رئیس جمهور آمریکا پیروزی "نارندرا مودی" نخست وزیر جدید هند را در انتخابات به وی تبریک گفت و از وی دعوت کرد به کاخ سفید برود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا پیروزی "نارندرا مودی" نخست وزیر جدید هند را در انتخابات به وی تبریک گفت و با وجود اینکه مودی به علت کشتار مسلمانان در کمتر از 10 سال پیش ممنوع الورود به آمریکا است از وی دعوت کرد به کاخ سفید برود.
   
حزب "بهاراتیا جاناتا" که رهبری آن را مودی برعهده دارد پیروزی قاطعی در انتخابات هند به دست آورد و با این پیروزی راه رسیدن مودی به نخست وزیری هموار شد.  

 کاخ سفید با اعلام این خبر افزود اوباما در گفتگوی تلفنی درخصوص همکاری نزدیک با مودی برای تحقق همکاری راهبردی بین آمریکا و هند ابراز امیدواری کرد.  

در بیانیه کاخ سفید آمده است :« رئیس جمهور از نارندرا مودی دعوت کرد برای تقویت روابط دوجانبه به واشنگتن سفر کند اما هنوز درباره زمان این سفر توافقی صورت نگرفته است.»  

بر اساس قانون سال 1998 آمریکا که ورود خارجی‌هایی را که مرتکب «نقض شدید آزادی‌های دینی» شده اند ممنوع می کند. دولت "جرج دبلیو بوش "رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2005 از ارائه روادید به مودی خودداری کرد.  

در سال 2002 زمانی که مودی نخست وزیر ایالت گوجرات هند بود بیش از هزار نفر را که بیشتر آن‌ها مسلمان بودند در شورش‌های طائفی در این ایالت کشت.  

مودی ارتکاب هر گونه اشتباه را رد کرد و در سال 2010 دادگاه عالی هند اعلام کرد هیچ پرونده ای که لازم باشد مودی به خاطر آن در دادگاه حاضر شود وجود ندارد.  

لابی ضد مودی در آمریکا عقب نشینی کرد و کنگره آمریکا مارس گذشته در گزارشی اعلام کرد اگر مودی رهبر هند شود روادید ورود به آمریکا را دریافت خواهد کرد.

در همین حال "جان کری"، وزیر امور خارجه امریکا در صفحه توییتر خود انتخاب نارندرا مودی را به عنوان نخست وزیر جدید هند تبریک گفته و اظهار داشت بی صبرانه منتظر همکاری با دولت جدید هند است.

کری همچنین در پیام خود افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و امنیتی را میان دو کشور خواستار شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار