رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری، از تداوم هفت ساله کم بارشی در این استان و منطقه کوهرنگ، به عنوان دومین قطب پربارش کشور و برجستگی بارش زاگرس مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مهران حیدری با بیان اینکه توالی کم بارشی در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری بی سابقه بوده است، افزود: از سال 86 تا سال زراعی جاری، این منطقه پربارش، با پدیده کم بارشی مواجه شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به میانگین بلند مدت پایه آماری سال های 1370 تا 1391، میانگین بلند مدت بارش در کوهرنگ، از یکهزار و 420 میلیمتر به یکهزار و 350 میلیمتر رسیده است.

حیدری با بیان اینکه کوهرنگ، آبریز رودخانه های بزرگ کارون و زاینده رود است، بیان داشت: کاهش تجمعی بارش 10 ساله این منطقه، حدود دوهزار و 300 میلیمتر بوده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بر این اساس، میزان بارش در منطقه کوهرنگ، به اندازه 23 سال بارندگی استان اصفهان کاهش داشته است.

وی از کاهش 300 میلیمتری بارش در سال زراعی جاری در کوهرنگ خبر داد و یادآور شد: بارش این منطقه در سال زراعی جاری، یکهزار و 63میلیمتر بوده، در حالی که سال گذشته، یکهزار و 360 میلیمتر بارش داشته است.

حیدری ادامه داد: علاوه بر کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش ها از برف به باران در کوهرنگ، ذوب برف نیز در این منطقه به طور متوسط 30 روز زودتر اتفاق می افتد.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری افزود: کاهش مدت ماندگاری برف از دیگر تبعات خشکسالی در این منطقه است، به گونه ای که امسال در 12 فروردین، ارتفاع برف در کوهرنگ به صفر رسید، در حالی که در مدت مشابه آمار 20 ساله، در این زمان در شهر چلگرد؛ مرکز شهرستان کوهرنگ، 40 سانتیمتر برف وجود داشت.

حیدری در ادامه، شهرستان های لردگان و اردل را از دیگر مناطق پربارش استان چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: لردگان نسبت به میانگین بلند مدت 23 درصد و اردل 12 درصد کاهش بارش داشته است.

وی، مجموع کم بارشی استان چهارمحال و بختیاری در 10 ساله اخیر را 770 میلیمتر عنوان کرد و افزود: با بروز خشکسالی های پیاپی، حدود 1.3 سال بارش های زراعی استان طی یک دهه اخیر از دست رفته است.

حیدری تصریح کرد: میزان بارش در این استان، طی سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت سال زراعی گذشته، 16درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اندک بارش ماه های آینده، جبران این کمبودها دور از انتظار است.

به گفته حیدری؛ بر اساس آخرین آمار مرکز ملی خشکسالی، استان چهارمحال و بختیاری از نظر کاهش میزان بارش ها، رتبه 13 کشور را داشته و استان های همجوار نظیر خوزستان، رتبه 17، کهگیلویه و بویراحمد، رتبه 19، لرستان رتبه 21 و استان اصفهان رتبه 25 را دارا بوده اند.

شهرستان کوهرنگ، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با 35 هزار نفر جمعیت می باشد که مرکز آن ( شهر چلگرد ) در فاصله 85 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
شهرکردادلم برات تنگ شده