دومین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران، با حضور چهار تن از برجسته‌ترین اساتید جهان و دانشمندانی از 7 کشور، هفدهم و هجدهم اردیبهشت ماه در دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتي شريف، در این کارگاه 2 روزه که ریاست آن بر عهده دکتر محمدرضا عارف و دکتر معصومه نصیری دو عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد، جدیدترین نظریه‌های بنیادین مخابرات و اطلاعات مورد بحث و بررسی دانشمندان قرار خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش، 2 دانشمند از آمریکا و ۲ دانشمند از آلمان سخنرانی کلیدی خود را در خصوص مهم‌ترین محورها در علوم مخابرات و اطلاعات، ارائه خواهند کرد. همچنین «دیوید تسه»، استاد دانشگاه استنفورد و برنده ۹ جایزه بزرگ علمی، گرهارد کریمر، استاد دانشگاه مونیخ و برنده ۷ جایزه بزرگ علمی، رابرت شوبر، استاد دانشگاه نورنبرگ و برنده ۶ جایزه بزرگ علمی و بهنام آژنگ، استاد دانشگاه رایس و عضو فلوی مؤسسه بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک، سخنرانی کلیدی خود را در این کارگاه ارائه خواهند کرد.

تلفن همراه، اینترنت و سایر ابزارهای ساخته شده توسط مهندسان مخابرات و اطلاعات، برای مردم فناوری‌های آشنایی هستند، اما این فناوری‌ها بر پایه نظریات بنیادینی هستند که ریشه در تفکرات فیزیک پیشرفته و مفاهیم عمیق ریاضی دارند.

دکتر جواد صالحی، دبیر علمی کارگاه مخابرات و اطلاعات ایران در این باره می‌گوید:« اینجا یک قدم در پشت صحنه فناوری هستیم»

وی می‌افزاید:« اصل مطلب در نظریه مخابرات و اطلاعات از تخیلات بشری نشات می‌گیرد. مباحث، ذهنی و از جنس مدل‌های ریاضی و محاسباتی است. در اینجا فضای کاملاً انتزاعی فیزیک و ریاضی به نظریات مخابرات و اطلاعات تبدیل می‌شوند. این نظریات، مفاهیمی را می‌سازند که فناوری را خلق می‌کنند..»

به گفته دکتر صالحی، در حال حاضر دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف یکی از مراکز مشهور در حوزه مخابرات و اطلاعات است که از شهرتی جهانی برخوردار است. این استاد رشته برق می‌گوید:« ما در این دانشگاه کپی کاری نمی‌کنیم، بلکه خود حرف اول را می‌زنیم. این هدف ماست.»

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد:« از آنجا که برترین دانشجویان و اساتید نخبه کشور در دانشکده برق دانشگاه شریف جمع شده‌اند. این محل از گذشته اعتباری جهانی داشته است. اما پیش از این به یک مرکز برجسته آموزشی شهرت داشت. این در حالی است که حالا ما وارد پژوهش و نظریه پردازی شده‌ایم. امرزه مقالات متعدد ما در مجلات معتبر علمی توسط بسیاری از دانشمندان مرجع قرار می‌گیرد. این چهره جدید ماست که دانشمندان جهان آنرا پذیرفته‌اند. به گونه‌ای که کارگاه سال گذشته، به سرعت بازتابی جهانی یافت و امسال نیز پس از فراخوان دومین کارگاه به شدت مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از سرتاسر جهان برای معرفی دستاوردای علمی خود درخواست حضور کردند در حدی که ما مجبور شدیم پس از ارزیابی، برخی را حذف کنیم.» 

گفتنی‌ است، در دومین کارگاه نظریه علوم مخابرات و اطلاعات ایران، نظریه‌های شانون، مخابرات، کدگذاری، اطلاعات و کاربردهای آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار