روز چهارشنبه نهایتا محور آسیا تعیین شد . این محور ایالات متحده نیست بلکه روسیه بوده که موفق به ایجاد تحولات گسترده در شرق دنیا شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه خبری تری سیتیز‌ ؛ ولادیمیر پوتین ،‌ رییس جمهوری روسیه و زی جین پینگ ، رییس جمهوری چین اخیرا معامله انرژی عظیمی را به ارزش 400 میلیارد دلار امضا کردند . بر اساس این معامله گاز طبیعی سیبری به مدت سی سال به چین صادر خواهد شد . 

این معامله بسیار عظیم و سنگین به شمار می آید . این معامله در واقع نوعی تهدید علیه اروپا نیز می باشد که ممکن است در نهایت به توقف صادرات نفت و گاز روسیه به کشورهای غربی منجر شود . پوتین بطور ضمنی با عقد چنین قراردادی با چین اعلام کرد که در صورت حذف کامل کشورهای غربی از لیست صادرات گاز ، مشتریان بسیاری همچنان خواستار تهیه سوخت و انرژی خود از مسکو هستند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این معامله همچنین تقلای ایالات متحده برای منزوی کردن روسیه را به سخره گرفته است . دولت آمریکا بدنبال رویدادهایی که در اوکراین به وقوع پیوست و اتهاماتی که اوباما علیه پوتین اعلام نمود ،‌ چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده است . این تحریم ها غالبا شامل شرکت ها ، کارخانه ها ، موسسات تجاری و اقتصادی و افرادی است که دارای بیشترین ارتباطات با شخص رییس جمهوری روسیه دارند . 

نه تنها کشورهای اروپایی با اقتصاد متوسط بلکه قدرت هایی نظیر آلمان نیز در این منطقه مخالف به خطر انداختن روابط تجاری و اقتصادی غرب با روسیه هستند . و اکنون پوتین در اقدامی که به وضوح برای نمایش قدرت و برتری سیاسی ، استراتژیک و اقتصادی مسکو در برابر واشنگتن و هم پیمانان آن بوده است قرارداد مشارکت 30 ساله در بخش انرژی را با دومین غول اقتصادی دنیا _چین_ امضا کرده است . 

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: برخلاف موفقیت های پوتین ، شکست های مفتضحانه اوباما در آسیا قرار دارد . رییس جمهور آمریکا در ماه می به ژاپن رفت تا علاوه بر امضای قراردادی تجاری با مقامات این کشور بعنوان هم پیمان اصلی واشنگتن در آسیا ، به این کشور اطمینان دهد تا همچنان از حمایت دولت آمریکا بهره مند خواهد بود . با وجود این تصمیمات ؛ اوباما با دست خالی به کاخ سفید بازگشت . 

آیا گروه سیاست خارجی دولت اوباما متوجه شدند که در این سفر چه روی داد ؟ از منظر آنها دوستی و ارتباط چین و روسیه بسیار ساده ، قدیمی و بی اهمیت است که از قرن 19 شکل گرفته و نمی تواند برای قرن 21 مناسب باشد . 

درانتهای این مقاله آمده است : اما از نظر مسکو و پکن این اظهارنظرها نمی تواند مانع گسترش همه جانبه همکاری های آنان باشد . در واقع امپریالیسم غرب تلاش دارد که روسیه را به دوران پیش از اتحاد جماهیر شوروی بازگردانده و چین را نیز به سلطه کامل ارتش ایالات متحده درآورده و در آن شرایط حفظ کند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: قرارداد ، چین ، روسیه ، قرار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار