رئیس جمهور روسیه اعلام کرد تقویت مناسبات با چین از اولویت های دیپلماسی مسکو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه اینترنتی چاینا دیلی،  "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه اعلام کرد تقویت مناسبات با چین از اولویت های دیپلماسی مسکو است.

پوتین گفت همکاری های این کشور با چین به بالاترین سطح خود رسیده است و دو طرف آماده گسترش روابط در زمینه های مختلف هستند.

رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران چینی قبل از شرکت در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا - که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شانگهای برگزار شود - گفت:"چین یک دوست قابل اعتماد برای ماست. بی شک گسترش همکاری ها با چین از اولویت های دیپلماسی روسیه محسوب می شود."

پوتین - که در حاشیه این اجلاس سفری رسمی به چین نیز خواهد داشت - اعلام کرد او و "شی جینپینگ" همتای چینی اش در دیدار با یکدیگر به بررسی اجرای توافق نامه های امضا شده بین دو کشور و تعیین اهداف در زمینه همکاری های دو جانبه در آینده خواهند پرداخت.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت:« من بر این باورم که مذاکرات آتی انگیزه ای قوی برای اجرای طرح ها و همکاری های دو جانبه ایجاد خواهد کرد و همچنین سبب تعمیق همکاری ها بین دو کشور در سطح بین المللی خواهد شد.»

پوتین خاطرنشان کرد در سطح کنونی دو کشور باید اولویت خود را به بهبود همکاری ها در زمینه اقتصاد، علوم و فن آوری های پیشرفته اختصاص دهند.

وی افزود در زمینه مقابله با بحران‌های اقتصادی در سطح جهان ، دو کشور باید همکاری های اقتصادی دو جانبه و همچنین روابط تجاری و سرمایه گذاری های دو جانبه را گسترش دهند.

چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری روسیه محسوب می شود تا جایی که حجم روابط تجاری بین دو کشور در سال 2013، به حدود 90 میلیارد دلار رسید.

دو کشور قصد دارند حجم مبادلات تجاری خود را در سال 2015 به 100 و تا سال 2020 به 200 میلیارد دلار برسانند.

پوتین در زمینه همکاری ها در زمینه انرژی گفت آمادگی های لازم برای امضای توافق نامه هایی در زمینه صادرات گاز طبیعی روسیه به چین به مراحل نهایی خود رسیده است.

رئیس جمهور روسیه گفت:" از نظر روسیه،  اجرای این توافق نامه ها به معنای متنوع کردن بازارهای گاز روسیه است در حالی که از نظر شرکای چینی ما، این موضوع می تواند به معنای یافتن چاره ای برای جبران کمبود انرژی و کمک به امنیت اکولوژیک باشد."

پوتین همچنین پکن و مسکو همچنین در حال همکاری های نزدیک به منظور کاهش وابستگی تجاری به بازارهای خارجی هستند. او افزود دو طرف در حال حاضر در حال اجرای 40 طرح مهم به ارزش 20 میلیارد دلار هستند.

رئیس جمهور روسیه در باره همکاری ها در شرق دور روسیه نیز ابراز امیدواری کرد شرکت‌های چینی سرمایه گذاری های خود را در این منطقه افزایش دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت تلاش برای تحریف نتایج جنگ جهانی دوم کار بسیار خطرناکی است همان طور که حوادث ناگوار اوکراین نشان داد و نیروهای نئو نازی عملیات وحشت را بر ضدمردم غیر نظامی به راه انداختند.

پوتین تاکید کرد: " واقعیت این است که بیش از گذشته با تلاش برای تحریف تاریخ مواجهیم. 4 سال پیش روسیه و چین بیانیه مشترکی به مناسبت شصت و پنجمین سال پایان جنگ جهانی دوم صادر کردند. روسیه و چین درباره این که تجدید نظر در نتیجه جنگ جهانی دوم غیر قابل قبول است هم عقیده اند." 

پوتین افزود: " پیامدهای چنین کاری بسیار خطرناک است. حوادث ناگوار در اوکراین زمانی که نیروهای نئونازی وحشت واقعی بر ضد غیر نظامیان به پا کردند شاهد آشکار این مدعاست."

رئیس جمهور روسیه در ادامه از چینی ها به خاطر زنده نگهداشتن یاد و  خاطره هزاران روس که زندگی خود را برای آزادی شمال شرقی چین فدا کردند تجلیل کرد.

وی افزود: " روسیه در سال آینده رشته اقداماتی را برای جشن هفتادمین سال پیروزی در جنگ دوم جهانی در سطح دو جانبه همین طور در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تدارک می بیند و جوانان در این اقدامات جایگاه بسیار فعالی خواهند داشت."

پوتین تاکید کرد: " طبعاً ما به مخالفت با اقدام برای تحریف تاریخ، تجلیل از نازی ها و متحدان آن ها و لکه دار کردن خاطره و شهرت خوب قهرمانان آزادیبخش ادامه می دهیم." 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار