به رغم جنگ تروریستی حاضر، اصلاحات دموکراتیک سوریه در حال پیشرفت است و این موضوع تهدیدی علیه برنامه غرب برای «تغییر رژیم» در سوریه به شمار می‌رود. از این رو، شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در سوم ماه ژوئن، اقدامی میهن‌دوستانه خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم  پروفسور "تیم آندرسون" می‌نویسد: شکی نیست که بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی سوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است در سوم ماه ژوئن برگزار گردد، همچنان خوش‌شانس‌ترین فرد برای پیروزی در این انتخابات است. حتی کارشناسان ناتو نیز حمایت مردم سوریه از وی را در این انتخابات، 70 درصد برآورد کرده‌اند.

*** تاخیر در انتخابات سوریه، بحران را عمیق‌تر می‌کند
 به نظر می‌رسد که این انتخابات رقابت ‌آمیز، نظام تک حزبی سابق سوریه را به وضعیت طبیعی برگرداند و این همان چیزی است که قدرت‌های غربی از جلوگیری آن، مایوس و ناامید شده‌اند.
از این رو، حتی وقتی به وضوح روشن است که دولت و ارتش ملی سوریه کنترل بسیاری از بخش‌های کشور را در اختیار دارد، واشنگتن تصمیم گرفته است تا سیستم‌های تسلیحاتی جدید (مانند موشک‌های ضد تانک) خود را در اختیار گروه‌های شورشی و تروریست قرار دهد.
اگر بخواهیم در مورد این انتخابات، واضح و بی‌پرده صحبت کنیم، باید گفت که برگزاری این انتخابات در این برهه از زمان، یک انتخاب ساده سیاسی نیست. طبق قانون اساسی سوریه، این انتخابات باید قبل از به پایان رسیدن دوره ریاست‌جمهوری بشار اسد در ماه جولای، برگزار گردد. چشم‌پوشی از این پیش‌نیاز، به جای کمک به حل بحران، آن را عمیق‌تر می‌کند.

*** پیش‌بینی مشارکت بالای مردم سوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور
البته معیار اصلی، میزان مشارکت رای‌دهندگان خواهد بود. اخیرا با پاکسازی حمص، سومین شهر بزرگ سوریه از شورشیان افراطی، دورنمای مشارکت مردم سوریه در انتخابات، به شدت بهبود یافته است. افزایش میزان مشارکت مردم نسبت به سال 2012، می‌تواند نشانه خوبی از روند دموکراتیک سوریه باشد.
میزان مشارکت مردم سوریه در انتخابات مجلس و همه‌پرسی قانون اساسی این کشور در سال 2012، بیش از 51 درصد برآورد شد؛ این میزان مشارکت، هرچند خیلی زیاد نبود اما از مشارکت 41.6 درصدی انتخابات کنگره‌ای آمریکا در سال 2010 بیشتر بود. در همان زمان بود که «ارتش آزاد سوریه» با حمایت اخوان المسلمین، شرکت‌کنندگان در این انتخابات را به مرگ تهدید می‌کردند. تردیدی نیست که در حال حاضر نیز، جانشینان «ارتش آزاد سوریه»، تهدیدهای این چنینی را مطرح می‌سازند. چراکه دموکراسی، آخرین چیزی است که این افراطی‌های فرقه‌ای به دنبال آن هستند.

*** هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری سوریه، باید حمایت 35 تن از اعضای مجلس را کسب کنند
این دقیقا به خاطر اصلاحات قانون اساسی در سال 2012 است که رای دهندگان سوری اکنون می‌توانند از بین کاندیداهای مختلف و از احزاب مختلف، رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند. نامزدهای دیگر ریاست‌جمهوری سوریه، «ماهر حجار»، کمونیست مستقل از شهر حلب و «حسن النوری»، تاجر سوری هستند. گفتنی است که هر سه نامزد ریاست‌جمهوری سوریه، مجموعه‌ای از «اصول ملی»، از جمله حمایت از ارتش عربی سوریه به عنوان «حافظ سوریه در برابر هر گونه تجاوز خارجی و خرابکاری داخلی» را پذیرفته‌اند. 
هرچند بشار اسد نباید این دو نفر را دست کم بگیرد، اما طبق قانون فعلی سوریه، هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری، باید حمایت 35 تن از اعضای مجلس را کسب کنند و این در صورتی است که نمایندگان تنها می‌توانند از یک کاندیدا حمایت کنند. البته این دو نامزد جدید، علاوه بر کسب حمایت 35 تن از نمایندگان مجلس، هنوز با این حقیقت مواجه هستند که بشار اسد علاوه بر حمایت 60 درصدی نمایندگان مجلس که به حزب بعث تعلق دارند، حمایت حزب «ملی‌گرای اجتماعی» و حزب «کمونیست» را نیز از آن خود کرده است؛ چرا که با گذشت زمان، وی بیش از پیش به نمادی از مقاومت و اتحاد ملی و عامل اصلی پیروزی در جنگ تبدیل شده است.

*** وعده‌های انتخاباتی رقبای بشار اسد
«حجار» به عنوان نامزد جناح چپ، در کنار کارهای بسیار مهم دیگر برای مقابله با بیکاری، از سیاست‌های توزیع مجدد ثروت حمایت خواهد کرد. وی همچنین قصد دارد که به مبارزه با فساد بپردازد.
«النوری» به عنوان نامزد جناح راست نیز به نوبه خود، بر روی گونه‌ای از «نوسازی» یا «مدرنیزیشن» که «اقتصاد آزاد هوشمند» نامیده می‌شود، تمرکز دارد که بر مشارکت‌های دولتی ــ خصوصی متمرکز می‌شود. در حقیقت، در سال‌های اخیر، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های عمده در سوریه، از جمله هتل‌های بزرگ توریستی، حاصل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده است. البته بخش کسب و کارهای کوچک نیز گسترده است.

*** عدم مشارکت مخالفان درمذاکرات ژنو 2 به ضرر خودشان تمام شد
در این پیکربندی جدید، بشار اسد به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری، در مرکز جناح چپ قرار دارد. دولت وی در طی دوران جنگ و لحظات سخت اقتصادی، درمان و آموزش رایگان را حفظ کرده است. وی همواره به عنوان یک اصلاح‌طلب و نوگرا پنداشته می‌شد اما اکنون او را به چشم یک «صخره» نگاه می‌کنند که از سوریه در برابر اسلام‌گراهای متعصب و افراطی مورد حمایت غرب، دفاع کرده است. به نطر می‌رسد که به احتمال زیاد وی نسبت به هم‌حزبی‌های خود در انتخابات مجلس سوریه در سال 2012، آرای بیشتری کسب کند.  
عدم مشارکت مخالفان مورد حمایت غرب در روند اصلاحات سوریه در مذاکرات ژنو 2 که در ماه ژانویه برگزار شد، به ضرر خود آن‌ها تمام شد.

*** اصلاحات دموکراتیک سوریه در حال پیشرفت است
آن‌ها به جای گفت‌و گو، به مدارس، بیمارستان‌ها و مردم عادی حمله کردند و در عوض دولت را به خاطر قتل عامی که خود مرتکب آن شده بودند،‌ سرزنش کردند. این راهبرد نتیجه معکوس داشت و آن‌ها با اقدامات وحشیانه خود، برای سالیان سال، خود را از حیات سیاسی سوریه محروم کردند.
به رغم جنگ تروریستی حاضر، اصلاحات دموکراتیک سوریه در حال پیشرفت است و این موضوع تهدیدی علیه برنامه غرب برای «تغییر رژیم» در سوریه به شمار می‌رود. از این رو، شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در سوم ماه ژوئن، اقدامی میهن‌دوستانه خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
China
حسن
۱۳:۱۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
افرين بر جمهوري اسلامي و افرين بر بشار اسد و افرين بر حزب الله كه با هوشياري و هماهنگي و دقت توانستند حق بر باطل را پيروز كنند و اين يعني زندگي و حيات خدارا شكر كه رهبري داريم هوشيار و با درايت كه دقيقا همه چيز را مديريت كرد و پيروزي را با ارمغان اورد رهبر عزيزم ما خوب مي دانيم كه اين پيروزي چقدر ارزش مند بوده وهست خدا را مجدد شكر مي كنيم و ارزوي سلامت و پيروزي براي تمامي زحمت كشان اين عرصه بخصوص فرماندهان و...... از خداوند بزرگ مسئلت مي نمائيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
انشاالله هر چی صلاح و مصلحت است هم برای کشورمان ایران هم سوریه همون اتفاق بیافتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
ان حزب الله هم الغالبون
آخرین اخبار