چین روز پنجشنبه به اعلام موضع صریح رئیس جمهور آمریکا در زمینه حمایت واشنگتن از ژاپن در صورت ایجاد مناقشه میان پکن و توکیو بر سر جزایر مورد اختلاف این دو کشور آسیایی واکنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری کیودو، چین روز پنجشنبه به اعلام موضع صریح رئیس جمهور آمریکا در زمینه حمایت واشنگتن از ژاپن در صورت ایجاد مناقشه میان پکن و توکیو بر سر جزایر مورد اختلاف این دو کشور آسیایی واکنش نشان داد. 

شین گانگ سخنگوی وزارت  امور خارجه چین در نشستی خبری گفت: ما شدیدا با قرار گرفتن موضوع جزایر دیائویو در بحث پیمان امنیتی آمریکا و ژاپن مخالف هستیم.  اشاره وی به به گروهی از جزایر غیرمسکونی مورد اختلاف ژاپن و چین در دریای چین شرقی است که ژاپنی‌ها، آن را جزایر سنکاکو می‌نامند. 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که برای سفری رسمی به ژاپن رفته بود در نشستی خبری با حضور شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت جزایر سنکاکو که تحت حاکمیت ژاپن قرار دارد در محدوده پیمان امنیتی دراز مدت آمریکا و ژاپن قرار می‌گیرد. 

اوباما افزود: ما درباره تعیین نهایی بحث حاکمیتی این جزایر موضع گیری نمی‌کنیم ولی با این حال این جزایر به لحاظ تاریخی تحت حاکمیت ژاپن بوده است و ما معتقدیم حاکمیت این جزایر نباید به شکلی یکجانبه تغییر کند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: یکی از بخش‌های ثابت هم پیمانی ما این است که پیمان امنیتی دو کشور، شامل همه مناطقی است که تحت حاکمیت ژاپن قرار دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: فارغ از اینکه دیگران چه صحبتی بیان کنند یا چه اقدامی انجام دهند، این واقعیت اساسی که جزایر دیائویو بخشی از قلمرو تاریخی چین است تغییر نمی‌کند.

این مقام چینی ادامه داد:پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا نمی‌تواند اراده و خواست مردم و دولت چین را در زمینه حفاظت از حق حاکمیت ملی این کشور و تامین منافع و حقوق دریایی این کشور دچار تزلزل کند. 

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه این پیمان در دوران جنگ سرد به امضا رسیده است گفت: این پیمان نباید یک کشور ثالث را هدف قرار دهد و نباید حق حاکمیت چین را نقض کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار