چنانچه در فردی دیابت تشخیص داده شود باید به چشم پزشک مراجعه کند اگر مشکل و عوارض چشمی نداشته باشد سالی یکبار و در صورتی که چشم خونریزی اولیه داشته باشد شش ماه یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کند.

دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اگر قند خون در حد طبیعی کنترل نشود در طولانی مدت به عروق کوچک و بزرگ آسیب می‌رسد چنانچه عروق بزرگ درگیر شوند بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و سکته مغزی ایجاد می‌شود و در صورتی که عروق کوچک آسیب ببیند و این عروق کوچک عروق چشمی باشند منجر به خونریزی انتهای چشم شده و در نهایت می‌تواند به نابینایی منجر شود.

دکتر رجب اذعان کرد: چنانچه در فردی دیابت تشخیص داده شود باید به چشم پزشک مراجعه کند. اگر مشکل و عوارض چشمی نداشته باشد سالی یکبار و در صورتی که چشم خونریزی اولیه داشته باشد 6 ماه یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کند.

وی در ادامه افزود: برای اینکه فرد دچار مشکلات چشمی حاصل از دیابت نشود باید به 5 مسئله توجه کند.

1- قند خون  درحد طبیعی باشد یعنی سطح قند خون قبل از غذا بین 130- 90 میلی گرم درصد و 2 ساعت بعد از غذا کمتر از 180 میلی گرم درصد باشد و  هموگلوبین ( HbA1C) که کیفیت کنترل قندخون را طی 2 تا 3 ماه گذشته می‌سنجد در حد طبیعی و یا نزدیک طبیعی باشد یعنی زیر 7درصد باشد.

2-چربیهای خون باید درحد طبیعی باشند. یعنی کلسترول کل خون زیر 200درصد - HDL( کلسترول مفید خون) بالای 50درصد - LDL ( کلسترول بد خون) زیر 100درصد و تری گلیسیرید خون زیر 150درصد باشد.

همچنین فشارخون درحد طبیعی باشد.

اگر فرد سیگار می‌کشد باید ترک کند.

فرد اضافه وزن نداشته باشد.

دکتر رجب در پایان توصیه کرد: مبتلایان به دیابت باید دیابت را جدی گرفته و به دستورات پزشک توجه کنند و حتماً در کلاسهای آموزشی دیابت شرکت کرده و آموزش ببینند که چطور با دیابت کنار بیایند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، چشم ، قلب ، عروق ، سکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.