مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وجود مواد آلي علاوه بر اين كه نشان دهنده سلامت و كيفيت خاک است، شاخص مناسبي براي باروری آن به شمار مي آيد كه حاصل بر همكنش فرآيندهاي فيزيكی، شيميایی و بيولوژيكی خاک است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: ماده آلی با بهبود شرايط خاكدانه سازی، وضعيت تخلخل و نفوذ پذيری خاک را بهبود مي بخشد.

وی تشریح کرد: مواد آلي در اثر معدنی شدن مقدار قابل توجهی از عناصر غذایی پر مصرف و كم مصرف را در خاک آزاد نموده و به تغذيه متعادل گياه كمک زيادی مي نمايند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: مقدار مواد آلی خاک تابعی از عوامل مختلف منجمله اقليم، خصوصيات خاک، مديريت زراعي و…است.

بایبوردی تاکید کرد: واقع شدن ايران در منطقه خشک و نيمه خشک و استفاده از نهاده هایی مانند كود های شيميایی براي دستيابی به عملكرد بالا، سبب شده است تا اهميت مواد آلی كمتر در نظر گرفته شود به نحوی كه در بيش از 60 در صد خاک هاي زير كشت در ايران ميزان كربن آلی كمتر از يک در صد و در بخش قابل توجهی از كشور كمتر از 5/0 در صد باشد.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کود ، آلی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.