دبیر علمی هفته سلامت گوارش توصیه کرد: مصرف ماست ، دوغ کفیر ، پنیر ، میوه و سبزی ، غذاهای دریایی و پرهیز از مصرف خوراکی های دارای مواد نگه دارنده از عوامل موثر ایجاد تعادل در میکروب های طبیعی روده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران دکتر همایون واحدی افزود: میکروب های روده ای نقش مهمی در برقراری سلامتی و عملکرد نرمال بدن ایفا می کنند. وی اضافه کرد: حداقل 1000 گونه مختلف از باکتری ها شناخته شده است که حاوی 3 میلیون ژن (150 برابر بیشتر از ژن انسان ) هستند. وزن کلی میکروب روده موسوم به میکروبیوتای می تواند 2 کیلوگرم برسد.

 

دبیر علمی هفته سلامت گوارش افزود: بیش از 1000 گونه متفاوت باکتری در روده انسان یافت می شوند که فقط 10 تا 170 نوع آنها در افراد مختلف مشترک هستند و بنابر این میکروبیوتای هر فرد مخصوص خود اوست و مانند کارت هویت او محسوب می شود.

 

وی به نقش میکروب های روده در سلامتی اشاره کرد و گفت : هضم غذا ها در معده و روده کوچک ، تولید برخی از ویتامین ها ، مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم ها ، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب دستگاه گوارش از مواردی است که میکروب ها در برقراری سلامتی دارند.

 

به گفته وی میکروب های روده می تواند موجب بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده ، سندرم روده تحریک پذیر ، سرطان کولون ، دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی و عروقی ، بیماری کبد چرب و غیره شود.

 

واحدی ادامه داد: دانشمندان معتقدند ترکیب میکروب ها در 3 سالگی انسان پایدار و مشابه بزرگسالان می شود اما در طول زندگی به تکامل خود ادامه می دهد.

 

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت : ترکیب میکروب ها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سن ، ژنتیک ، نژاد ، تغذیه و محیط تغییر می کند و از این رو شناسایی و تعیین میکروبیوتای نرمال در جوامع و سنین مختلف عامل مهم و پیش نیاز برای شناسایی بیشتر عوامل تاثیرگذار به شمار می رود.

 

واحدی همچینن اضافه کرد : تغییر و اصلاح رژیم غذایی در نوع میکروب های روده تاثیر می گذارد. تغذیه صحیح و مناسب مانند مصرف ماست ترش ، مواد فیبری (میوه و سبزی )، غذاهای دریایی ، مصرف مکمل های پروبیوتیکی (ماست ، دوغ کفیر ) بر عملکرد روده ها و سلامتی تاثیر گذار است.

 

برچسب ها: خوردن ، ماست ، روده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۰:۰۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
چه خوراکی های برای عفونت روده ضرر دارند وچه خوراکی های برای عفونت روده مفیدهستن
Iran (Islamic Republic of)
محسن نورب
۰۳:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
آره به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
عالی بود ممنون
United States of America
meshkat
۰۰:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
ماستم میخوری خوابت نمیبره !!! و بیشتر هم بیدار میمونی!ماستم ماست های قدیم !الان همش شیر خشکه خواب رو بیشتر میپرونه!شایدم گاوها بلد نیستن مث گاوهای قدیم شیر بدن!
آخرین اخبار