کارشناس آمریکایی سیاست خارجی آمریکا و نحوه برخورد با پرونده هسته‌ای ایران را ابلهانه توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی،دکتر "جیمز جتزر"  استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با این شبکه از شهر مدیسون گفت: آمریکا همواره در عرصه بین المللی درپی منافع خودش بوده است. از همین رو، آمریکا خط مشی اقدامات یکجانبه را برای خودش مدنظر داشته است. درست از همین منظر است که آمریکا در کشورهایی همانند سوریه یا دیگر کشورهای منطقه به اقداماتی مبادرت می‌کند و با این اقدامات یکجانبه به دنبال تحقق منافع خودش است. 

وی افزود: این درحالی است که کشوری همانند سوریه اصلا و به هیچ وجه تهدیدی برای آمریکا به شمار نمی رود. با این اوصاف، هیچ توجیهی برای وارد کردن نیروهای نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد. شبه نظامیان فعال در سوریه که از گروههایی همانند القاعده هستند، در این کشور از تسلیحات شیمیایی استفاده می کنند اما همین مسئله با روایتی دیگر ، به بهانه ای برای زمینه سازی برای اقدام علیه سوریه تبدیل می شود. آمریکا با اقداماتی که در کشورهای منطقه ازقبیل پاکستان انجام می دهد و با حملات با هواپیماهای بدون سرنشین، مردم غیرنظامی را می کشد قوانین بین المللی را نقض می کند. اینکه آمریکا با چنین کارنامه ای بگوید دیگر کشورها باید به قوانین پایبند باشند مسخره است.

وی در ادامه افزود: آمریکا همین رویکرد را درباره ایران دنبال می کند. باآنکه همه شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 به این جمع بندی رسیدند که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و این جمع بندی در سال 2011 نیز تکرار شد، بازهم آمریکا از این سخن می گوید که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است. این رویکرد ابلهانه است. ایران حتی اگر یک سلاح هسته ای داشته باشد نمی‌تواند کشورهای دیگر را تهدید کند زیرا با این کار ، موجودیت خودش را به خطر می اندازد. سیاست خارجی آمریکا احمقانه است. سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در شب گذشته موید همین مسئله است. سخنان اوباما در دانشکده افسری وست پوینت در نیویورک، شرم آور است. اوباما می خواهد نشان بدهد قوی باشد و درباره برنامه هسته ای ایران از موضوع تسلیحات هسته ای سخن می گوید که موجودیت ندارد  و این سخن تحت تاثیر صهیونیستها است. دولتمردان آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری خواه جنگ افروز هستند. اوباما می خواهد با بیان این سخنان، نظر جمهوری خواهان را جلب کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار