جان کری:

افغان‌ها در به‌دست‌گرفتن کنترل امنيت کشور موفق بوده‌اند

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سخنرانی اوباما درباره سیاست خارجی این کشور گفت: هدف اصلی اوباما در افغانستان این است که آنها بتوانند کنترل امنیت کشورشان را بدست بگیرند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سخنرانی اوباما درباره سیاست خارجی این کشور در گفتگو با این شبکه تلویزیونی گفت: هدف اصلی اوباما در افغانستان این است که آنها بتوانند کنترل امنیت کشورشان را بدست بگیرند. اکنون آنها موفق شدند و حتی بهتر از آنچه که تصور می شد این کار را کرده اند. آنها در برگزاری انتخابات موفق بودند.

مجری برنامه گفت: در مورد عقب نشینی نیروها از افغانستان رئیس جمهور گفته است این اقدام گامی مثبت و رو به جلو است. اما شما می‌دانید به محض آنکه نیروها آنجا را ترک کنند احتمال اینکه افغانستان دوباره دچار آشوب شود بسیار زیاد است.

 آیا به نظر شما این اقدام مثبت است؟ جان کری گفت: اگر شما بخواهید منفی بافی کنید می‌توان اینطور فکر کرد. اما واقعیت این است که از سال 2009 رئیس جمهور برای این مسئله اقداماتی در استراتژی خود در نظر داشته است.  هدف اصلی اوباما در افغانستان این است که آنها بتوانند کنترل امنیت کشورشان را بدست بگیرند. 

اکنون آنها موفق شدند و حتی بهتر از آنچه که تصور می‌شد این کار را کرده‌اند. هدف این بود که آنها بتوانند انتخابات برگزار کنند و امنیت آن را تامین کنند. آنها در برگزاری انتخابات موفق بودند. زندگی هر روز در افغانستان در حال تغییر است.

 واقعیت این است که طالبان نتوانست در ایجاد اختلال در روند انتخابات موفق شود. اکنون رئیس جمهور تاریخی را برای افغان ها مشخص کرده که مسئولیت کامل امور امنیتی را به دست بگیرند. مشخص کردن تاریخ خاص صرفا به این منظور است که بتوانیم به این مرحله مهم برسیم و اگر تاریخی مشخص نشود این امر محقق نخواهد شد. بنابراین رئیس جمهور می‌خواهد به روش مناسب به افغانها قدرت و فرصت مناسب را بدهد تا بتوانند کنترل آینده کشورشان را به دست بگیرند و این بهترین راه برای این کار است. 

مجری گفت: آیا شما فکر می‌کنید یک سال دیگر زندگی در افغانستان در مقایسه با شرایط کنونی بهتر است یا بدتر؟ جان کری: مسلما ما امیدواریم شرایط بهتر باشد و طبق محاسبات نظامی این امر محقق خواهد شد. رئیس جمهور این اقدام را بدون فکر و ناگهانی اتخاذ نکرده است.

 این اقدام حاصل ماهها ارزیابی و مشورت با دیپلماتها و متحدان و همینطور ارتش خودمان بوده است. ژنرال دانفورد یکی از فرماندهان نظامی ما بر این باور است که این اقدام ضروری است. بنابراین چنین تصمیمی بر اساس قضاوت همه آنهایی که در این مورد کار و تلاش کرده‌اند گرفته شده است.

 ما فکر می‌کنیم این اقدام فرصتی را برای افغانها ایجاد می‌کند که بتوانند آینده کشورشان را به دست بگیرند. شما باید شرایط را با قبل مقایسه کنید. وقتی اوباما در سال 2009 به ریاست جمهوری رسید هیچ سیاستی در مورد افغانستان وجود نداشت.

اکنون نیروهای ما در افغانستان به سیزده هزار نفر کاهش پیدا کرده است که این رقم به ده هزار نفر و کمتر خواهد رسید. من مطمئن هستم که افغانها می‌توانند مسئولیت امنیت کشور را بطور کامل به دست بگیرند.

 اگر به چالش‌های دیگر نگاهی بیاندازیم در مورد اوکراین هم می‌بینیم رئیس جمهور استراتژی دقیق و محاسبه شده‌ای را برای همراه شدن با اروپائیان اجرا کرد به طوری که با زیاده روی موجب تحریک پوتین نشود. انتخابات موفقی در اوکراین برگزار شد و رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته است تعدادی از نیروهایش را عقب بکشد. ما امیدواریم این مسیر به سمت خوبی پیش برود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار