معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزارت نفت گفت: ايران علاقمند به همکاری با پاکستان جهت احداث خط لوله صادرات گاز به این کشور است و مقدمات اولیه نیز آماده شده اما طرف پاکستانی هنوز آماده نیست.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه سرانجام خط لوله صلح پاکستان به کجا خواهد انجامید، اظهار داشت: کشور ما علاقمند به همکاری با پاکستان جهت احداث خط لوله صادرات گاز به این کشور است و مقدمات اولیه نیز آماده شده اما طرف پاکستانی هنوز آماده نیست زیرا خط لوله باید برای مراکز مصرف پاکستان نیز کشیده شود که هنوز آماده نیست.
 
معاون وزیر نفت تاکید کرد: در بحث صادرات گاز به پاکستان معتقدیم دولت پاکستان باید به تعهداتش عمل کند ولی قرار داد جای صحبت دارد و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم به شرط اینکه طرف پاکستانی علاقمندی خود را برای اجرا و مذاکره نشان دهد قابل بحث خواهد بود.
معظمي در خصوص سازوکار راه اندازی مجدد سوآپ نفت گفت: سیاست وزارت نفت در دولت جدید راه اندازی و توسعه سوآپ است زیرا سوآپ محلی برای افزایش درآمد و همچنین توسعه تجارت است.
 
وی افزود: متاسفانه در دولت گذشته بر اساس تصمیمات نادرست سوآپ متوقف شد که این مسئله باعث شد که هم بازارمان را از دست بدهیم و هم چون نتوانستیم به تعهداتمان در قبال دیگر کشور‌ها عمل کنیم خریداران علیه ما شکایت کردند که باید پاسخگو باشیم.
 
معظمی با اشاره به اینکه زنگنه دستور از سرگیری مذاکرات سوآپ را صادر کرده، خاطرنشان کرد: الان مذاکرات ۲ ماه است که آغاز شده و در این زمین سعی کردیم که بتوانیم مشتریان قبلی را بازگردانیم و همچنین مشتریان، شرکت‌ها و دولت‌های جدیدی را برای خود تعریف کنیم.
 
*** موفقیت دولت در تعریف مشتریان جدید سوآپ
 
وی با اشاره به اینکه در زمینه یافتن مشتریان جدید موفق‌تر از بازگرداندن مشتریان جدید عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: مذاکرات اولیه در این خصوص انجام شده و به نتایجی نیز رسیده‌ایم اما برای اجرایی شدن نیاز به زمان داریم که امیدواریم بتوانیم این مسئله را بخوبی دنبال کنیم ضمن اینکه وقتی بازاری از دست می‌رود گرفتن بازار جدید تاحدی دشوار خواهد بود.
 
معاون وزیر نفت از ذکر کشور‌ها و بازارهای جدید سوآپ نفتی خودداری کرد و گفت: زمانی که به بازار گرفته شد اسامی اعلام می‌شود زیرا ممکن است اعلام اسامی فشارهایی را به دولت‌های این کشور‌ها تحمیل کند.
 
وی در خصوص اینکه تداوم سوآپ ممکن است کشور را به وارد کننده نفت تبدیل کند، یادآور شد: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد ضمن اینکه توان تولید کشور چندین برابر ظرفیت مصرف داخلی است در سالهای گذشته میزان سرمایه‌گذاری کاهش یافته و فاصله بین توان تولید و نیاز داخلی بالاست اما جای نگرانی نیست.
 
معظمی در خصوص میزان سوآپ نیز گفت: هریک بشکه که بتوانیم سوآپ داشته باشم کمک به اقتصاد کشور است اما چون قضیه سوآپ هنوز برای اجرا نهایی نشده نمی‌توانیم عددی را برای میزان آن اعلام کنیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: خط لوله ، نفت ، گاز ، سوآپ ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار