بیشتر مردم جهان، پدیده ویرانگری به نام «گردباد» را از فاصله دور دیده‌اند و یا در فیلم‌های خبری تلویزیون تماشا کرده‌اند اما کمتر کسی تاکنون از درون یک گردباد اطلاعاتی به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، بیشتر مردم جهان، پدیده ویرانگری به نام «گردباد» را از فاصله دور دیده‌اند و یا در فیلم‌های خبری تلویزیون تماشا کرده‌اند اما کمتر کسی تاکنون از درون یک گردباد اطلاعاتی به دست آورده است.

راستی در داخل یک گردباد چه چیزی وجود دارد؟ می‌دانیم که طبیعت شگفت‌انگیز، در کنار زیبایی‌های بی‌شمارش دارای جنبه‌های متعددی از خشونت است. اما کمتر پدیده‌ای از لحاظ شدت و سرعت ویرانگری به پای گردباد می‌رسد بد نیست بدانید که سرعت یک گردباد گاهی به 280 مایل در ساعت یعنی بیش از 450 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

خودتان قضاوت کنید کدام اتومبیل معمولی در جهان می‌تواند با یک گردباد مسابقه بدهد و از آن جلو بزند؟ البته منظور ما،‌ اتومبیل‌هایی نیست که مجهز به موتور موشکی هستند.

در روز سوم مه 1943 میلادی، گردباد سهمگین در شمال شهر «دالاس» واقع در ایالت تگزاس آمریکا اتفاق افتاد این گردباد برای اولین بار یک شاهد زنده داشت.

این شخص که «روی هال» نام داشت درون گردباد گیر افتاد و اما از آنجا که خدا می‌خواست از مهلکه جان سالم به در برد تا مشاهدات خود را از قلب فاجعه گزارش کند گردباد خانه‌اش را ویران کرده بود و او را همراه بچه‌ای که در بغل داشت به کام خود کشید این شخص مشاهدات خود را اینگونه تعریف کرد:

« به راستی منظره‌ای بس عجیب بود بیشتر به یک قیف بزرگ شبیه بود که انتهای همه آن در حدود 6متر بالاتر از زمین قرار داشت. داخل این قیف خالی بود ضخامت لبه‌اش بیش از 3 متر نبود و احتمالاً به علت روشنایی داخل قیف، کاملاً مات و کدر به نظر می‌رسید درونش چنان صاف و صیقلی بود که شباهت به یک لوله لعابی داشت بخش خارجی آن با یک سرعت حیرت‌انگیز در برابر دیدگان متعجب من می‌چرخید یا تمام قوا روی آرنج دست چپم تکیه کردم تا بهتر بتوانم از بچه‌ای که در آغوش داشتم مراقبت کنم دوباره به بالا نگریستم  این بار با منظره‌ای روبرو شدم که یقین دارم کمتر شخص زنده‌ای آن را توصیف کرده است.

در حقیقت من از درون آن قیف غول‌آسا، گردباد را می‌دیدم. بیش از 300متر به طرف بالا گسترده شده بود و نوسان ملایمی داشت سپس به آرامی به سوی جنوب شرقی متمایل گشت. انتهای لوله قیف در حدود 150 متر قطر داشت که هر لحظه بالاتر می‌رفت بزرگ‌تر و گشادتر می‌شد.

بخشی از آن به نظر می‌رسید که از توده ابری نورانی پوشیده شده است که مانند یک لامپ«فلورسنت» یا مهتابی می‌درخشید. این ابر درخشان در وسط قیف بود و با کناره‌های آن تماسی نداشت.»

به جز مورد بالا تاکنون فقط یک گزارش دیگر از داخل گردباد ثبت شده است که مربوط به 15سال قبل از آن تاریخ می‌باشد. این گردباد در روز 22ژوئن 1928 میلادی در شهر «گرینزبورگ» واقع در ایالت «کانزاس» آمریکا رخ داد. در آن روز کشاورز جوانی به نام «ویل کلر» در پناهگاهی ایستاده بود و با چشمان از حدقه درآمده‌اش به گردبادی که به سوی او می‌آمد می‌نگریست به یک چشم برهم زدن گردباد پناهگاه او را دربرگرفت اما او به گونه‌ای معجزه آسا از مرگ رهایی یافت.

داویل، ماجرا را چنین تعریف کرد: «هوای اطراف مرده و ساکن بود اما درون گردباد رعد و برق شدیدی جریان داشت که به راستی هنگامه‌ای برپا ساخته بود صدای غرش و رعد به گوش می‌رسید و نور خیره کننده آذرخش فضای درون را روشن ساخته بود.

از لبه ناصاف انتهای قیف گردبادهای کوچک‌تری شکل گرفته چرخ زنان به اطراف پراکنده می‌شوند. این منظره شباهت به تولد نوزادانی داشت که تازه از شکم نهنگی خارج شده و در دریا پراکنده شده باشند.»

این دومین شاهد زنده نیز در گزارش خود از توده‌های ابر درخشان نام برد. در داخل این گردباد نیز مانند همان گردبادی که «هال» شاهد آن بود توده ابر درخشانی به چشم می‌خورد. هیچ کدام از این دو نفر دلیلی نداشتن که دروغ پردازی کنند و اگر حرف‌هایشان واقعیت داشته باشد، دانشمندان ناگزیرند در تصورات و دانسته‌های پیشین خود درباره گردباد تجدید نظر کنند. به خصوص آن که در نظریه‌های حاضر هیچ گاه از چنین ساختمان پیچیده‌ای در درون گردباد به ویژه وجود «ابر» و «آذرخش» سخنی به میان نیامده است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: در ، میان ، گردباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.