"علیرضا نادر" کارشناس موسسه "رند" در مقاله‌ای در نشنال اینترست نوشت: توافقنامه موقت هسته ای ژنو با هدف رسیدن به یک توافق نهایی شکل گرفت و از ‌آن زمان تاکنون شاهد روند مثبت بوده‌ایم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشنال اینترست نوشت: بر اساس توافقنامه موقت ، فعالیت های هسته ای ایران در ازای لغو برخی از تحریم ها محدود شد.دولت اوباما و دولت حسن روحانی واقعاً خواستار توافق هستند.اما گزارش های اخیر حاکی از آن است که شکاف های عمده میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک وجود دارد.ایران مشتاق است که بخش اصلی زیرساخت هسته ای خود را حفظ کند اما آمریکا خواستار محدود شدن جدی  برنامه غنی سازی ایران است.

این گزارش می‌افزاید: اگر کسی باشد که بتواند راهی برای برون‌رفت از بن بست هسته‌ای ارائه دهد ، آن شخص حسن روحانی است.روحانی یک فرد عملگرا و کارشناس در مذاکرات هسته ای است که از سال 2003 تا 2005 به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران خدمت کرده است.هدف او بهبود اوضاع اقتصادی کشور است.

نشنال اینترست نوشت: دولت ایران خواستار حفظ نه هزار سانتریفوژ فعال و همچنین حفظ امکان نصب پنجاه هزار  دستگاه است.مقامات سابق دولت اوباما همچون رابرت اینهورن و گری سیمور حد وسط بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک را سه هزار سانتریفوژ تعریف کرده اند.مسائلی دیگری نیز از جمله سرنوشت رآکتور آب سنگین اراک و پذیرش بازرسی های بیشتر در میان است.اما این مسائل را می توان مدیریت کرد.بحث غنی سازی در کانون مذاکرات قرار دارد و منبع نگرانی های عمیق برای آمریکا و شرکایش است.

در ادامه مقاله آمده است: اما آیا روحانی در این مسیر جدی است؟ وی اخیراً در یک مصاحبه تلویزیون قول داد "آپارتاید هسته ای" غرب را نپذیرد اما قول داد که شفافیت بیشتری در برنامه هسته ای نشان دهد. با این وجود، معامله ای که به ایران اجازه می دهد بیش از چند هزار  سانتریفوژ داشته باشد ، از نظر سیاسی برای واشنگتن و تل آویو قابل نیست.کنگره آمریکا و اسرائیل نگرانند که یک معامله ناقص به ایران اجازه دهد اکثر توانمندی هایش را حفظ کند ضمن این که تحریم ها نیز سست می شود. آمریکا و ایران هنوز هم می توانند به یک تفاهم برسند.دیپلماسی واشنگتن با هدف رسیدن به یک حد وسط پیش می رود.اما رسیدن به این حد وسط  یک تاکتیک است و هدف نهایی نیست.واشنگتن تلاش می کند به بهترین معامله برسد.

در پایان این گزارش ادعا شده ایران اگر خواستار توافق است، باید توقع خود را پایین آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
خنده دار است ، همه دنیا نگران شرارت های آمریکا و ارباب کوچکش رژیم جعلی و تحمیلی به منطقه خاورمیانه هستند ، آنوقت این اشرار نگران فعالیت های هسته ای شفاف و کنترل شده و دائما مورد بازرسی اژانس می باشند .
خباثت ، بس است .
آخرین اخبار