طومارهای تصویری در ایران قدمتی 700ساله دارند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اولریش مازرلف خاورشناس آلمانی در همایش فرهنگ و هنر ایران در دوره قاجار در شیراز گفت:‌طومارهای تصویری دوره قاجار روایتگر سفرهای زیارتی بودند و این اسناد تصویری همراه با نوشتار یافت شده اند که نمونه هایی از آنها در موزه های معتبر دنیا از جمله موزه ملی دانمارک و والترز بالتیمور آمریکا نگهداری می شوند.

این خاورشناس آلمانی با اشاره به نمونه ای از تحقیقات خود گفت: محتوای یک سند روایت سفری شیعی به حج و عتبات عالیات و در نهایت روایت به شهرهای مقدس قم ، مشهد و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است.

این شرق شناس ایراندوست افزود :‌ نمونه های این گواهینامه ها که به امضای علما نیز می رسید کم و بیش در مذهب شیعه و سنی وجود دارد، و از این گواهینامه ها به صورت تک برگ از دوره قاجار که حاوی وقایع کربلا است نیز وجود دارد.

در این همایش استاد و چهره ماندگار بوشهر نیز تصویرگری را از سنت های قدیمی برشمرد و گفت: قدیمی ترین موضوع در مورد تصویرگری در امور مذهبی مسلمانان طبق منابع سده های میانه اسلامی در کشور یمن یافت شده است.

دکتر عبدالرسول خیراندیش ادامه داد: این تصاویر از کشورهایی چون هند و چین به ایران وارد شده اند.

وی بیان کرد: ایرانی ها در عالم تصویرگری آنچه را که در عرصه خیال است پدید می آوردند و آفرینش چنین تصاویری در فضای ذهنی شکل گرفته است/س

 

 

برچسب ها: بررسی ، نسخه های ، سنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.