن زدیم؟ چرا شرایطی را در منطقه به وجود آوردیم که میدانی برای آدم کشی در آن جا شود که بعد خودتان در این آتش گرفتار شوید.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این پیام مهمی است که مردم سوریه در انتخابات اعلام می‌کنند که کشورهای مختلف دست از آدم کشی در منطقه بردارند.
 
وی ادامه داد: امروز خاورمیانه تجربیات مختلفی را از سر گذرانده ما در منطقه خودمان هم این مشکلات را داشتیم چه در اشغال عراق و چه در اشغال افغانستان عده زیادی از مردم کشته شدند از ابتدا  به کشورهای بزرگی که دنبال این کارها بودند ‌گفتیم که مبارزه با تروریسم با لشکرکشی و اشغال کشورها امکان پذیر نیست.
 
لاریجانی گفت: گویی آن‌ها دنبال اهداف دیگر بودند اما نتیجه این اشغال‌ها این شد که عده زیادی از مردم در افغانستان و عراق کشته و مجروح شدند و حالا پذیرفتند که این رفتارها اشتباه است یکی از مسئولین آمریکایی اخیرا اعلام کرده بود ما مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم اما نه با اشغال کشورها و نتیجه تلخ اشغال را پذیرفتند.
 
وی تصریح کرد: منطقه ما متاسفانه در این دو دهه اخیر گرفتار این آتش افروزی‌ها بوده است و صدمات زیادی برای منطقه داشته امیدواریم انتخابات سوریه انتخابات موفقی باشد و راه روشنی را برای آینده سوریه رقم بزند از این جهت نشست امروز در تهران نشان دادن اراده کشورهاست برای این که از طریق دمکراسی به یک راه حلی در مسئله سوریه برسند این راه حل از طریق انتخابات است.

لاریجانی افزود: ما از این اقدامی که دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات کشورش انجام داده و هم چنین از پارلمان‌های کشورهای مختلف دعوت کرده است که بتواند حضور پیدا کنند و نظارت داشته باشند بر انتخاباتشان تقدیر می‌کنیم و هم چنین امیدواریم این انتخابات، انتخابات موفقی و پایان بخش این گونه درگیری‌ها باشند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین آرزوی توفیق می‌کنم برای هیئت‌هایی که در این نشست شرکت کردند و امیدوارم که با حضور شما شرایط نوینی برای کشور سوریه رقم خورد و با پشتیبانی شما شرایطی که در سوریه است به شرایط نیکو تبدیل شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار