شیراز/

وجود 71 هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در اطراف تالاب های فارس

بیش از 64 هزار حلقه چاه مجاز و حدود هفت هزار حلقه چاه غیرمجاز در فارس وجود دارد که بیشتر این چاههای غیر مجاز در نواحی تالاب ها و دریاچه های استان حفر شده است و برداشت مدیریت نشده از این چاه ها، تالابهای فارس را خشکانده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: نبود شاخص های مدیریتی، بهره برداری نامعقول، تغییر و تبدیل کاربری زمین های تالاب ها، سد سازی ، شکار و صید غیر قانونی و صدور مجوزهای بیش از حد، کم آبی و خشکسالی، اجرای طرح های عمرانی در حوضه های آبخیز تالاب ها، وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیر بومی به بهانه های تکثیر و پرورش از جمله مواردی است که به حیات تالاب آسیب رساند.

ابراهیمی کارنامی گفت: تالاب های 27 کشور در قالب 48 سایت تالابی در فهرست مونترو (فهرست قرمز) قرار گرفته اند که به ترتیب یونان با 7 تالاب ، ایران 6 تالاب و جمهوری چک با 4 تالاب بیشترین تالاب ها را را دارند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته برداشت مدیریت نشده از چاهها، تالابهای فارس را خشکانده است.

به گفته ی ناظم السادات باید در مدیریت منابع آب با برنامه پیش برویم که حداقل نیاز آبی تالاب ها برای احیای آنها در نظر گرفته شود تا امروز با خشک شدن بیش از 50 درصد تالاب های استان روبه رو نشویم.

کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس هم گفت: مصرف سالانه 10 میلیارد متر مکعب آب در استان فارس خطری جدی برای منابع طبیعی و به ویژه تالاب‌ها و دریاچه‌های استان است چرا که ازاین میزان 75 درصد آن از منابع زیرزمینی و 25 درصد آن از منابع آب سطحی تامین می شود.

محسن جعفر نژاد معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس نیز گفت: چاه های غیر مجازی که در اطراف دریاچه های استان به تعداد زیاد وجود دارد در خشک شدن دریاچه ها بی تاثیر نیست.

انتهای پیام/س

برچسب ها: حلقه ، چاه ، تالاب ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.