عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: رابطه ایران با کشور پاکستان می‌تواند در سطح بسیار بالایی ارتقا پیدا کند و خط لوله صلح نیز تقویت‌کننده این ارتقا است.

"عباسعلی منصوری‌آرانی" نماینده اصفهان،کاشان و آران و بیدگل در مجلس  در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سفر نخست وزیر پاکستان به ایران و سرنوشت پروژه خط لوله صلح، گفت: روابط ایران و پاکستان بر مبنای دکترینی که ایران تعریف کرده است، قرار دارد و نشان از آن دارد که کشورهای همسایه مخصوصا کشورهای اسلامی در اولویت اول همکاری با ایران قرار دارند.
 
وی ادامه داد:روابط با کشور پاکستان می‌تواند در سطح بسیار بالایی ارتقا پیدا کند و همچنین خط لوله صلح نیز می‌تواند در همین راستا تقویت کننده این ارتقا باشد.
 
منصوری آرانی با بیان این که پروژه خط لوله صلح، می‌تواند همکاری بیشتری پیش روی دو کشور قرار دهد، گفت: این همکاری‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی می‌تواند یکی از موضوعات بسیار مهم گفتگو پیرامون این موضوع شود.   
 
این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان، کرد: همه موضوعات چه موضوعات امنیتی و چه پروژه‌های اقتصادی با هم گره خورده و کشور پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی در شرق ایران می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

گفتنی است، طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد اما گفتگوها بر سر این طرح که «خط لوله صلح» نام گرفته از 10 سال پیش آغاز شد.

طول خط لوله ایران به هند 2700 کیلومتر است و قرار است گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند، پیش بینی شده که در صورت توافق نهایی، 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 780 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.

با تکمیل این طرح، روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که 90 میلیون متر مکعب آن برای هند و 60 میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزینه اجرای این طرح در برآوردهای اولیه چهار و نیم میلیارد دلار اعلام شده بود اما اکنون کارشناسان هزینه طرح را حدود هفت میلیارد دلار برآورد می‌کنند.

"خط لوله صلح" نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که بر اساس تفاهم‌های انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت 25 سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد.

 این مسیر اقتصادی‎ترین روش تامین انرژی شبه قاره هند می‌باشد، مذاکراتی پیرامون پیوستن ترکمنستان و قطر به ایران برای تامین گاز طبیعی این پروژه بزرگ مطرح شده است.

علی‌رغم جذابیت‌هایی که این طرح نه تنها از جنبه تامین انرژی برای شبه قاره هند دارد، بلکه به عنوان یک عامل کاهش تنش در روابط بین هند و پاکستان نیز به شمار می‌رود، هندوستان تحت فشارهای آمریکا اعلام کرد که از این طرح کناره‌گیری می‌کند.

ساخت این خط لوله که از سال ۲۰۰۲ شروع شد، قرار بود در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شده‌ است.

پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه‌ها عنوان کرده و از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند.

ایران درخواست اعطای وام 500 میلیون دلاری به پاکستان را رد کرد و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم ایران اعلام کرد تا زمانی که هند به عنوان دومین مصرف‌کننده گاز این خط لوله اعلام آمادگی نکند، ایران تمایلی به بهره‌برداری از این مسیر انتقال نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار