در مقابل، رانندگان نیز گلایههایی از شرایطشان دارند. رانندگان میگویند چرا قیمت همه اقلام اجازه افزایش دارد ولی نرخ تاکسی باید سالی یکبار آن هم در حد 200، 300تومان بالا برود؟ مگر تورم شامل حال رانندگان نمیشود؟ این تقریبا گلایه مشترک تمام تاکسیرانهای کشور است. با فیروز گنجی، تاکسیران یکی از خطوط شرق تهران گفتوگویی داشتیم که در ادامه شرح آن را میخوانید.
اتحادیه تاکسیرانی نرخهای جدید برای سال 93 را اعلام کرده است؟ در صورتی که هنوز برچسبهای جدید را روی شیشه تاکسیها نمیبینیم.
خیر. هنوز برچسبهای جدید را تحویل ندادهاند. البته صحبتهایی از میزان افزایش قیمتها شنیدهایم ولی در موثقبودن آن شبهه وجود دارد.
فکر میکنید چنددرصد افزایش قیمت برای سال جدید در نظر گرفته شده باشد؟
شنیده شده که دولت 25درصد افزایش قیمت برای کرایه تاکسیها در نظر گرفته است. اما رانندگان با این تصمیم چندان موافق نیستند. وقتی قیمت بنزین تقریبا دوبرابر میشود چطور انتظار دارند که کرایهها فقط 25درصد افزایش یابد. چرا قیمت همه اقلام اجازه افزایش دارد ولی نرخ تاکسی باید سالی یکبار آنهم در حد 300،200تومان بالا برود؟ مگر تورم شامل حال رانندگان نمیشود؟
خب تورم امسال قرار است به 25درصد برسد و احتمالا برمبنای همین نرخ تورم، افزایش کرایهها تعیین شده است.
چرا تورم سال گذشته که از 40 درصد هم بیشتر بود ملاک قرار نگرفته است. این باعث میشود روزبهروز فاصله دخلوخرج رانندگان بیشتر شود.
وقتی در نظر بگیرید که حقوق کارمندان دولت 18درصد و کارگران 25درصد برای امسال قرار است افزایش یابد میبینید که در حق شما اجحاف نشده است.
کارمندان دولت و حتی بیشتر کارگران مزایایی نیز در کنار حقوق دریافتی خود دارند که ما از آن محروم هستیم. البته نمیخواهم بگویم وضع سایر گروهها بهتر از ماست اما چرا باید تا این حد مقابل افزایش نرخ کرایه مقاومت شود. اگر هزینه سالانه استهلاک و تعمیرات خودرو را به افزایش قیمت بنزین اضافه کنید میبینید که این میزان کرایه اصلا صرفه اقتصادی ندارد. در ضمن یک نکته دیگر را نیز باید به این شرایط افزود و آن اینکه روزبهروز بر حجم ترافیک تهران اضافه میشود و این سبب میشود تعداد سرویسهای انتقالدادهشده کاهش یابد و وقت رانندگان در ترافیک هدر رود. یعنی هزینه ترافیک را که به رانندگان تحمیل میشود نیز باید به سایر هزینهها افزود.
شما برای آنکه به قول خودتان دخلوخرجتان جور دربیاید چه میکنید؟
اکثر تاکسیداران زمان کمی را در خط تعریفشده کار میکنند. در محدوده طرح ترافیک مسافران دربستی زیاد پیدا میشود. معمولا ما در این محدوده فعالیت میکنیم. بهغیر از آن در خطهایی که تعرفه مشخصی ندارد کار میکنیم به این ترتیب کرایههایی معقولتر و منطقیتر از مسافران میگیریم. اگر این کارها را انجام ندهیم نمیتوانیم گذران زندگی کنیم. بهتعبیری تاکسیها زیرآبی کار میکنند تا دخلشان با خرجشان جور دربیاید.
آیا با تاکسیهایی که در خطوطی غیرخط تعریفشدهشان کار میکنند برخوردی میشود؟
بله. ولی کمتر میتوانند این تاکسیها را شناسایی کنند. به نظر میرسد تعداد بازرسانشان در حد کفایت برای شناسایی خاطیان نیست.