معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت مورد بررسی قرارگرفته و مراحل پایانی‌ را پشت سر می‌گذارد به طوری که به دولت ارایه شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، "الزامات و راهکارهای حمایت بیشتر از مالکیت فکری" شب گذشته 6 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین نوش آبادی" معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
حسین نوش آبادی معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه حقوق معنوی مولفین، مصنفین و سایر صاحبان تا چه حد در کشور رعایت می‌شود، گفت: حقوق مالکیت فکری یکی از حقوقی است که امروزه متاسفانه کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به این که بخش مهمی از مالکیت فکری در حوزه مالکیت ادبی و هنری تجلی پیدا می‌کند، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه متولی حقوق مالکیت ادبی و هنری وظیفه دارد تا جامعه را با این حقوق آشنا کند.
 
*صاحبان آثار هنری و ادبی باید به حقوق خود واقف باشند

نوش آبادی با اشاره به این که صاحبان و خالقان آثار هنری و ادبی باید به حقوق خود آشنا باشند، خاطر نشان ساخت: این صاحبان باید به حقوق خود واقف باشند تا آثار آن‌ها مورد سوء استفاده، تعرض و سرقت قرار نگیرد.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد متولی در حوزه مالکیت ادبی و هنری وظیفه خود می‌داند که برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه در قالب برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری همایش اقدام کند.
 
وی با اشاره به برگزاری همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری در طی چند سال اخیر به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری گفت: این همایش همه ساله به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری در ششم اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود.
 
نوش آبادی با اشاره به این که این همایش امسال با رویکردی متناسب با شرایط روز جامعه برگزار شده است، افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری کرده است که باید در راستای تحقق این شعار گام‌های اساسی برداشته شود.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به این که متاسفانه کمتر در کشور به حق مالکیت ادبی و هنری توجه شده است، اظهار داشت: با برگزاری همایش‌ها می‌توان در سطح جامعه حقوق مالکیت ادبی و هنری را مورد توجه قرار دهیم.
 
وی با بیان این که صاحبان آثار فرهنگی و ادبی باید نسبت به حقوق خود بیشتر آشنا شوند، افزود: قانون باید به طور کامل پاسخگوی نیازهای امروز جامعه بشر باشد زیرا در دنیا شاهد رشد بسیار سریع حوزه‌های فناوری، ارتباطات و صفحه مجازی هستیم.
 
نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه‌هایی را برای شناساندن حقوق صاحبان آثار هنری و فرهنگی در پیش گرفته است؟ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی را در سطح داخلی، بین‌المللی و ملی در نظر گرفته است تا بتواند این حقوق را مورد توجه قرار دهد و زمینه‌های مناسب را در سطح کشور فراهم کند.  
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به این که متاسفانه قانون کمتر به حقوق مالکیت ادبی، هنری و فرهنگی توجه کرده است، اظهار داشت: متاسفانه از آثار فرهنگی و هنری در فضای مجازی سواستفاده‌های بسیار زیادی شده است.
 
* باید قوانین را مورد بازنگری قرار دهیم

وی با بیان این که باید متناسب با شرایط امروز جامعه قوانین را روز آمد کنیم، ادامه داد: باید قوانین را مورد بازنگری قرار دهیم تا بتواند این قوانین پاسخگوی نیازها و شرایط امروز صاحبان و پدیدآورندگان حقوق ادبی و هنری باشد.
 
*لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری به دولت ارایه شده است

نوش آبادی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری گفت: این لایحه در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت مورد بررسی قرارگرفته و مراحل پایانی‌اش را پشت سر می‌گذارد به طوری که به دولت ارایه شده است.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی افزود: از دولت انتظار داریم که در چند هفته آینده با تصویب این قانون بسیاری از نواقص قوانین گذشته را مرتفع کند به طوری که این قانون باید با توجه به شرایط امروز و هم چنین با توجه به نوع تکنولوژی و فناوری‌های جدید پاسخگوی صاحبان ادبی و هنری باشد.
 
وی با اشاره به این که امیدواریم این لایحه در مجلس به تصویب برسد، بیان کرد: امیدواریم این قانون به قانونی روزآمد و کامل تبدیل شود تا حقوق مالکان ادبی و هنری رعایت شود.
 
نوش آبادی با اشاره به این که باید سازمان مدیریت جمعی تاسیس شود، گفت: این امر با حضور موسسات و با همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و موسسات غیرانتفاعی صورت خواهد گرفت تا اشخاص بتوانند از حقوق خود در شرایط مختلف دفاع کنند.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به این که با تصویب این قانون ان شالله هنرمندان، نویسندگان و کلا صاحبان آثار هنری و فرهنگی دیگر دغدغه و نگرانی از بابت سرقت و سو استفاده از آثارشان را نخواهند داشت، گفت: آثار فرهنگی و هنری آثار گرانبها به شمار می‌آیند که جزو پیکر فرهنگی کشور قلمداد می‌شوند.
 
*آثار فرهنگی هنری آمیخته به معارف دینی و اسلامی است

وی با اشاره به این که آثار فرهنگی هنری آمیخته به فرهنگ، سنت دینی اسلامی و ایرانی است، اظهار داشت: آثار و محصولات فرهنگی و هنری در برگیرنده معارف دینی اسلامی است.
 
نوش آبادی با بیان این که آثار و محصولات فرهنگی و هنری نشان دهنده تاریخ و تمدن ایران است، گفت: باید این آثار مورد صیانت قرار بگیرند.

*حمایت و صیانت از آثار خالقان و پدیدآورندگان عرصه فرهنگ و هنر نیازمند عزم ملی و مشارکت جدی است
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای حمایت و صیانت از آثار هنرمندان، خالقان و پدیدآورندگان عرصه فرهنگ وهنر چه اقداماتی را به عمل آورده‌اید؟ خاطر نشان ساخت: حمایت و صیانت از آثار خالقان و پدیدآورندگان عرصه فرهنگ و هنر نیازمند عزم ملی و مشارکت جدی است.
 
*باید سازمان مدیریت جمعی تاسیس شود 

وی با اشاره به این که شعار سال جاری را تاسیس سازمان مدیریت جمعی برای دفاع از حقوق صاحبان آثار فرهنگی و هنری قرار داده‌ایم، ادامه داد: متاسفانه این مسئله در کشور مورد کم توجهی و کم مهری قرار گرفته است.
 
نوش آبادی با اشاره به این که سازمان مدیریت جمعی با نظارت و حمایت دولت شکل می‌گیرد، اظهار داشت: صاحبان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و ادبی اعضای این سازمان به حساب می‌آیند.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به این که این سازمان به نمایندگی و صیانت از هنرمندان و سایرین آثار مالکان هنری را مورد صیانت قرار می‌دهد، افزود: این سازمان برخواسته از افرادی است که سالیان متمادی در حوزه های هنری و فرهنگی فعالیت کرده‌اند و امروزه به عنوان پیشکسوت به حساب می‌آیند.
 
وی با اشاره به این که آثار هنرمندان در زمره آثار فاخر به حساب می‌آید، گفت: باید برای دفاع از حقوق صاحبان آثار هنری، فرهنگی و ادبی اقدامات شایسته‌ای به عمل آید.
 
نوش آبادی با اشاره به این که متاسفانه در کشورمان سازمان مدیریت جمعی تاکنون تاسیس نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که در دنیا امروزه شاهد پیشرفت‌های این سازمان هستیم به گونه‌ای که در کشورهای توسعه یافته گام‌های بلندی برای تاسیس این سازمان‌ها برداشته شده است.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به این که ان شالله لایحه جامع حمایت از حقوق مالکان آثار هنری، فرهنگی، ادبی به تصویب دولت خواهد رسید، گفت: یکی از موضوعاتی که در لایحه نظام جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری پیش‌بینی شده حمایت از تاسیس سازمان‌هایی است که توسط مردم و نهادها برای دفاع از حقوق مولفین، مصنفین و صاحبان آثار فرهنگی و ادبی شکل می‌گیرد.

* سازمان مدیریت جمعی به دنبال ارتقای احترام به صاحبان حقوق معنوی است
 
وی گفت: سازمان مدیریت جمعی فرصت و مجالی است که برای دفاع از حقوق صاحبان آثار فرهنگی و ادبی فراهم شده است به گونه‌ای که این سازمان‌ها به دنبال ارتقای احترام به صاحبان حقوق معنوی هستند.
 
نوش آبادی با اشاره به این که متاسفانه در جامعه ما حقوق معنوی و فکری مورد کم توجهی قرار گرفته است، گفت: در کشور ما بیشتر به حقوق مادی توجه شده است در صورتی که این حق به مراتب می‌تواند بیشتر از حقوق مادی مورد توجه قرار گیرد.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه بسیاری از دولت‌ها با حمایت از حقوق مالکیت فکری و یا حمایت از صیانت از حقوق حوزه هنری و ادبی توانسته‌اند، سرمایه‌های بزرگی را برای خود ایجاد کنند به طوری که فرصت‌های زیادی را برای اشتغال به وجود آوردند.

*قانون فعلی راهگشای مشکلات نیست

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این فضاها در کشور کمتر گسترش یافته است، افزود: قانون فعلی برای رفع مشکلات راهگشا نیست این در حالی است که صاحبان فرهنگی، هنری، ادبی هر دفعه قانون را دور می‌زنند و از وضع موجود در قوانین بیشترین بهره را حاصل می‌کنند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در قانون جدید چه ساز و کارهایی برای جلوگیری از دور زدن قانون اندیشیده شده است؟ خاطرنشان ساخت: در سال 1310 برای اولین بار بحث دفاع از پدید‌آوردندگان آثار هنری - فرهنگی مطرح شده است.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه براساس این قانون افرادی که حق پدیدآورندگان آثار هنری و فرهنگی را نقض می‌کنند باید مورد تنبیه قرار گیرند، گفت: مجرمانه بودن این حرکت در قانون پیش‌بینی شده اما متاسفانه محدود بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 1348 قانون حمایت از حقوق مولفان، مسنتان و هنرمندان در مجلس به تصویب رسید، افزود: این قانون شامل 33 ماده است که تاکنون هم اعتبار دارد.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب قانون نحوه تکثیر و ترجمه کتب، نشریات و آثار صوتی در سال 1352 ادامه داد: در این قانون کسانی برای کسانی که از حقوق صاحبان آثار فرهنگی و هنری سواستفاده کنند، مجازات پیش‌بینی شده است.

نوش‌آبادی با اشاره به قانون حمایت از پدید‌آوردندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای در سال 1379 افزود: این قانون در حوزه حقوق مالکیت نرم‌افزارهای رایانه‌ای مطرح است که شامل 17 ماده می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه این قوانین در 80 سال گذشته به این امر منتهی شد تا لایحه جامعی برای دفاع از حقوق هنرمندان، مخترعین و مولفین تهیه شود، خاطر نشان ساخت: لایحه جامعه حقوق مالکیت ادبی و هنری با توجه به اقتضاعات، نیازها و شرایط جدید کشور تهیه شده است به طوری که در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت اقدامات لازم به عمل آمده است.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری صدجلسه پیرامون لایحه جدید گفت: انشالله با تصویب دولت و ارجاع آن به مجلس شاهد قانون تکمیل شده‌ای در این حوزه خواهیم بود زیرا قانون جدید نیازهای امروز و شرایط جدید را در خود دیده است و پاسخگوی مردم خواهد بود.

*حقوق مالکیت معنوی و فکری شعبات و شاخه‌های متعددی دارد

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید به حقوق دیگران در مباحث فرهنگی و ادبی احترام بگذاریم؟ افزود: حقوق مالکیت معنوی و فکری شعبات و شاخه‌های متعددی دارد. به طوری که این شعبات شامل حقوق مالکیت صنعتی، حقوق مالکیت تجاری می‌شود.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از شعبات مهم مالکیت معنوی و فکری در حوزه ادبی و هنری است، افزود: متولی این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

* ایران در زمره کشورهای صاحب تمدن و فرهنگ به حساب می‌آید

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه ایران در زمره کشورهای صاحب تمدن و فرهنگ به حساب می‌آید، اظهار داشت: آثار فرهنگی، هنری و ادبی ایران قابل قیاص با آثار جهانیان نیست زیرا این آثار در حوزه‌های گوناگون برگزیده جوامع بشری است.

وی با اشاره به اینکه کشور بزرگی همچون ایران دارای استعدادهای درخشان است بیان کرد: خوشبختانه امروزه ظرفیت‌های رو به رشدی را در کشور شاهد هستیم.

*آثار صاحبان ادبی و هنری نباید به دلیل فقدان قانون سرقت شود

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد علمی فکری کشور گفت: امروزه نباید به دلیل فقدان و خلاء قانونی آثار ارزشمند هنرمندان، نویسندگان و صاحبان آثار فاخر ادبی و هنری مورد دستبرد و تعرض و سرقت قرار گیرد.

نوش‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه امروزه هنرمندان و صاحبان اثار فرهنگی و ادبی به حقوقشان واقف نیستند و از حقوقی که برای آنها در قانون تعریف شده اطلاع کمتری دارند.

وی قانون را یکی از ابزارهایی دانست که می‌تواند مانع تضعیف قانون شود، گفت:قانون کارآمد قوی و روزآمد می‌تواند جلوی سواستفاده‌های صادقانه آثار فرهنگی، هنری و ادبی را بگیرد.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش اطلاع‌رسانی از حقوق خود افزود: باید با استفاده از NGO ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهاد دولتی و غیرانتفاعی به دفاع از حقوق خود بپردازیم.

نوش‌آبادی اظهار داشت: دولت با ابزارهای کنونی متاسفانه به طور کامل از تعرضات و آسیب‌های وارد شده به صاحبان آثار هنری، فرهنگی و ادبی جلوگیری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه درحوزه معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی به نام حوزه ثبت آثار وجود دارد که بیش از 11 هزار اثر را تاکنون تعریف کرده است، گفت: دراین حوزه بیش از 9 هزار اثر به ثبت رسیده است.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هر اثر هنری که مورد سرقت و یا تقلید قرار گرفته است را بایداز طریق محاکم قضایی باید مورد بررسی قرار دهید، افزود: اثر هنرمندی که مورد ثبت قرار گرفته قابل دفاع است به طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌هایی را برای صیانت از هنرمندان در نظر گرفته است.

نوش‌آبادی با اشاره به وجود ستاد صیانت از آثار صاحبان هنری، فرهنگی و ادبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از ظرفیت‌های موسسات مختلف که قاعدتا غیردولتی و غیرانتفاعی هستند، بهره بگیریم.

در ادامه "ابوالفضل ابوترابی" رئیس کارگروه مالکیت معنوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آینده قانون جدید را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ افزود: خوشبختانه در کشور درحوزه ثبت اختراعات و جهش علمی شاهد دستاوردهای بسیار زیادی هستیم.

رئیس کارگروه مالکیت معنوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه قانون مالکیت معنوی و ثبت اختراعات در مجلس هفتم وضع است، خاطرنشان ساخت: این قانون عمدتا ترجمه کشورهای دیگر دنیا بود.

وی با اشاره به اینکه قانون فعلی آزمایشی بوده و زمان آن اتمام شده است، گفت: باید این قانون آزمایشی و قانون دائمی تبدیل شود.

ابوترابی با بیان اینکه از مجلس هفتم تاکنون قانون مالکیت معنوی و ثبت اختراعات به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شده است، گفت: سال گذشته این قانون به لحاظ آزمایشی بودن زمانش به اتمام رسیده بود ولی مجلس شورای اسلامی مجددا یک سال دیگر را تمدید کرد.

رئیس کارگروه مالکیت معنوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه 67 ماده فعلی این قانون به 140 ماده تبدیل شده است، اظهار داشت: در ویرایش اخیر تعداد مواد قانون تغییر کرده است.

وی ثبت اختراعات را در حوزه ژنتیک و مسائل مهندسی در کشور بسیار مشکل دانست و عنوان کرد: متاسفانه مخترعین برای به ثبت رساندن اختراعاتشان به خارج از کشور می‌رفتند.

*با تصویب قانون جدید مخترعین دغدغه سرقت اثرشان را نخواهند داشت

ابوترابی یکی دیگر از مشکلات موجود کشور را در حوزه سرقت اختراعات دانست و افزود: با تبدیل قانون آزمایشی به دائم نواقص موجود حل و فصل خواهد شد به طوری که مخترعین دیگر دغدغه سرقت اثر خود را نخواهند داشت.

رئیس کارگروه مالکیت معنوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه از لحاظ ثبت اختراعات به کنوانسیون پاریس و مادرید پیوسته‌ایم، ادامه داد: خوشبختانه مخترعین در کشور در وضعیت خوبی به سر می‌برند زیرا ایران به این کنوانسیون‌ها پیوسته است و افراد می‌توانند اختراعات خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه آیا در قانون جدید زمینه‌ای برای جلوگیری از سرقت و سواستفاده دیده شده است؟ افزود: متاسفانه در کشور قانونی پیرامون ایده نداریم و آمریکا تنها کشوری است که ایده را به صورت قانون درآورده است.

ابوترابی گفت: با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و فرابورس طرحی تهیه شده تا پس از دائمی شدن ثبت مالکیت معنوی و ثبت اختراعات حمایت‌های لازم از ایده صورت گرفت.

رئیس کارگروه مالکیت معنوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه در قانون قبلی ظرفیتی برای حمایت از اختراعات و ایده وجود نداشت، اضافه کرد: در قانون جدید مخترعین با اظهارنامه‌هایی که به مرجع ثبت می‌دهند، اعلام می‌کنند که اختراعاتشان چه موضوعاتی دارد.

وی با اشاره به اینکه با قانون جدید کسی نمی‌تواند ایده و اختراع مخترع را سرقت کند، گفت: مبنای ثبت در قانون آزمایشی فعلی اداره ثبت اسناد و املاک است که اداره کلی به نام ثبت مالکیت معنوی در آن لحاظ شده است.

ابوترابی گفت: بررسی اختراعات مخترعین به کارشناسان معاونت علمی ریاست جمهوری سپرده شده به طوری که مرجع ثبت در حال حاضر جمع‌بندی کارشناسی بر روی آن انجام نداده است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: معاون ، حقوقی ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار