معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به ازای هر 10 هزار نفر ایرانی 50 مهندس وجود دارد که این میزان بالاتر از میانگین جهانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، حامد مظاهریان در پیامی به هشتمین کنگره ملی مهندس عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: میزان انطباق با ارزش‌های فرهنگی جامعه در میزان بهره‌وری است.

وی افزود: براساس تحقیقات و مطالعات یونسکو، یکی از شاخصه‌های اصلی کشورهای توسعه یافته این است که از هر 10 هزار نفر جمعیت، 20 تا 50 مهندس و دانشمند وجود دارد و این میزان در کشورهای در حال توسعه به 50 نفر و در کشورهای عقب مانده به یک نفر تقلیل یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به جمعیت ایران تعداد مهندسین دارای پروانه اشتغال به کار حدود 250 هزار نفر بوده که با فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی دیگر که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و جامع هدف قرار دارند به 350هزار نفر می‌رسد.

این مسئول یادآور شد: با اعلام شاخص جهانی یونسکو، سهم ایران از مهندسین بیش از 50 مهندس از هر 10 هزار نفر است، یعنی ما از کشورهای توسعه یافته در تعداد دانش‌آموختگان مهندسی نیز، پا فراتر نهادیم.

مظاهریان در این پیام تاکید کرده است: در راستای آسیب‌شناسی، بررسی و رویکرد جوامع پیشرفته، مسیری که آنها پیمودند و بررسی مطالعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، با در نظرگرفتن و پیش‌بینی آینده کشور، می‌تواند رویکرد ما باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ارکان آینده‌نگری، بازتعریف نقش مهندسان در جهان امروز است، خیل گسترده مهندسان ما باوجود صلاحیت‌های علمی، فاقد توانمندی‌های لازم برای رقابت در بازارهای جهانی است، اطراف جهان بازارهای جذابی وجود دارد که برای به خدمت گرفتن مهندسان است اما مهندسان ایرانی سهم مناسبی از این بازارهای پررونق را به خود اختصاص نمی‌دهند.

مظاهریان افزود: واقعیت این است که جهان امروز، دگرگون شده و بازیگرانی در آن می‌توانند ایفای نقش کنند که توانمندی‌های مناسب با شرایط نوین را کسب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: لزوم بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به حوزه مهندسی، تعیین عناوین و محتوی درست مهندسی، نزدیکتر شدن حوزه‌های دانشگاهی و مطالعاتی صنعت، مشخص کردن و تعریف موضوعات جدید تحقیقاتی متناسب با نیاز روز و آینده را مورد خطاب قرار دهند، چالش‌های جهانی مثل کمبود انرژی، ازدیاد جمعیت، برهم خوردن طبیعت در بازخورد فعالیت انسان، بحران کمبود آب، آلودگی آب، غذا، زمین و لایه‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی، از جمله نگرانی‌های آینده جهان است./س



برچسب ها: مهندس ، اشتغال ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۳:۲۰ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
کمیت مهم نیست کیفیت مهمه... اینکه افتخار میکنید تعداد مهندس زیاده واقعا عجیبه!!!! الان مهندس داریم که هنوز توی جدول ضرب مونده