نشنال اینترست در گزارشی به قلم "جیکاب هیلبران" نوشت، اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نشان می دهد وی از سیاست های اوباما در قبال سوریه رضایت دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه خبری نشنال اینترست نوشت: بنیامین نتانیاهو در مصاحبه اخیرش با "جفری گلدبرگ" مجری معروف آمریکایی قدردانی‌هایی عجیب و غیرمنتظره از باراک اوباما رییس جمهور آمریکا کرد. به رغم مناسبات سرد اوباما و نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به طور آشکار اعلام کرد به اعتقاد وی اوباما موفقیت‌هایی واقعی در سوریه داشته است. 

وی در گفتگو با گلدبرگ گفت: فرایند برچیدن تسلیحات شیمیایی سوریه هنوز تکمیل نشده است. نگرانی ما این است که این فرایند همچنان کامل نشده با این حال واقعیت این است که بخش عمده ای از تسلیحات شیمیایی سوریه حذف شده است. اکنون سخن از نود درصد است و نتایج نشان می دهد که این دستاورد واقعی حاصل شده است. 

نشنال اینترست نوشت: در واقع نتانیاهو درست اشاره کرده است، واقعیت این است که نابودی سلاح های شیمیایی سوریه یک رویداد خوب است اما ذکر این نکته توسط نتانیاهو نشان می دهد که اسراییل همچنان رویدادهای سوریه را بیشتر از نقطه نظر امنیت خود بررسی می کند تا تکیه بر لزوم حمله آمریکا بر سوریه. 

نشنال اینترست نوشت: با این حال اینکه نتانیاهو چقدر نگران و درگیر مناقشه با فلسطینیان است. گلدبرگ با این سئوال که چرا نتانیاهو برای آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان شهرک سازی را متوقف نکرد تلاش کرد که نتانیاهو را وادار به پاسخ مستقیم کند با این حال نتانیاهو مشتی "بلوف و سخنان بی معنی" تحویل داد.   
وی ادعا کرد از زمانی که نخستین بار نخست وزیر اسراییل شد در سال 1996 تاکنون هیچ شهرک جدیدی احداث نشده است و فقط شهرک ها گسترش یافته اند  تا اجازه تحقق طرح فلسطینیان برای گسترش زمین های تحت کنترلشان و ایجاد کشور فلسطینی را در نطفه خفه کند. 

نتانیاهو همچنین تاکید کرد یک کشور دو ملیتی نمی خواهد.

نتانیاهو در پایان مصاحبه اش تلاش کرد به گونه ای بحث را عوض  کند و بر مناسبات فزاینده اسراییل با چین و ژاپن اشاره کرد. 
نشنال اینترست در پایان نوشت: این گونه به نظر می‌رسید که وی نیز قصد نزدیک شدن بیشتر به شرق اسیا را دارد. سالهای آینده نشان خواهد داد اسراییل چطور می تواند مسئله اسراییل را به کانون توجه بین المللی بازگرداند. اکنون که تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا بی نتیجه ماند،  شرایط به اسراییل و فلسطینیان بستگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار