طرح وزارت علوم برای دانشگاه، چالش است یا فرصت!

کارشناسان دانشگاهی درباره طرح "انتخاب رییس دانشگاه از سوی هیئت‌های علمی" چه می‌گویند؟

دانشگاه به عنوان پایگاه سازندگی فکر و اندیشه و سروکار داشتن با قشر جوان باید به گونه‌ای مدیریت شود تا نسلی قوی، آگاه، عالم و بصیر را تحویل جامعه ایران اسلامی دهد، لذا اهمیت تعیین روسای دانشگاه‌ها امری است که نه تنها وزارت علوم، بلکه تمامی اقشار روشنفکر جامعه باید نسبت به آن دغدغه داشته باشند و به راحتی از کنار آن عبور نکنند.

‌به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، با روی کار آمدن دولت یازدهم و پس از اخذ صلاحیت وزیر علوم از سوی مجلس شورای اسلامی شاهد تحولاتی نه چندان خوشایند در برخی دانشگاه‌ها بودیم، دانشگاه تهران نیز به عنوان سیاسی‌ترین دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌هایی بود که دچار تغییر شد.

حساسیت بالای تغییر مدیریتی در دانشگاه تهران و حواشی آن، وزارت علوم را بر آن داشت تا طرحی را برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها ارائه کند که بر اساس آن مسئولیت تعیین رییس دانشگاه جزو وظایف هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها شد.

اهمیت طرح انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی هیئت‌های علمی خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشت تا نظر اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها را در این زمینه جویا شود.

گزارشی که می‌خوانید نتیجه نظرات کارشناسی جمعی از بزرگان دانشگاه در زمینه طرح وزارت علوم درباره تعیین رییس دانشگاه‌هاست.




توفیقی: چالش‌های سیاسی دانشگاه با انتخاب روسا از سوی اعضای هیئت علمی از بین می‌رود


 معاون وزیر علوم این طرح را سیاست‌های وزارت علوم در دوره جدید، مشارکت اعضای هیئت‌های علمی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارت‌خانه در دوره جدید انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی اعضای هیئت‌های علمی است.  
 
وی افزود: اعضای هیئت علمی به عنوان مهم‌ترین ذی‌نفع‌های دانشگاه بالاخره حق دارند که در انتخاب روسای دانشگاه مشارکت کنند و این موضوع تنها به انتخاب روسای دانشگاه متمرکز نمی‌شود بلکه در کل نظام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی باید مشارکت گسترده‌ای را داشته باشند لذا وزارت علوم به دنبال این است که روش‌های مناسبی را اتخاذ کند تا در این امر مهم از مشارکت و نظر اعضای هیئت علمی استفاده کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع می‌تواند رویه سیاسی‌کاری انتخاب روسای دانشگاه به شیوه قبل را از بین ببرد، اظهار داشت: قطعا این امر مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها این است که دانشگاه را از چالش‌های سیاسی به دور نگه داشته و سبب می‌شود که اعضای هیئت علمی مشارکت خوبی را در دانشگاه داشته و در انجام وظایف دانشگاه روسای این نهاد را حمایت و با آن‌ها همکاری کنند.

ریحانی: ریاست دانشگاه باید با ملاک‌های علمی انتخاب شود نه رویکرد سیاسی

مسئول معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی نیز در اینباره اظهارداشت: اگر انتخاب ریاست دانشگاه‌ توسط اساتید دانشگاهی منتج به فضای علمی باشد، یعنی افراد به لحاظ علمی مورد بررسی قرار گیرند و آن سيكل‌ها و مواردی که در انتخاب رئیس دانشگاه ملاک است مدنظر باشد، روند مثبتي  پديد مي‌آيد.
 
ریحانی تصریح کرد: در جریان انتخاب ریاست دانشگاه اگر به موارد سیاسی توجه شود، این جریان می‌تواند نکات منفی در بر داشته باشد و دانشگاه را از فضای اصلی خود خارج کند.  
 
مسئول معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی گفت: مطالبه اصلی از وزارت علوم این است که باید نظارت اساسی بر رؤسای دانشگاه داشته باشند تا در مسیر اصلی دانشگاه‌ها حرکت کنند.  
 
ریحانی اضافه کرد: اگر این نظارت و بررسی‌ها به عنوان یک مطالبه از وزارت علوم وجود داشته باشد و رؤسای منتخب، دانشگاه را در مسیر تمدن و تدین اسلامی هدایت کنند، واگذاری انتخاب رئیس دانشگاه به دانشگاهیان طرح قابل قبولی است.  
 
وی خاطرنشان کرد: این طرح بايد به صورتی باشد که دانشگاه را به فضای علمی خود هدایت کرده و فیلترهای وزارت علوم در اجرای آن به كار گرفته شود تا رؤسای منتخب، دانشگاه را وارد جریان سیاسی نکنند، با توجه به رعايت اين موارد طرح واگذاری انتخاب رؤسای دانشگاه، باعث پيشرفت در فضاي علمی خواهد شد.

ارجمندی: رئیس دانشگاه نباید منتسب به جریان خاص فکری باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار است، گفت: امروزه با وجود شرایط فعلی و جایگاه سیاسی و علمی این دانشگاه، انتخاب ریاست دانشگاه امری مهم است.
 
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم انتخاب رئیس دانشگاه تهران را به دانشگاهیان سپرده است، اظهار داشت: این مسأله مثبت است و نشان از مردم سالاری دینی دارد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نحوه انتخاب رئیس دانشگاه تهران توسط دانشگاهیان تصریح کرد: مکانیسم انتخاب رئیس دانشگاه مکانیسم معقولی است که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد، یعنی دانشکده‌ها به ازای هر 40 استاد یک نفر را به عنوان نماینده به هیئت علمی معرفی می‌کنند، تا از بین نماینده‌ها 3 نفر مورد تأیید قرار گرفته و برای پست ریاست دانشگاه به وزارت علوم معرفی شوند.
 
ارجمندی افزود: مکانیسم انتخاب رئیس دانشگاه تهران به گونه‌ای است که خواسته‌های دانشگاهیان پله پله مرتفع می‌شود.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه جایگاه احزاب سیاسی نیست، گفت: نگاه هیئت علمی و مجموعه دانشگاهی این است که شخصی که در رأس دانشگاه فعالیت می‌کند باید جامع‌الاطراف بوده و منتسب به جریان فکری خاصی نباشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کارکرد اصلی دانشگاه تولید علم است، ابراز داشت: رئیس دانشگاه تهران باید در عین تجربه مدیریتی به لحاظ فکری با تمامی جریان‌ها در ارتباط بوده و از نیروهای سالم و توان‌مند بهره بگیرد.
 
ارجمندی خاطرنشان کرد: بهتر است رئیس دانشگاه از رشته علوم انسانی انتخاب شود چراکه دانشگاه جای روزنامه‌نگاری سیاسی و باشگاه احزاب نیست و این فلسفه اصلی کار دانشگاه است.

روستا آزاد: اجرای صحیح طرح انتخاب رئیس دانشگاه از سوی دانشگاهیان دانشگاه را رشد می‌دهد


رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تصمیم وزارت علوم برای تعیین ریاست دانشگاها از سوی دانشگاهیان گفت: ریاست دانشگاه امری است که بایستی مجموعه‌ای از اساتید و هیئت علمی‌ با همکاری و تعامل وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ریاست دانشگاه باید بتواند با برنامه‌ریزی سیاست‌های درونی دانشگاه و وزارت علوم را هماهنگ و پیاده سازی کنند. در نتیجه باید کسی برای این امر انتخاب شود که توانایی تعامل بین وزارت علوم و دانشگاه را رعایت داشته باشد.
 
وی افزود: در این رابطه مدل‌های مختلفی می‌توان تصور کرد که در دانشگاه شریف  "کمیته جستجو" تشکیل شده و نمایندگان اساتید در آن حضور دارند و کاندیداهای معتبر برای ریاست دانشگاه را تعیین کرده و آنها را از سوی دانشگاه به وزارت علوم معرفی می کنیم تا وزیر یکی را برای تصدی پست ریاست دانشگاه انتخاب کند.
 
روستا آزاد افزود: حال اگر رویکرد وزیر علوم نسبت به اشخاص معرفی شده مثبت نباشد، آنوقت طبق قانون خود وزیر علوم رئیس دانشگاه را پیشنهاد می‌دهد.اگر این طرح درست انجام شود و فردی که هم مقبولیت در داخل دانشگاه وزارت داشته و انتخاب شود طرح خوبی می‌تواند باشد.
 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افراط وتفریط را عامل برهم زدن این طرح دانست وگفت:در هر دو صورت افراط و تفریط میتواند منجر به مشکلات شده، اگر فقط ریاست دانشگاه را خود دانشگاهیان انتخاب کنند، این انتظار می‌رود که تعامل خوبی با وزیر ندارد، حال اگر افراط از سوی دیگری باشد  ومقبولیت در داخل دانشگاه وجود نداشته باشد وی نمی‌تواند ارکان وزارت علوم را در داخل پیاده کند.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر به صورت دقیق این طرح انجام شود، می‌تواند با کمک ریاست و مطالبات وزارت علوم دانشگاه را به سمت پیشرفت سوق دهد.

بخشایشی: تجربه دوران اصلاحات نشان داد انتخاب رئیس دانشگاه از سوی دانشگاهیان اشتباه است

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی هم معتقد است: زمانی که انتخاب رئیس دانشگاه از سوی خود دانشگاهیان صورت گیرد، دانشگاه از استقلال عمل بیشتری بهره‌مند خواهد بود، البته در این مورد امکان سلیقه‌ای عمل کردن روسای دانشگاه‌ها بیشتر می‌شود، به همین دلیل بهتر است که انتصاب رئیس دانشگاه از طریق وزارت خانه دنبال شود.
 
بخشایشی تصریح کرد: استقلال دانشگاه باید تابع سیاست‌های وزارت‌خانه باشد و دانشگاه نبايد بنا بر تشخیص خود عمل کند.
 
وی با بیان اینکه در دولت اصلاحات نیز قانون چنین بود که اساتيد دانشگاه، ریاست را انتخاب می‌کردند، اظهارداشت: این تجربه نشان داد که انتخاب رئیس دانشگاه از سوی دانشگاهیان، دانشگاه را به سمت جریان‌ها و خط‌فکرهای گوناگون سوق می‌دهد.
 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مركزی با تاکید بر اینکه این امر نوعی شانه خالی کردن وزیر علوم از مسئولیت است، بیان داشت: رئیس دانشگاه نباید برمبنای دموکراسی انتخاب شود، بلکه باید سیاست‌های وزارت علوم را دنبال کند زيرا وقتی رياست از طریق دانشگاه انجام شود، فرد منتخب مي‌تواند سیاست‌های وزارت علوم را اعمال نكند که همین امر باعث هرج و مرج در ساختار علمی کشور می‌شود.  
 
بخشایشی با تاكيد بر این که مسئولان وزارت علوم نمی‌خواهند مسئولیت خود را برعهده بگیرند گفت: به طور مثال وقتی آقای فرجی دانا اعلام می‌کند که در دانشگاه تهران فردی را که اساتید بر آن نظر داشته‌اند، انتخاب کرده‌ایم، می‌خواهد از مسئولیت خود فرار کند و به نهادهای نظارتی بگوید من بسیار دموکراتیک عمل می‌كنم.
 
وي ضمن انتقاد از وزارت علوم گفت: مسئولان وزارت علوم در این زمینه سیاسی فکر كرده و قصد دارند روسای دانشگاه را با لابی‌گری انتخاب کنند و با این امر که اساتید نظرشان بر شخص انتخاب شده بوده است، فعل خود را توجیه می‌کنند.
 
بخشايشي تشريح كرد: اگر بخش‌نامه‌ای باشد که طي آن اساتید دانشگاه، شخصي را به عنوان رياست دانشگاه به وزارت خانه معرفي كرده و بعد وزارت علوم آن را تایید کند، به شرط آن كه سیاست‌های وزارت علوم را تمام و کمال دنبال کند اين نوع انتصاب مفید خواهد بود.
 
وی خاطرنشان كرد: وزارت علوم نباید در انتخاب روسای دانشگا‌ه‌ها خط فکری و جریان خاصی را مد نظر قرار دهد.

مرتضویان: شتاب در انجام طرح واگذاری انتخاب رئیس دانشگاه به دانشگاهیان به صلاح نیست

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی نیز با بیان اینکه انتخاب رئیس از بدنه دانشگاه در صورتی می‌تواند مثمر ثمر باشد که فرد منتخب، نیازهای دانشگاه و اهالی آن را به خوبی بشناسد، تصریح کرد: در این صورت است که پیوند خوبی بین بدنه دانشگاه و ریاست آن برقرار می‌شود که متاسفانه این امر کمتر محقق می‌شود.
 
وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید نیز باید انتظاراتی معقول و در چهارچوب‌های قانونی را از ریاست دانشگاه داشته‌ باشند، تصریح کرد: انتظارات خارج از قانون رئیس دانشگاه را در شرایطی قرار می‌دهد که برای جلب رضایت اطرافیان قول‌هایی بدهد که توانایی انجام آن را ندارد.
 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز تاکید کرد: چنین طرحی باید در طول زمان و با کارشناسی‌های صورت گرفته عملیاتی شود تا نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد مانند برگزاری انتخابات دو مرحله‌ای، به اینصورت که اساتید عده‌ای را نماینده کرده تا آنها ریاست را انتخاب کنند و یا تعدادی نظرسنجی انجام شود.
 
مرتضویان خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده که کارهای شتاب‌زده همیشه نتیجه معکوس داشته است لذا باید به این طرح زمان بیشتری داده شود.

آجیلی: فضای دانشگاه نباید نسبت به مسائل کشور منزوی و صرفا علمی باشد

"هادی آجیلی" نیز با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه نباید نسبت به مسائل کشور منزوی و صرفا علمی باشد، اظهار داشت: باید اساتید و دانشگاهیان مسائل کشور را تشخیص داده و کلاس‌ها را با مدیریت در جهت حل معضلات ارائه دهند.
 
آجیلی وظایف اساتید را زمینه‌سازی و نهادینه‌کردن فرهنگ جهادی و عزم ملی در کشور دانست و بیان داشت: اساتید باید وضعیت حساس کشور را برای دانشجویان و نخبگان تبیین و تئوریزه کنند، چراکه آ‌ن‌ها نقش مهمی در فرآیند جامع‌پذیری و رشد علمی دانشجویان در جهت ایجاد فرهنگ جهادی، اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی دارند.
 
وی با بیان اینکه از دانشگاهیان انتظار ساختن گفتمانی با منشا منویات رهبری داریم، خاطرنشان کرد: تمامی فرهنگ‌سازی‌ها توسط دانشگاهیان صورت می‌گیرد و به سطح جامعه می‌رسد و این مسأله انتظار را از آن‌‌ها بیشتر می‌کند.

ابوالحسنی: رئیس دانشگاه تهران باید تجربه مدیریتی داشته باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در اینباره با تأکید بر اینکه ریاست دانشگاه تهران باید نگرش علمی داشته باشد، گفت: دانشگاه تهران که از سال 1313 شکل گرفته است بروکراسی جای افتاده‌، ساختار و فرهنگ دارد که سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه مسئله مدیریت با گفتمان رادیکالیسم امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: نباید رفتار رادیکالی در دانشگاه وجود داشته باشد و  افراط‌گری هیچ‌گاه جواب‌گو نیست.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه برای تصدی پست مدیریت دانشگاه، شخص باید اصول مدیریتی را دانسته و تجربه مدیریتی داشته باشد، تصریح کرد: نیازی نیست رئیس دانشگاه به درجه‌ای از استادیاری رسیده باشد بلکه باید به مدیریت علمی برای سازمان تابع خودش معتقد بوده و در این راستا کار کند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه باید بتواند فضای فعالیت سیاسی را برای دانشجویان فراهم کند، ابراز داشت: منظور از فعالیت سیاسی دانشجویان حضور احزاب نیست بلکه باید فعالیت آزاد، مسالمت‌آمیز، عادلانه و عاقلانه داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه مدیریت دانشگاه باید فضای فعالیت عادلانه را برای تشکل‌ها ایجاد کند، افزود: فعالیت‌های سیاسی باید در دانشگاه‌ها به صورت سمینارهای علمی سیاسی و آگاهی‌بخشی صورت گیرد که مناظره‌ یکی از این فعالیت‌ها است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشگاه تهران عدم ارتباط با جامعه است، گفت: دانشگاه باید با مراکز تصمیم‌ساز و نهادهای سازمانی و اجتماعی ارتباط برقرار کند و همه رشته‌ها را متناسب با ارزش خودشان با جامعه ارتباط دهد.
 
ابوالحسنی با تأکید بر اینکه استخدام‌های بی‌رویه و خلاف قانون نباید در دانشگاه‌ها شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: رئیس دانشگاه باید بتواند از هویت علمی دانشگاه و مدرک تحصیلی دانشگاهی دفاع کند.

خسروی: انتخاب رئیس دانشگاه از سوی هیئت علمی نقطه قوت دانشگاه است

رئیس دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزي اظهارداشت: هرچیزی که بر مبنای انتخاب انجام گیرد و انتصابی نباشد، کارایی و کارآمدی آن افزایش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: مدیری که از سوی اعضای هیئت علمی انتخاب می‌شود، اگر کارآمدی لازم را نداشته باشد، به راحتی به وسیله کسانی که انتخابش کرده‌اند کنار گذاشته می‌شود، ولی اگر آن مدير بر پایه انتصاب برگزیده شود، جايگزيني وي پروسه بلند مدتي را طي مي‌كند كه تبعات منفی را درپی خواهد داشت.
 
خسروی با بیان اینکه باید دید که آیا این طرح به صورت سوری انجام می‌شود، یا خیر، گفت: چنین طرح‌هایی نیازمند کار کارشناسی شده بیشتر و تصویب قوانین محکم‌تری هستند تا بتوانند کارایی لازم را برای دانشگاه داشته باشند.
 
ریيس دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: اگر انتخاب رئیس دانشگاه از سوی اعضای هیئت علمی انجام بگیرد، نقطه قوتی در سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور به وجود می‌آيد.

مرندی: انتخاب روسای دانشگاه از سوی هیئت علمی آموزش‌ عالی را با مشکل مواجه‌ می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه هرچند سیاست انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی اعضای هیئت علمی کاری پسندیده‌ است، اما می‌تواند اشکالات مدیریتی زیادی را باعث شود، گفت: این سیاست علاوه بر اینکه نقش هیئت علمی را در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه پررنگ‌تر می‌کند و این امر مطلوبی‌ است، این اشکال را هم به وجود می‌آورد که ممکن است تصدی وزارت علوم را در عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها کمرنگ‌ کرده که این مسئله به صلاح آموزش عالی نخواهد بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: اگر در اداره‌ای رئیس را کارمندان آن اداره انتخاب کنند، دیگر ریاست اداره کل نمی‌تواند آن رئیس را بازخواست کرده و یا عزل کند و در این صورت نمی‌تواند تسلطی از لحاظ مدیریتی بر اداره داشته باشد.
 
وی ادامه داد:  آیا در هیچ جای جهان چنین اتفاق افتاده است؟ در هیچ جای دنیا هیئت علمی، روسای دانشگاه‌ها را  آن انتخاب نکرده و در ضمن اگر این سیاست مطلوبی بود، کشورهایی که ادعای دموکراسی لیبرال غربی دارند، از این طرح استقبال می‌کردند.
 
مرندی با اشاره به از هم‌پاشیدگی هرم مدیریتی کشور با وجود این سیاست گفت: اگر در ادارات رئیس را کارمندان، در کارخانه کارگران و در دانشگاه هیئت علمی انتخاب کند، نظام مدیریت در کشور از هم پاشیده می‌شود.   
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطر نشان کرد: نباید اقتدار راس هرم و عزل و نصب دانشگاه از بین برود، بلکه باید طوری اعمال شود که در راس آن (وزارت‌خانه) اقتدار خود را بر دانشگاه و ریاستش را اعمال کند.

نقره‌کار: وزیرعلوم زمان تصمیم‌گیری برای دانشگاه‌ها معیارهای اسلامی را در نظر داشته باشد

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاه یک نهاد دولتی است و مانند تمامی نهاد‌های دولتی از بودجه بیت‌المال تغذیه می‌شود، اظهارداشت: رئیس دانشگاه و وزیر علوم به عنوان نماینده مردم در آموزش‌عالی باید نسبت به مسئولیتی که دارند، پاسخگو باشند.
 
وی ریاست دانشگاه را مسئول راهبرد‌ها و سیاست‌ها کل نظام دانست و افزود: رئیس دانشگاه مسئول راهبرد‌ سیاست‌هایی است که نظام برای آموزش عالی تعیین کرده و در واقع ریاست دانشگاه نماینده مردم و نظام تلقی می‌شود.
 
 رئيس دانشکده معماري دانشگاه علم‌و صنعت بیان داشت: اساتید منافع و نظر‌های خود را داشته و ریاست دانشگاه‌ها نباید تابع نظرات هیئت علمی باشد.
 
رئيس دانشکده معماري دانشگاه علم‌و صنعت با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ یک بنگاه صنفی و اقتصادی نیست که ریاست آن با رای اکثریت اعضا انتخاب شود، تاکید کرد: رئیس دانشگاه نماینده نظام و مردم است که باید مدافع سیاست‌های کلان کشور بوده، سیاست‌های وزارت علوم و آموزش‌عالی را با رعایت حق امانت‌داری اجرایی کند.
 
نقره‌کار این طرح را عملی خلاف روح دموکراسی‌ دانست و گفت: مشورت از نظر اسلام امری مطلوب است و حتما باید برای هر کار با متخصصین امر مشورت کرد، اما باید مراقب بود که نظرات تحمیلی نباشد و مسئولان باید باتوجه به قانون و ارزش‌ها و تعهدهایی که به نظام جمهوری اسلامی دارند، فردی متخصص و متعهد به ولایت‌ را که درستکار و امین است را انتخاب کنند.
 
رئيس دانشکده معماری دانشگاه علم‌وصنعت انجام سیاست را لیبرال‌دموکراسی غربی دانست و اظهارداشت: این سیاست برای غربی‌هایی که دم از لیبرال دموکراسی می‌زنند نیز ارمغانی نداشته است و نباید جمهوری اسلامی این تجربه را از یاد ببرد و معتقدم از این جریانات بوی انحراف می‌آید.
 
وی در همین راستا خطاب به دانشگاهیان گفت: وزیر علوم و روسای دانشگاه‌ها زمان تصمیم‌گیری درباره دانشگاه به معیار‌های اسلامی و مصالح نظام توجه داشته باشند.
 
رئيس دانشکده معماری دانشگاه علم‌و صنعت واگذاری مسئولیت به فردی را امانت در آن کار خواند و ادامه داد: مسئولان امانتی که در اختیارشان است را به آن خیانت نکرده و این امانت بزرگ را به اهلش بسپارند،مخصوصا در این برهه که رهبر معظم جهاد علمی و مدیرت جهادی را مورد نیاز جامعه قرار داده و همه‌ی ما باید با یک انگیزه اعتقادی و علمی به سمت پیشرفت جامعه‌مان پیش برویم.

حسینی زاد: انتخاب روسای دانشگاه‌ در همه دولت‌ها سلیقه‌ای بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بی‌نظمی بلندمدتی برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: انتخاب روسای دانشگاه‌ها در هر دولت به صورت سلیقه‌ای صورت گرفته است، که این مسئله نوعی بی‌توجهی به فضای علمی دانشگاه‌ها است.
 
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم فردی که هماهنگ با مبانی فکری و سیاسی‌اش باشد، برای ریاست دانشگاه‌ها برمی‌گزیند، تصریح کرد: دخالت وزارت علوم در انتخاب روسای دانشگاه‌ها، امری کوتاه‌مدت است و مناسب نیست چراکه تصمیمات کوتاه‌مدت تأثیرات لازم را نمی‌گذارد و در هر دوره پروسه‌ها تغییر کرده و روال قانونی و مستند مبتنی بر پذیرش عقل عمومی برای این مسئله وجود ندارد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها مصوب شود.

با نگاه و تاملی به گفتگوهای فوق، در می‌یابیم که اکثر نظرات اعضای هیئت علمی درباره انتخاب رئیس دانشگاه از سوی دانشگاهیان منفی است، چراکه این مسئله موجب ایجاد چالش در فضای دانشگاه شده و سیاسی‌کاری را به وجود می‌آورد.

باید در نظر داشت، با اینکه انتخاب رئیس دانشگاه تهران به دانشگاهیان سپرده شده است، اما عدم دخالت وزارت علوم در این امر امکان‌پذیر نیست، چراکه نتیجه نهایی توسط وزارت علوم مشخص می‌شود. و این سوال پیش می‌آید که اگر قرار است وزارت علوم رئیس را انتخاب کند پس چرا گفته می‌شود که این مسئله بر دوش دانشگاهیان است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار