ثابت شد 13 سال جنگ، اعزام 100 هزار نیرو و تقبل هزینه ای سرسام آور، به هیچ وجه ثبات افغانستان را تضمین نکرده است و رهایی از این باتلاق برای واشنگتن امکان پذیر نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،با اشاره به تمدید دو ساله برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آمده است: ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که جنگ افغانستان حداقل تا دو سال و نیم دیگر به خط پایان نخواهد رسید.

وی تصریح کرد که به تعهدش مبنی بر خارج ساختن 32 هزار سرباز از خاک افغانستان عمل خواهد کرد اما فکر نمی کند این پایان کار درگیری نظامی امریکا در باتلاق افغانستان باشد.

اوباما سرانجام بعد از ماهها تردید و دودلی اعلام کرد که بعد از سال 2014 تعداد 9هزار و 800 نظامی آمریکایی در خاک افغانستان باقی خواهند ماند و این تعداد در سال 2015 به نصف تقلیل خواهد یافت و تا پایان سال 2016 عده بیشتری از آنها کاسته خواهد شد و سربازانی که بعد از این تاریخ در افغانستان می مانند منحصراˈ موظف به محافظت از سفارت آمریکا در کابل و یاری رساندن به دستگاه ارتش و پلیس افغانستان خواهند بود.

در این میان، یک مقام آمریکایی هزینه ابقاء نیروهای آمریکایی در سال 2015 در افغانستان را بالغ بر 20 میلیارد دلار برآورد کرد.

اوباما تصریح کرد: هدف این است که با خروج نظامیان آمریکایی، ادامه کار به ˈنیروهای علمیات ویژهˈ سپرده شود و این نیرو تهدیدهای القاعده را خنثی سازد و کار آموزش و مشاروه به نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده بگیرد.

نیویورک تایمز سپس اشاره می کند:این واقعیات نشان می دهد که 13 سال جنگیدن در خاک افغانستان و آرایش 100 هزار نیرو و تقبل هزینه ای سرسام آور هرگز نتوانسته ثبات افغانستان را تضمین کند.

حتی اوباما هم خود به این واقعیت معترف است و اشاره داشت که نیروهایی هم که باقی می مانند، قادر نخواهند بود توفیقی برای افغانستان به ارمغان آورند اما نظر تنی چند از مقامات دولت آمریکا متفاوت است و این طیف از شخصیتهای سیاسی آمریکا می گویند که در مقطع کنونی تاریخ افغانستان که برهه انتقال دولت است، حتی تعداد اندک از سربازان امریکایی هم می تواند نقشی موثر در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند.

سرمقاله نیویورک تایمز در پایان ارزیابی می کند : آمریکا همچنان در دام افغانستان گرفتار مانده و جان زنان و مردان جوان خود را در این کشور به مخاطره افکند.

/انتهای پیام

منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.